chokladöl rabarberöl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Rune
Nybryggare
Nybryggare

chokladöl rabarberöl

Inlägg av Rune »

Hej!
Första gången jag skriver och är helt novis angående bryggning förutom 6 försök varav 2 utfallit tilll belåtenhet, 1 st hällde vi ut samt övriga lagras eller jäser för fullt.
Jag letar efter ett recept på chokladöl samt funderar på om man kan smaksätta öl med rabarber (den innehåller ofta oxalsyra)? I Sörmland har vi rabarberfestival så det vore häftigt att komplettera alla andra rabarberprodukter med en öl. Jag vet att Porter som lagrats iflera år får en mjuk ton av choklad men jag undrar om man kan tillsätta choklad/kakao i sötvörten under sista 15 minutrarna av koket.
Hälsning Rune
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: chokladöl rabarberöl

Inlägg av Thomas Fransson »

Jag skulle nog koka rabarberna tillsammans med ex. nonoxal eller kalciumklorid (kan kanske funka med bikarbonat också?) för att minska den extrema syran.
De kvantiteter man förmodligen får tillsätta för att få smak skulle förmodligen göra ölet extremt surt om inte odrickbart?

Genom att koka rabarbern lite lätt tror jag även att du får bättre och snabbare extraktion av smaken.
Blanda ner i sekundären/lagringen och låt stå 1-4 veckor. Man bör givetvis utgå från en lätt öl som låter rabarbersmaken komma fram.

Ang. Choklad i öl, se till att använda ett kakaopulver med lägsta möjliga fetthalt, eller ännu bättre lagra ölet på "cocoa nibs"

Bild

Det är delar av själva kakaobönan som krossats. Fördelen med dessa är att dom innehåller extremt lite fett.

Har i skrivande stund en precis utjäst brown porter som jag ska lagra på nibs ett par veckor.
För snabbt och effektivt resultat slänger jag i 10g/liter.
Mans
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Mans »

Går själv och funderar på att göra en veteöl med rabarber. Har googlat "rhubarb beer" och läst en del om andra som provat. Det verkar inte bli så syrlig som Thomas befarar - åtminstone inte om australiensisk och svensk rabarber är jämförbara... Rabarbern är ju inte som syrligast just nu heller, vilket väl säkert påverkar slutresultatet.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Precis vad jag tänkte skriva, syrligheten beror väldigt mycket på när man skördar rabarben. Det blir mer och mer oxalsyra ju längre in på säsongen vi kommer. Jag brukar göra en rabarberlikör där man tar den första rabarbern och skär ner i en burk, tillsätter en vaniljstång och några kardemummakapslar och häller på sprit. Efter några veckor silar man av och smakar av med vit sirap till lämplig sötma. Den vinner mycket på lagring och syran minskar med tiden. Men om man skördar rabarbern för sent blir det väldigt strävt på tänderna när man dricker den.

Syran verkar inte påverkas särskilt mycket av hur grov rabarbern är utan det går lika bra med de grövsta som de spädaste stjälkarna. Däremot har de grova stjälkarna förstås grövre fibrer, men det spelar ju ingen roll om man inte ska äta dem utan bara extrahera ur saften.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Förresten, det finns väl moderna rabarbersorter som bildar mindre oxalsyra? Jag har för mig att jag läst att den ska vara bättre för små barn som kan vara känsliga för oxalsyra.
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Thomas Fransson »

I stand corrected
Rune
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Rune »

Thomas Fransson skrev:I stand corrected
Tack för alla svar. Jag återkommer med resultat när jag bryggt
Rune
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pere »

Kanske något off topic, men jag har precis gjort rabarbervin och det är inte surt.
Två kilo rabarber på tio liter vin.
Men det var också de första rabarberna som tittade upp i början på säsongen.
När det gäller chokladöl har jag aldrig lyckats få till det bra så börja med små tester innan du gör en stor batch.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Skriv svar