Att krossa malt själv
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Att krossa malt själv
Hej bryggare!
Jag är än så länge grön på området hembryggning men är kemist och bakar eget bröd, så det ska nog gå vägen.
Jag vill blanda in vetemalt i min brygd och hittade bara hel malt på humle.se, vilket ledde min tankar in på hur jag på ett billigt sätt kan krossa malten utan att äventyra kvalitén. Vad säger ni mer erfarna bryggare om följande förslag, var för sig eller i kombination:
1. Brödkavel. Lägg in malten i en kökshandduk och kavla på.
2. Mixer. Vanlig, billig mixer
3. Kaffekvarn. Typ Clas Ohlson för 299 sek.
Någon annan ide´?
Jag är än så länge grön på området hembryggning men är kemist och bakar eget bröd, så det ska nog gå vägen.
Jag vill blanda in vetemalt i min brygd och hittade bara hel malt på humle.se, vilket ledde min tankar in på hur jag på ett billigt sätt kan krossa malten utan att äventyra kvalitén. Vad säger ni mer erfarna bryggare om följande förslag, var för sig eller i kombination:
1. Brödkavel. Lägg in malten i en kökshandduk och kavla på.
2. Mixer. Vanlig, billig mixer
3. Kaffekvarn. Typ Clas Ohlson för 299 sek.
Någon annan ide´?
Re: Att krossa malt själv
Att krossa vetemalt är lite som att krossa småsten, till skillnad från all annan malt. Många använder en mixer eller kaffekvarn ENBART för sin vetemalt, för att den behöver krossas finare och är hårdare. Däremot är det uselt att krossa vanlig malt i mixer eller kaffekvarn, eftersom den blir alldeles för fint krossad och du river sönder hela skalet - vilket du absolut inte vill. Krossade skal gör att mäsken kan sätta igen sig och kan ge kärvhet i ölet om det följer med till koket.
Så svaret är JA till kaffekvarn och mixer - för vetemalt och inget annat.
Brödkavel funkar utmärkt till all annan malt, men det är väldigt jobbigt! Det funkar bra om du ska krossa små mängder t.ex. chokladmalt eller specialmalt, men är ett evighetsprojekt om du vill krossa all malt. Jag brukade ta 10 minuter för att krossa 200 g malt... Istället köpte jag en Corona, som jag inte tycker är perfekt men väldigt prisvärt. Den tar även vetemalt.
http://shop.humle.se/se/art/kvarn-i-gjutjarn-corona.php
Så svaret är JA till kaffekvarn och mixer - för vetemalt och inget annat.
Brödkavel funkar utmärkt till all annan malt, men det är väldigt jobbigt! Det funkar bra om du ska krossa små mängder t.ex. chokladmalt eller specialmalt, men är ett evighetsprojekt om du vill krossa all malt. Jag brukade ta 10 minuter för att krossa 200 g malt... Istället köpte jag en Corona, som jag inte tycker är perfekt men väldigt prisvärt. Den tar även vetemalt.
http://shop.humle.se/se/art/kvarn-i-gjutjarn-corona.php
- Malt Magnus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Humlegården har visst krossad vetemalt....
http://shop.humle.se/se/art/vetemalt-vi ... d-2-kg.php
/ Magnus
http://shop.humle.se/se/art/vetemalt-vi ... d-2-kg.php
/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
gedman: Tack för dina upplysningar. Vad är anledningen till att du krossar malten själv?
Magnus: ok, jag missade det i deras inte helt logiska menysystem.
Jag blev inspirerad av Oppigårdens Single Hop med 1/5 vetemalt.
Men min ale blir troligen en Triple Hop.
Magnus: ok, jag missade det i deras inte helt logiska menysystem.
Jag blev inspirerad av Oppigårdens Single Hop med 1/5 vetemalt.
Men min ale blir troligen en Triple Hop.
1. Att all malt inte finns krossad.LlBr skrev:gedman: Tack för dina upplysningar. Vad är anledningen till att du krossar malten själv?
2. Att hel malt har mycket längre hållbarhet än krossad.
3. Att hel malt är billigare än krossad.
jag använder en mixer med bra resultat. Det är en med lite grövre blad och som är vinklade uppåt så den skvätter runt malten inuti... den har iskrossfunktion så bladen tål malten också. Tycker den funkar riktigt bra..... tror den kostade typ 600 kr, minns dock inte var jag köpt den. dock tidskrävande om man ska göra mycket, jag krosade ca 3kg sist och det var snudd på jobbigt 
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
Hej
Vi använder stavmixer till att krossa malten. Kostar 200:- på netonnet. Har funkat i två år.
mvh
Vi använder stavmixer till att krossa malten. Kostar 200:- på netonnet. Har funkat i två år.
mvh
Låter knepigt tycker jag. Dels så borde malten bli väldigt ojämnt krossad? Förstörs inte skalen då kniven i en sån är väldans vass och snabb?
brewtron skrev:Hej
mvh
- Malt Magnus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Annars finns ju alltid Corona kvarnen... en fantastisk liten kvarn... , vad mer kan man säga...
Prisvärd... och gillas av många hembryggare....
Prisvärd... och gillas av många hembryggare....
Mitt råd är att köpa en riktig maltkvarn. Pengarna du lägger på den kommer du ganska snart att spara in på prisskillnaden mellan krossad och okrossad malt. Lägg då till friheten att slippa välja malt efter vad som finns eller inte finns i krossad version.
Om man är lite grön på området kan det vara bra att hoppa krossningssteget i början.... Jag tycker det är smidigt att betala typ en spänn extra per kg, eller vad det är för att få malten krossad av maltmange! Man kan väl få humles malt krossad av dej åxå om man beställer humles malt som du inte lagerför?
Det är väldigt mycket annat i bryggprocessen man behöver ha koll på ändå. Men som kemist har man väl vissa rutiner som hygien och ordning redan gratis. men mäskningen är ju ganska viktig. Att ha koll på temperaturer för den specifika ölstilen osv....
Det är väldigt mycket annat i bryggprocessen man behöver ha koll på ändå. Men som kemist har man väl vissa rutiner som hygien och ordning redan gratis. men mäskningen är ju ganska viktig. Att ha koll på temperaturer för den specifika ölstilen osv....
- Malt Magnus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Jo, det är helt riktigt, jag tar hem hela Humlegårdens sortiment och krossar om du vill...scaryeyes skrev:Om man är lite grön på området kan det vara bra att hoppa krossningssteget i början.... Jag tycker det är smidigt att betala typ en spänn extra per kg, eller vad det är för att få malten krossad av maltmange! Man kan väl få humles malt krossad av dej åxå om man beställer humles malt som du inte lagerför?
/ Magnus
Hur förvaras öppnade förpackningar och är det någon skillnad mellan krossad och okrossad i detta avseende?
- Malt Magnus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Hållbarhet på krossad malt är ca 6 månader, hel malt ca 1 år.
Man bör förvara malten torrt , det är det viktigaste.
Och något sånär svalt, det vill säga under +20 grader.
Förslut gärna öppnade förpackningar med påsklämma eller klädnypa eller bara vik till påsen lite så att den inte står öppen.
Observera att malten håller sig längre än 12 månader , vet dom som bryggt öl på flera år gammal malt och det funkade det med.
Rekommenderat är att man krossar malten så nära brygg tillfället som möjligt så att man får med så mycket smak och arom som möjligt i ölet.
Har man gammal malt liggande och tänker återuppta sitt bryggande, så kan man blanda i lite ny malt exempelvis enzym malt eller pilsner malt, så att man får upp enzym innehållet, det är oftast så att det är enzymerna som tar stryk om malten blir liggande för länge.
/ Magnus
Man bör förvara malten torrt , det är det viktigaste.
Och något sånär svalt, det vill säga under +20 grader.
Förslut gärna öppnade förpackningar med påsklämma eller klädnypa eller bara vik till påsen lite så att den inte står öppen.
Observera att malten håller sig längre än 12 månader , vet dom som bryggt öl på flera år gammal malt och det funkade det med.
Rekommenderat är att man krossar malten så nära brygg tillfället som möjligt så att man får med så mycket smak och arom som möjligt i ölet.
Har man gammal malt liggande och tänker återuppta sitt bryggande, så kan man blanda i lite ny malt exempelvis enzym malt eller pilsner malt, så att man får upp enzym innehållet, det är oftast så att det är enzymerna som tar stryk om malten blir liggande för länge.
/ Magnus
Jag antar att det är lite som med kaffebönor. Riktigt bra kaffe får man främst med nymalda bönor alt ett färsköppnat paket med pulver.Malt Magnus skrev: Rekommenderat är att man krossar malten så nära brygg tillfället som möjligt så att man får med så mycket smak och arom som möjligt i ölet.