Vattenkvalitet

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Tomas
Torrhumlare
Torrhumlare

Vattenkvalitet

Inlägg av Tomas »

Hej

Jag har fått ett utdrag från kommunen angående vattenkvaliteten där jag bor och brygger.

Kan någon hjälpa mig att tyda detta och ge ev tips om vad som bör tillföras för att det ska bli ett "bra" vatten för bryggning?!

//Tomas

Parameter...........................Resultat .......Enhet
Turbiditet FNU........................<0,1...............FNU
Lukt ...................................ingen Lukt, art -
Färg vid 405 nm......................<5
Kemisk syreförbrukn. COD-Mn......1,5.............mg/l
Konduktivitet 25°C...................24,9...........mS/m
pH 25°C................................8,2
Alkalinitet, HCO3.....................67.............mg/l
Kalcium, Ca............................7,8............mg/l
Magnesium, Mg.......................1,5............mg/l
Hårdhet tyska grader.................1,4............°dH
Hårdhet Ca+Mg........................10.............mg/l
Järn, Fe................................<0,05..........mg/l
Mangan, Mn...........................<0,02..........mg/l
Aluminium, Al..........................0,05..........mg/l
Koppar, Cu.............................0,02...........mg/l
Ammoniumkväve, NH4-N............<0,010.........mg/l
Ammonium, NH4......................<0,02..........mg/l
Nitritkväve, NO2-N...................<0,001.........mg/l
Nitrit, NO2.............................<0,003.........mg/l
gedman
Hembryggarens redaktion

Re: Vattenkvalitet

Inlägg av gedman »

Eftersom du bor i Sverige kan vi direkt slå fast att du har ett riktigt bra vatten att brygga på. Sedan är frågan VAD du vill brygga, eftersom olika öl funkar olika bra med olika vattentyper.

För att riktigt kunna säga hur ditt vatten ska behandlas så saknas det några värden. Det man vill ha reda på är:

Kalcium
Magnesium
Natrium
Sulfater
Klorid
Karbonater

I din vattenrappport har du kalcium, magnesium och karbonater. Be att få värden på Na, SO4 och Cl så får du en komplett bild av vattnet. Men av de värdena du har bor du nog någonstans runt Göteborg, om jag får gissa. Där har du Na 30, SO4 23 och Cl 11, som en jämförelse att utgå ifrån.

Vattnet du har funkar alldeles utmärkt att brygga vanliga pale ales på. Möjligtvis vill du tillsätta lite kalcium, som många rekommenderar att man ligger på minst 50. Jag brukar själv tillsätta 0,05 g/l CaSO4 och CaCl i mäsken för öka på calciumet med runt 25. Men då ligger jag något högre från början.

Problemet kommer framförallt när du vill brygga riktigt mörka öl, där mäsken riskerar att hamna för lågt i pH och du får en syrlig ton i ölet. Då behöver du mer karbonater, till exempel genom kalciumkarbonat som då alltså även tillför kalcium. Om du vill brygga en porter kan till exempel 0,1g/l kalciumkarbonater och 0,05g/l bikarbonat (NaHCO3) vara ett riktmärke. Men allting är så klart väldigt höftade siffror.

Jag kan verkligen rekommendera att läsa kapitel 15 i How to brew för att få en bra grundgenomgång av vattenbehandling. Ett Beersmith gör sedan beräkningarna väldigt mycket enklare.
Tomas
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Tomas »

Jag har nu ställt frågan till kommunen om de kan komplettera med de saknade uppgifterna.

Menar du att du tillsätter lika mycket CaSO4 och CaCl per liter (0,5 g/l)? Betyder det att jag får ca 7,8+25=32,8 om jag tillför detta? Ska jag kanske tillföra mer för att komma över 50?

Riktigt! - jag bor i Göteborg.

//Tomas
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Om inte kommunen är snabbare så har du de korrekta siffrorna på den onödigt långa länken här:

http://www.goteborg.se/wps/wcm/connect/ ... 3d2a09bb7a

Vad gäller tillsatserna har du helt rätt. Vill du göra en mycket modest vattenjustering kan du ju ta 1g/l av en av dem, CaSO4 när du vill ha en hårdare beska, CaCl när du vill ha en rundare, mjukare. Då landar du på knappt 50. Eller 1g/l CaHCO3 när du gör mörka öl. Det är nog en ganska fail safe rekommendation. Men som sagt - kapitel 15 i How to brew (http://www.howtobrew.com/section3/chapter15.html) och Beersmith är en stående rekommendation.
Tomas
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Tomas »

Hej

Jag ska brygga på fredag och har en undran.

Jag ska tillsätta kalciumklorid för att få en rundare smak i ölet.
Jag har beslutat mig för att gå på rekommendation 0,1 g/l.

Frågan: Ska jag ta 0,1 g per liter mäskvatten eller beräknat på den totala vattenmängden?

//Tomas
Skriv svar