Spraymalt vs flytande extrakt

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
imaster
Nybryggare
Nybryggare

Spraymalt vs flytande extrakt

Inlägg av imaster »

Nu står min första öl på jäsning, en amerikansk pale ale/IPA (surprise! ;) ) och den gjordes på 1.5 kg Muntons Extra Light och 1/2 kg stöpt CaraHell (som jag tror kunde gjorts bättre). Nu när jag planerar nästa sats och läser lite om extrakt så inser jag att det här med spraymalt verkar mycket smidigare än flytande extrakt. Och då uppstår ju frågan direkt, finns det några nackdelar med spraymalt eftersom det är enklare att använda?
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Spraymalt vs flytande extrakt

Inlägg av jrm »

Vet inte om det finns nackdelar med torkat maltextrakt jämfört med flytande då jag bara har lite erfarenhet av att brygga med extrakt (lite torkat extrakt + lite Coopers flytande, humlat extrakt)...

Nackdelen med maltextrakt i almenhet är väl att du inte kan kontrollera förjäsbarheten då du inte kan kontrollera mäsktemperaturen i efterhand... Sen att den kan skilja mellan olika tillverkare...

En fördel med torkat maltextrakt ska vara bättra hållbarhet jämfört med flytande... En ev. nackdel skulle kunna vara att vissa smakämnen förstörs/försämras vid torkprocessen, fast även flytande maltextrakt har ju "kokts in" till sirap så skillnaden är kanske inte stor..
svenurban
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Spraymalt vs flytande extrakt

Inlägg av svenurban »

Det finns två typer av torkat maltextrakt; Frystorkat och bandtorkat.

Om man bandtorkar så smetar man i princip ut tjockflytande maltextrakt på ett band, skickar genom en värmeugn och på andra sidan kommer det ut en malt-skorpa som man krossar till pulver.

Frystorkning är betydligt mer skonsamt men kräver en större centrifuganläggning. Muntons har en sån. Deras pulvermalt är utmärkt. Så även Diamalteria i Italien. Danska Harboe's duger men är inte lika bra. Men det finns andra sorter som är rena skräpet.

Jämför man frystorkat maltextrakt med normalt flytande maltextrakt är ofta pulvret bättre eftersom det är en bättre process utan risk för värmeskador. En nackdel för tillverkning av ölsatser är att det är sällsynt med humlad pulvermalt (gissar svårare att göra) men för den som sköter humlingen själv spelar det förstås ingen roll.
Skriv svar