Använda frysbox som kyl?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Använda frysbox som kyl?

Inlägg av Thomas Fransson »

En nackdel med att använda frys är att de saknar de kondenseringsfunktioner som finns i kylskåp vilket gör att
det ofta tenderar att börjar mögla i en frys till skillnad från en kyl.

Dom flesta som använder frysboxar brukar sätta i ett par sk. torrbollen för att minska mögelrisken.
Standard mått på kyl och frys är ju 60cm så som fredrik säger, det kan bli väldrigt besvärligt att hitta ngt smalare.
Det enda jag på rak arm kan komma på är denna typen av kylar som hittar på blocket ibland -
Är dock inte säker på att dom är smalare än 60cm. Dessutom får man nog bara plats med en hink eller ett fat i dem.

Bild
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Thomas Fransson skrev:En nackdel med att använda frys är att de saknar de kondenseringsfunktioner som finns i kylskåp vilket gör att
det ofta tenderar att börjar mögla i en frys till skillnad från en kyl.

Dom flesta som använder frysboxar brukar sätta i ett par sk. torrbollen för att minska mögelrisken.
Standard mått på kyl och frys är ju 60cm så som fredrik säger, det kan bli väldrigt besvärligt att hitta ngt smalare.
Det enda jag på rak arm kan komma på är denna typen av kylar som hittar på blocket ibland -
Är dock inte säker på att dom är smalare än 60cm. Dessutom får man nog bara plats med en hink eller ett fat i dem.

Bild

Jag ringde på den för den verkade intressant men den rymmer inte ett 19 liters corneliusfat och så blev jag lite avskräckt när jag frågade om den lät mycket och då sa han vissa gjorde det men det kunde man avhjälpa med lite silvertejp. Jag behöver troligen inte tänka så mycket på utrymmesbegränsingar längre, pågående förhandlingar med min fru om att få möjlighet att ställa ett kylskåp på annat utrymme i lägenheten så länge det är snyggt men standardkylskåp i vitt går bort helt.
nyd
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av nyd »

UlfB, var du inne på elgiganten och kollade på den frysen? Är själv ute efter en liknande lösning och jag har plats med 60x60, men den enda jag kollat på hittils hade kompressordelarna satta på ena halva sidan i botten vilket gjorde att höjden där bara var 50cm, d v s ej tillräckligt för att ha två corneliusfat i den.
Bottenarean med fullhöjd (72cm) kanske skulle räckt till _ett_ fat dock, såg ut att vara ca 22 cm x 44...
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

nyd skrev:UlfB, var du inne på elgiganten och kollade på den frysen? Är själv ute efter en liknande lösning och jag har plats med 60x60, men den enda jag kollat på hittils hade kompressordelarna satta på ena halva sidan i botten vilket gjorde att höjden där bara var 50cm, d v s ej tillräckligt för att ha två corneliusfat i den.
Bottenarean med fullhöjd (72cm) kanske skulle räckt till _ett_ fat dock, såg ut att vara ca 22 cm x 44...

nej, jag såg den bara på deras hemsida

ulf
Användarens profilbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PeO »

Tack för tipset om HongKong-regulatorn. Jag hade en gammal kyl där termostaten börjat krångla och köpte en HongKong-regulator via Ebay. Billig, snabb leverans och bra funktioner. Men man måste nog vara eller ha tillgång till en elektriker för att klara installaionen. Nu är det min bästa kyl.

http://cgi.ebay.com/Mini-Digital-Temper ... 414f33aae2
/PeO
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Jag köpte också en hongkongregulator på Ebay, utan budgivning blev totalpriset inkl frakt 258,52 kr. Funkar klockrent, även om jag inte hunnit med några avancerade tester ännu utan bara kopplat in den i kylen. Det var inte så svårt tycker jag, och jag behövde ingen kapsling utan behövde bara ta upp ett hål i gallret på ovansidan för displayen. Jag ska mäta på några olika ställen för att se var givaren ska sitta för bästa resultat. Och så skulle det vara trevligt om lampan i kylen var på även när inte kompressorn är det men då måste jag pilla isär kylen och lista ut hur den är kopplad och det har jag inte orkat än.
Användarens profilbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PeO »

Fredrik skrev:
"Och så skulle det vara trevligt om lampan i kylen var på även när inte kompressorn är det men då måste jag pilla isär kylen och lista ut hur den är kopplad och det har jag inte orkat än."

Det var just för sådana finesser som jag menade med att man behövde en elektriker. Det fungerar ju ändå!
/PeO
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

PeO skrev:Fredrik skrev:
"Och så skulle det vara trevligt om lampan i kylen var på även när inte kompressorn är det men då måste jag pilla isär kylen och lista ut hur den är kopplad och det har jag inte orkat än."

Det var just för sådana finesser som jag menade med att man behövde en elektriker. Det fungerar ju ändå!
Kanske är jag som är lite väl glad i att koppla men på en kyl/frys så sitter ju normalt "all" el vid kompressorn, med ett undantag, ett par sladdar kryper iväg, dessa går till lampbrytaren och lampan, de sladdarna borde bara vara att skarva på samma uttag som "power supply" på kinaregulatorn.
/Eric
Användarens profilbild
tuvham
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av tuvham »

Vill bara tipsa om att man kan köpa en till synes utmärkt termostat på Conrad.se för 149 spänn. Den heter "TR2 ++", art nr 615889. Kräver dock lite elkunskap eftersom det mer är en byggsats.
Bilagor
615889_BB_00_FB.EPS.jpg
615889_BB_00_FB.EPS.jpg (5.17 KiB) Visad 6421 gånger
Skriv svar