Hej!
Jag är relativt ny som hembryggare, men har hunnit med några helmaltsbrygder. Allt har gått fint, men gemensamt för mina öl är att alla har haft en obehaglig smak av jäst, samt små små prickar av jäst (?) som flyter omkring i ölet. Detta trots att jag både har primärjäst och sekundärjäst innan flasktappning.
Jag har nu några frågor som jag hoppas att någon erfaren hembryggare kan svara på.
1) Är Safale 05 en bra torrjäst? Det är den jag har använt.
2) Vad är det som smakar jäst (typ unken jord?) i mina öl?
3) Vad är det för vita små prickar som flyter i ölet (har tyvärr ingen bild)?
4) Hur kommer jag till rätta med detta problem?
Dessutom några frågor av generell karaktär, men som ändå tangerar ämnet:
5) Jag primar med strösocker. Kan det ge bismak åt ölet?
6) Hur länge bör ölet stå efter flasktappning innan det är dags att provsmaka?
7) Hur snabbt lägger sig kvarvarande jäst fast på flaskbottnen om man förvarar ölet i kylskåp?
Jästsmak och jästklumpar
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Re: Jästsmak och jästklumpar
1. Jag har precis provat US-05 för första gången, den jäste ut mycket mer än jag trott och tar lång tid på sig att klarna. Annars verkar den bra med ren och maltig smak. Det tar alltid lite tid att lära sig hur en jäst funkar.
2. Jäst?
3. Det verkar konstigt, flyter det alltså prickar i ölet i flaskan? Låter som en infektion. Bild skulle vara bra.
4. Jag behöver nog veta mer för att kunna säga nåt, se ovan.
5. Det borde inte vara några problem med den lilla mängd socker det handlar om.
6. En vecka i rumstemperatur för normalstarka öl, det kan behövas längre för riktigt starka öl. Men sedan behövs det oftast några veckors lagring innan det blir riktigt bra.
7. Det är extremt stor skillnad på olika jästsorter. US-05 flockar som sagt väldigt långsamt. Vissa brittiska jästsorter flockar snabbt och lämnar en blank öl redan efter några dagars kallagring, men kan ge sämre utjäsning på grund av det. Temperaturen i kylskåpet spelar också stor roll, några dagars lagring vid 0-1° kan göra stor skillnad.
2. Jäst?
3. Det verkar konstigt, flyter det alltså prickar i ölet i flaskan? Låter som en infektion. Bild skulle vara bra.
4. Jag behöver nog veta mer för att kunna säga nåt, se ovan.
5. Det borde inte vara några problem med den lilla mängd socker det handlar om.
6. En vecka i rumstemperatur för normalstarka öl, det kan behövas längre för riktigt starka öl. Men sedan behövs det oftast några veckors lagring innan det blir riktigt bra.
7. Det är extremt stor skillnad på olika jästsorter. US-05 flockar som sagt väldigt långsamt. Vissa brittiska jästsorter flockar snabbt och lämnar en blank öl redan efter några dagars kallagring, men kan ge sämre utjäsning på grund av det. Temperaturen i kylskåpet spelar också stor roll, några dagars lagring vid 0-1° kan göra stor skillnad.
Jag har försökt plåta de små vita prickarna nu. Svårt att få dem att synas, men i motljus blev bilden okej i alla fall. De ser ut som strösockerkorn, men jag tror inte att det är det. Alla mina öl har blivit väl kolsyrade, vore det icke omvandlade sockerkorn borde ölen ha varit mycket sämre kolsyrad tycker jag...
Kan det handla om rester från koket, som smugit sig med hela vägen genom jäsningen? Vilken är förresten den bästa metoden när det gäller avsilning efter koket, för att inte få med humlerester och annat bös?
Med tanke på den upplevda jästsmaken har jag en fundering till: ska man använda hela påsen med torrjäst även om man bara ska jäsa 10 liter? Jag har använt hela, kan det vara därför jag tycker biran smakar jäst?
Utjäsningen var annars klockren, inga problem alls. Tror FG landade på 1008 i senaste brygden, en APA.
Kan det handla om rester från koket, som smugit sig med hela vägen genom jäsningen? Vilken är förresten den bästa metoden när det gäller avsilning efter koket, för att inte få med humlerester och annat bös?
Med tanke på den upplevda jästsmaken har jag en fundering till: ska man använda hela påsen med torrjäst även om man bara ska jäsa 10 liter? Jag har använt hela, kan det vara därför jag tycker biran smakar jäst?
Utjäsningen var annars klockren, inga problem alls. Tror FG landade på 1008 i senaste brygden, en APA.
Ett litet tillägg till bilden ovan:
Flaskan på bilden har jag vänt upp och ned ett antal gånger. När man sedan vänder den "rätt" igen fastnar de flesta prickarna/kornen på insidan av flaskhalsen. Några simmar kvar på ytan, men inget sjunker.
Flaskan på bilden har jag vänt upp och ned ett antal gånger. När man sedan vänder den "rätt" igen fastnar de flesta prickarna/kornen på insidan av flaskhalsen. Några simmar kvar på ytan, men inget sjunker.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Konstigt, det ser inte ut som nåt jag har erfarenhet av. Hoppas någon annan kan upplysa oss.