Konstruktion av falskbotten i kombinerat mäsk & lakkärl

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
petim
Torrhumlare
Torrhumlare

Konstruktion av falskbotten i kombinerat mäsk & lakkärl

Inlägg av petim »

Hej,
jag har försökt mig på att konstruera en falskbotten och undrar hur jag ska hantera undertrycket som uppstår i volymen under falskbottnen.
Jag har som utgångspunkt använt en laserskuren skiva som passar perfekt i grytan. I den har jag borrat ett femtiotal små hål (ca 1,5 eller 2mm).
När jag har testkört underverket med vatten uppstår ett undertryck vid påfyllning när alla hål så att säga är täckta med vatten på ovansidan.
Jag misstänker att hålen är för få och för små i kombination med att falskbottnen är helt tät mot kastrullkanten. Några frågor:

1) Har jag gjort ngt grundläggande konstruktionsfel? Borde jag ha använt ngn form av luftficka/rör längs insidan mellan bottnen och toppen?
2) Tror ni att det hjälper att ta upp fler och större hål med tanke på att mäskgröten kommer täppa för hålen ännu bättre än rent vatten?

3) En annant mer funktionsfråga när jag ändå är igång :D Jag har ett falksbottenutrymmet på ca 7 cm för att även helt dölja tappkranen på insidan. Detta utgör ca motsvarande antal liter (dvs 7 liter) eftersom jag använder en stor gryta med stor diameter. När jag skall köra mäskningen för en medelstor sats (säg 25 liter öl som då i denna fas består av 5 kg maltkross och 12,5 liter vatten) bör då det mesta av vattnet (ca 7 liter) samlas under falskbottnen och maltkrossen kommer då reagera med en mindre del vatten. Detta förutsatt att jag löst problemet med undertryck alltså. Tänker jag helt fel? Löser man problemet genom att successivt tillsätta vatten och röra upp till en gröt som får "drioppa" ner genom silplåten/falskbottnen?
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Konstruktion av falskbotten i kombinerat mäsk & lakkärl

Inlägg av bohumle »

Hej

Om du inte redan har ett, prova att testa med ett vaccumrör i koppar eller någon annan metall.

Bo
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Hur vet du att det är undertryck och inte som du skriver för små hål som sätts igen?
Då den var laserskärd så verkar du ha den möjligheten, då hade jag gjort avlånga slitsar istället. Det handlar om att sila igenom så mycket vätska man kan utan att maltskrotet kommer igenom.

Att du sedan har mycket vätska under falskbotten har inte så stor betydelse, men de 7 litrarna bör du inte räkna med som mäskvolym då det mest är stillastående vatten. De är ingen fördel, men behöver heller inte vara en nackdel.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarens profilbild
KalleB
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av KalleB »

Malten absorberar ungefär en liter vatten per kg malt. I ditt fall kommer malten att binda 5 liter vatten och nästan allt av de kvarvarande 7,5 literna kommer att befinna sig under silplåten. Med rätt temperatur kanske mäskningen ändå sker men den vört du tappar ur efter mäskningen kommer att vara mycket tunn vilket måste måste kompenseras med mycket lakvatten för att få ut allt socker, dvs en totalt tunn vört där du måste koka bort mycket vatten. Jag tror att du måste åstadkomma någon slags återcirkulation så att hela vattenmängden kommer åt malten. Helst bör du också sänka silplåten och lösa problemet med den högt liggande kranen med något som täcker kranutgången så att du bara suger ut vatten som finns under sliplåten. Vilken lakningsmetod tänker du dig? Flödes- eller satslakning?
Can anyone explain the mystery of beer? no, no, no
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

En vanlig lösning när man har ett högt sittande kranutlopp är att sätta ett rör i detta som löper parallellt med bottnen ut till mitten av kärlet och sedan böjer av 90 grader ner till mitten av silplåten där det ansluter till ett hål i denna.Man kan då ha ett minimalt utrymme under plåten.
Björn Petersson
Användarens profilbild
petim
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av petim »

Hej o tack för alla svar. Självklart har jag några följdfrågor.

Assistredo: Det var en smart lösning. Enda problemet är väl då att när falskbottnen skall bort så måste man montera bort röranslutningen (som bör bestå av kanske 2 lösa delar för att kunna docka med tappkranen och löpa genom hålet). Du skriver "minimalt utrymme under plåten". Vad är ett lämpligt utrymme i cm? Jag har bla sett färdiga lösningar 2-tums ben, dvs 5 cm. Jag gissar att jag skulle kunna komma ner i 5 cm om jag använder mig av en rak tappkran. Någon som vet vad humlegårdens falskbottnar vilar på bör ben?

KalleB: Jag har inte riktigt kommit igång ännu med lakningen så jag vet inte. Intressanta siffror dock. Jag kan sänka bottnen till ca 4-5 cm. Det skulle ge att huvudvolymen (kanske 60%) är kvar ovan falskbottnen tillsammans med malten. Tror det är ett minimum givet att kranen är monterad under bottnen. Annars får jag göra en lösning som Assistredo föreslår.

Kim: Jag vet att det är undertryck eftersom jag bara kört vatten i kastrullen. Såg att diametern bara var 1,5 mm. ska gå upp till 3 mm och testa. Ska även kolla o jag kan beställa en slitsad skiva i rostfritt. Nu använder jag en aluminiumkiva men den blir helt missfärgad. Någon som har erfarenhet av detta?
Kim, du skriver att jag inte behöver räkna med volymen under falskbottnen under mäskning. Det var precis min förhoppning men dina kollegor verkar inte övertygade :-)

Bohumle: Jag har haft en sådan ide men skulle det inte gå att använda typ ett nivårör på utsidan av kärlet på samma sätt?
Användarens profilbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PeO »

Hej!

Man kan dra ett rör från undersidan på plåten till överkanten på mäskkärlet för att undvika vakuum under plåten. Det lär vara standardlösningen och jag har själv löst problemet i min anläggning på det viset. Problemet blir ännu större om du har en slang från kran som går ner i vörtkokaren. Då kan du få ett undertryck som motsvarar fallhöjden och det sätter definitivt igen mäskplåten.
/PeO
Användarens profilbild
KalleB
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av KalleB »

Det du kallar missfärgning av aluminiumplåten är ett oxidskickt som skyddar plåten mot korrosion. Det hindrar också att aluminium "läcker ut" i vörten och ger den metallsmak. Har man kärl med aluminium ska man inte skrubba bort oxidskicktet, utan låta det vara lite mörkt och matt. Se länk
http://www.howtobrew.com/appendices/appendixB.html
En variant av rördragning är att gå från kranutloppet direkt ner mot botten och sedan vidare under plåten. Då behöver du bara göra en ursparning i kanten på silplåten vilket gör det enkelt att lägga i och ta ur silplåten. Det röret kan också dras upp till kärlets kant så att du får den funktion som Bo humle och Peo beskriver.
Can anyone explain the mystery of beer? no, no, no
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Det jag menade med att inte ta med den volymen innebär ju mängden vatten du skall använda per kilo malt, normalt ca 3 liter per kg malt.
Givetvis kommer du att få ut den vätskan vid själva lakningen. Precis som någon skrev kan du komma att få en tunn vört beroende på öl du tänkt brygga som kräver ett längre reduceringskok.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarens profilbild
petim
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av petim »

KalleB skrev:Det du kallar missfärgning av aluminiumplåten är ett oxidskickt som skyddar plåten mot korrosion. Det hindrar också att aluminium "läcker ut" i vörten och ger den metallsmak. Har man kärl med aluminium ska man inte skrubba bort oxidskicktet, utan låta det vara lite mörkt och matt. Se länk
http://www.howtobrew.com/appendices/appendixB.html
En variant av rördragning är att gå från kranutloppet direkt ner mot botten och sedan vidare under plåten. Då behöver du bara göra en ursparning i kanten på silplåten vilket gör det enkelt att lägga i och ta ur silplåten. Det röret kan också dras upp till kärlets kant så att du får den funktion som Bo humle och Peo beskriver.
Hej,

jag har isåfall två typer av missfärgning, det ena är matt och mörkt som du säger. Det andra är som ett vitt pulver -tror det är bauxit. Pulvret går i viss mån att tvätta bort men jag är rädd för att det kommer tillbaka under en bryggning.
Användarens profilbild
petim
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av petim »

PeO skrev:Hej!

Man kan dra ett rör från undersidan på plåten till överkanten på mäskkärlet för att undvika vakuum under plåten. Det lär vara standardlösningen och jag har själv löst problemet i min anläggning på det viset. Problemet blir ännu större om du har en slang från kran som går ner i vörtkokaren. Då kan du få ett undertryck som motsvarar fallhöjden och det sätter definitivt igen mäskplåten.
Ok, det borde ju lösa problemet. Hur ser det ut på tex Braumeisterkärlet? Använder de motsvarand på utsidan av kärlet för tryckutjämning, dvs nivåröret?
Användarens profilbild
petim
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av petim »

Hej o tack för alla svar!

Jag har nu en ny dubbelbotten med 2 mm skåror (kallas det manifold?) i rostfritt stål istället för aluminium.
Har insett att skruvar och muttrar i förzinkat material är skit och rostar när vattnet värms upp. Ersatt med rostfritt.

Dubbelbottnen är sänkt till 45 mm istället för 75 mm. Måste vara bättre iallafall!

Jag har även installerat ett enkelt vakuumrör längs sidan på kärlet och nu har problemet med undertryck försvunnit. Tackar!

/P
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Det du har är inte "manifold" som i hembryggarsammanhang och i lakkärl istället brukar beteckna ett system av förgrenade rör som är slitsade på undersidan. Denna "manifold" läggs i botten på mäsk-/lakkärlet och förbindes med utloppet. Den ersätter på på så sätt en falskbotten. Den fungerar enligt min uppfattning bättre än falskbotten och har inte gett mig några problem med igensättningar och vacuum vilket brukade inträffa när jag använde "borrad jäshink i annan jäshink"-metoden.
Björn Petersson
tobbe
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av tobbe »

Måste bara fråga. Va ger det för problem om man inte har vacumrör och grejer? har kört hink i hink i 2 år och har inget vacumrör eller nåt sånt och har inte haft några som helst problem. Har jag missat nåt?

Tobbe
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

tobbe skrev:Måste bara fråga. Va ger det för problem om man inte har vacumrör och grejer? har kört hink i hink i 2 år och har inget vacumrör eller nåt sånt och har inte haft några som helst problem. Har jag missat nåt?
Vet inte om du missat något, men jag har märkt att jag får vakuum i mitt lakkärl och då slutar det rinna helt enkelt, så jag har fått skippa flödeslakning... Numera satslakar jag när det ändå blir stopp. När jag fyller på andra satsen vatten och rör om släpper ett jätte vakuum...

Mitt lakkärl är med en silbotten i perforerat rostfritt stål. Kanske hink-i-hink släpper förbi tillräckligt luft vid sidorna på hinken för att det inte ska bli vakuum.
Skriv svar