Hej,
Jag och en kompis skall börja brygga vårat egen öl. Vi hade tänkt börja med helmaltsbryggning (vi skall gå kursen). Vi har skaffat en del utrustning men vi saknar just nu en kastrull. Om vi skulle vilja ha ut 15 liter färdigt öl, hur stor kastrull behöver man då? Vi har hittat en 21 l kastrull på bigstore.se men den kanske inte räcker?
Mvh
Peter
Hur stor kastrull?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Hur stor kastrull?
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
Re: Hur stor kastrull?
räkna med att 10 till 15 % kokas bort per timme så vill ni ha ut 15 liter med en 21 liters kastrul så räcker det
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Om jag försöker koka mer än 22 liter i min 25-liters kastrull kokar det över, varje gåg. Kanske kanske kan fixa 22,5 liter, men inte 23.
Får i slutänden normalt ut 16 till 20 liter öl vid ett kok på 22, efter spädning mm, beroende på önskat OG, bortfall i jäsning mm.
Får i slutänden normalt ut 16 till 20 liter öl vid ett kok på 22, efter spädning mm, beroende på önskat OG, bortfall i jäsning mm.
ska gå över till helmaltsbryggning och behövde därför en större kastrull. då min 20l inte är stor nog. då jag vill ha minst 20l öl i slutändan. i lokala presentbutiken hittade jag en lagom stor kastrull trodde jag. tänkte att det där måste nog vara en 30l kastrull. Perfekt! Men när jag kom hem med den så insåg jag hur överdimensionerade den faktiskt var. tror den tar 50l. he-he. det som är bra är att botten är så stor att den täcker två av gasplattorna på spisen så jag tror att det blir lättare att få ett rullande kok. men 50 liters kastrull i rostfritt för 400kr måste väl ändå vara ett bra pris?!
Ska bli spännande att börja med helmalt. första brygden blir en weissbier ska bara bygga klart lakningskärlet.
Ska bli spännande att börja med helmalt. första brygden blir en weissbier ska bara bygga klart lakningskärlet.