Hur tappa om till sekundär?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Hank
Delmäskare
Delmäskare

Hur tappa om till sekundär?

Inlägg av Hank »

Jag har haft min första helmaltsbrygd på jäsning i en vecka nu, och allt har flutit på fint. Det har varit en bra aktivitet i hinken, men nu har den i det närmaste avstannat. Bubblar bara lite sporadiskt.

Så, nu tänkte jag att jag skulle dekantera vörten till en annan jäshink, för sekundärjäsning och torrhumling. Kanske inte just idag, men inom några dagar. Och då till själva frågan: hur ska jag bära mig åt för att inte syresätta ölet i onödan?

Renlighetsbiten har jag örnkoll på redan, den är inget problem. Det är själva metodiken jag är osäker på. Jag har två jäshinkar av den vanligaste modellen samt en hävert till mitt förfogande. Ska jag bara suga fart i häverten och låta vörten rinna längs insidan på hinken och ner, och sen smälla på locket? Eller hur ska jag göra för bästa resultat?
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Re: Hur tappa om till sekundär?

Inlägg av Kenneth »

Låt bli att suga på häverten :!:
Det är en riktig källa till snedjäsning.

Mitt råd är istället att fylla häverten med rent vatten.
Håll häverten som ett U och fyll på i den ena änden.
Knip till med den klämma som sitter på hävertslangen.

Tippa snabbt ner den ände på häverten som ska vara i hinken
(tips låt bli att kladda med händerna på häverten, använd gummihandskar)
Öppna sedan klämman och låt vattnet i häverten rinna ner i en separat behållare/glas/kastrull/etc
När det kommer öl så kläm till igen och lägg i hävertänden i din jäshink.
Se till att öppningen är mot botten.
Öppna klämman och låt ölet rinna.
Se till att hävertänden alltid är under ytan för att undvika syresättning.

Med lite träning fungerar det utmärkt.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

Pumphävert med tillräckligt lång slang att nå hela vägen i botten av sekundärkärlet. Både hävert och slang ordentligt steriliserade (inget sugande för tusan bövlar). Vill man ytterligare minimera syreexponeringen lutar man det mottagande kärlet 45 grader i början så att slangens mynning snabbt hamnar under ytan.
Think globally. Drink locally.
Hank
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Hank »

Tack för tipsen!

Personligen har jag inte fått några infektioner genom att suga igång häverten. Det finns ju en utbytbar hårdplastdel på slangen, så den delen jag haft mellan läpparna är inte samma del som jag kör ner i flaskorna. Dessutom brukar jag gurgla en halvtimme i jodofor innan tappning. :lol:

Nej, skämt åsido, ju mer jag tänker på det desto mer idiotiskt känns det förstås att suga igång häverten! Det är slut med sånt slaskande nu!

Förresten, jag har ju tänkt att torrhumla den här brygden. Ska jag då låta humlen ligga i hinken redan vid omtappningen, eller ska jag slänga i den när sekundären stått ett par dagar? Och hur lång tid pågår en normal torrhumling?
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

Hank skrev:Förresten, jag har ju tänkt att torrhumla den här brygden. Ska jag då låta humlen ligga i hinken redan vid omtappningen, eller ska jag slänga i den när sekundären stått ett par dagar? Och hur lång tid pågår en normal torrhumling?
De tips jag fått (och nyttjat) är mellan 3-5 dagar, så precis i slutet av sekundären alltså.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarens profilbild
grungejesus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av grungejesus »

Hur länge humlen ska ligga i vid torrhumling tvistar de lärde. Jag bryggde en fantastisk god dubbel IPA och då fick humlen ligga nästan 3 veckor...
Skriv svar