Nu har jag luskat och läst ett tag och tänkte ge mig på att brygga min första öl snart.
Men det är inte därför den här tråden kommer utan för att jag letar efter hyfsat billiga jäskärl och efter att ha sökt lite hittar jag ingen "tipstråd" om sådant. Så då tänkte jag helt enkelt att man kan ha en sån här tråd för att bara tipsa om bra/billiga kärl man sprungit på. Finns det intresse kanske den kan bli en allmän tipstråd snarare—jag antar att antalet kärl lämpliga för jäsning kanske är ändlig...
ÖoB har fortfarande (läste om det i nån annan tråd) livsmedelsgodkända hinkar på 10 l med lock för 29 kr. De står runt färghyllorna och heter nåt i stil med Blandhink.
Jag köpte 10litershinkar med lock från Biltema, antar att de är liknande de du har. Jag tog hål i locket, satte i gummipackning och jäsrör men de höll inte tätt och ölen blev sur.
Jag kan också rekommendera vanöiga standardjäshinkar på 25 liter som finns att köpa till och med på välsorterade ICA-butiker. Ett annat alternativ om man vill ha mindre och lite snyggare behållare och om man vill göra mindre batcher är gallonflaskorna http://www.pgw.se/advanced_search_resul ... a&x=3&y=10
Citygross har skapligt sortiment med hembryggningssaker, jag har köpt mina två hinkar där.
Jag har jäst i 10l-dunk en gång också, se till att det är "stora" korken så finns det färdiga lock med genomföring för jäsrör att köpa.
petim skrev:Jag har hört att de vanliga 25-liters öl-&vinhinkarna inte är helt täta. Skulle det inte gå att använda en plastdunk från tex Biltema?
Att de skulle läcka har jag aldrig haft erfarenhet av, det enda jag noterat är om man trycker ned jäsröret för långt så kan graderna i plastfogen på jäsröret göra så att det pyser i gummipackningen och det fixas genom att dra upp röret lite.
Klart att man kan jäsa på dunk, men den har en svårläst skala och är mycket svårare att diska.
då tror jag mer på damajan som brukar finnas för vrakpriser på blocket.
typ: http://www.blocket.se/goteborg/Damejean ... w=3&last=1
/Nisse
Varmt öl åt frusna män, varmt öl åt trötta;ty varmt öl är kroppens vän och hågens stav och stötta.
VonNisse skrev:Klart att man kan jäsa på dunk, men den har en svårläst skala och är mycket svårare att diska.
De senaste dunkarna vi använde att jäsa i beslöt vi faktiskt att kasta bort just pga diskbarheten. När de visade sig
vara helt ingrodda med jäst och humlerester inuti handtagen så kändes det inte värt att försöka få dem
rena igen. Dunkar är dock jättebra om man behöver transportera jäsande vört.
Varför är ni så fixerade vid att det måste vara tätt? Jag kan förstå det om ölen ska stå länge på kärlet men vid primärjäsning är väl det viktigaste att vildjäst och bakterier inte kan ramla ner i kärlet. Själv primärjäser jag i ett kärl täckt med gladpack och använder bara jäsrör vid sekundärjäsningen.
Fredrik Almgren skrev: De senaste dunkarna vi använde att jäsa i beslöt vi faktiskt att kasta bort just pga diskbarheten. När de visade sig
vara helt ingrodda med jäst och humlerester inuti handtagen så kändes det inte värt att försöka få dem
rena igen. Dunkar är dock jättebra om man behöver transportera jäsande vört.
Jag fick brettinfektioner efter att ha använt vattendunken Donje som efterjäsningskärl ett tag. Här var det troligen tappkranen som utgjorde en gynnsam miljö för de små krypen.
fredrik.stahl skrev:Varför är ni så fixerade vid att det måste vara tätt? Jag kan förstå det om ölen ska stå länge på kärlet men vid primärjäsning är väl det viktigaste att vildjäst och bakterier inte kan ramla ner i kärlet. Själv primärjäser jag i ett kärl täckt med gladpack och använder bara jäsrör vid sekundärjäsningen.
Jag kan bara svara för mig själv, men jag gillar att kunna känna av intensiteten i jäsningen genom att studera bubblandet i jäsröret.
här i stan (uppsala) kan man gå till röda korsets butik och köpa damejuanner för ca 40 kr styck. Finns även på loppisar och dylikt för inga pengar alls. Men jag föredrar att köra med hinken i första stadiet, sen under sekundären gillar jag de fina glasbutteljerna, de är tätare och mer hygieniska men framförallt snyggare. Så blir frugan nöjd, och den kan stå väl synligt.
Som gammalt skyddsombud måste jag säga en sak om glasdamejeannerna:
De kan vara farliga - glasskärvor är vassa - om en sådan åker i golvet med 25-liter vört kan och har svåra olyckor inträffat. Även vid ex. diskning och övrig hantering kan saker inträffa.
Är det någon som vet hur temperaturtåliga dessa jäskärl är? De vanligaste materialet är polypropen (PP), vilket jag som polymerkemist borde kunna svara på hur det klarar sig kan man tycka, men faktum är att det finns så många kvalitéer att mjukningstemperatur och smältpunkt kan variera från ca 35-158C resp. 61-180C (matweb.com). Min tanke är att hälla den kokvarma vörten genom saftsil ner i en jäshink (filtrering+syresättning och alternativ till hävert), vidare genom kran på hinken och slang till värmeväxlare till jäskärl. En anledning till denna rigg är att jag inte hittat någon billig hävert som klarar kokvarm vört, dessutom är det smidigare att hälla av vörten vid mindre satser. Någon som kan tipsa om en värmetålig hävert eller annan smart lösning på att överföra vört till jäskärl via värmeväxlare (utan att för mycket slam körs genom denna)?
Vad jag vet så är det "big no no!" att lufta och syresätta varm vört.
Betr hävert så köp en 2met siliconslang, den lär väl tåla kokande vört mer än väl .
Sätt på en bit rengjort rör tex koppar, rostfritt eller
plast röret som sitter inuti vissa varmvattenberedare (PP?).
Skapa en "Bazoka" sil längst ner på röränden.
Se kap. minimalt bryggverk.
Whirlpoola innan du häver över till kylaren.
Jag kan rekommendera Donje-dunken som jäskärl. Jag har jäst över 100 liter i mina två dunkar.
Priset ligger på ca 150 kr för en 10 liters dunk. Jag har inte provat 20 liters versionen då jag tänker att dessa är smidigare att lyfta.
[+]
Den har en 85 mm öppning med gängat lock som räcker för att man skall nå ned och rengöra i botten mellan bryggningarna.
Demonterbar kran en bit från botten så att man slipper bottensatsen (man kan vicka den för att få ut det sista om man vill)
Bärhandtag
Den är 4-kantig, det gör den lättstaplad/lagrad
[-]
Den lilla hyllan ovanför kranen samlar ibland under jäsning lite jästkaka som kan glida ned och blandas i drycken under avtappning
Plast spärrar ej mot syre, dvs kan ej långtidslagra dryck
Plastlocket klarar ej stora övertryck utan pysläkage, dvs dunken kan inte användas som trycksatt keg för servering
Att montera jäsrör i donje-locket
Borra ett 11 mm hål och använd dessa http://shop.humle.se/se/art/gummibussni ... grp=295213 http://shop.humle.se/se/art/jasror.php?grp=295213
Tot pris 10 kr. Tid 5 min högt räknat.
Att smältlimma dit jäsröret går också men är sämre på alla sätt. Renlighet, haveririsk, pris, tid, arbete och service... Man lär så länge man lever Kom bara ihåg att inte montera jäsröret i mitten av locket så att den inte blockerar handtaget!