Hej.
Jag är ny på forumet samt på bryggning. Har just satt min första ölsats (Coopers IPA)
Jag är i behov av råd.
Jag märkte att tappkranen droppade efter ca 12h. Det hann droppa ur ca 1/2Dl innan jag såg det och drog åt kranen hårdare och vände den uppochned för att stoppa droppandet.
Det verkar som det har jäst, det har bildats mörk ring övanför skummet samt på insidan av locket. Men jag har inte sett några bubblor ur vattenlåset.
Kan det faktum att kranen droppade sabbat min sats eller händer det att det inte bildats tillräckligt med tryck på 36h att vattenlåset bubblar?
tacksam för svar
(sorry om det redan kommit en post av mig, jag skrev en men såg inte att den kommit in någnstans så jag skrev en ny)
/ Andreas
behöver lite råd ang jäsning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
andreasahlfeldt
- Satsbryggare

-
octavianus
- Delmäskare

Re: behöver lite råd ang jäsning
tror du kan vara lugn. Att det läck kan ha lite med att göra att det inte bubblade, då går en del av trycker ut där. Skaka om bryggden ordentligt, och vänta. Det börjar föhoppningsvis bubbla snart.