Rekordrens vs Jodofor
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- grungejesus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Rekordrens vs Jodofor
Vad jag har förstått är båda dessa ämnen bra att desinfecera med. Men finns det något som är bättre änd det andra, eller ska man ha dem till olika saker? Jag anväder rekordrens till jäskärlen innan bryggning och jodofor till flaskor. Reagerar dessa ämnen på något speciellt material?
Nyfiken att veta, verkar onödigt att ha två olika om man kan använda dem till samma saker.
/Robin
Nyfiken att veta, verkar onödigt att ha två olika om man kan använda dem till samma saker.
/Robin
Re: Rekordrens vs Jodofor
Inte svar på din fråga men jag vill ändå slå ett slag för detta.
Efter att ha läst ett inlägg på en sida alltid rengjort med hemmagjord desinficeringslösning.
förklaring till varför det fungerar:
http://www.eurekalert.org/pub_releases/ ... 021306.php
samt en tråd i ämnet:
http://www.brygg.info/index.php?name=Fo ... pic&t=1538
min blandning är :
till 19 liter vatten 30 ml klorin och 30 ml 5% ättika (späd vanlig ättika till rätt styrka.)
ganska noga att ni får rätt sura här så jag rekomendera att späda till 5% och tar 30 ml.
annars kan ni ta 6,25 ml 24% ättika emn som sagt mycket lättare att ta "fel"
OBS!!! var noga att inte blanda ättika med klorin direkt då får ni klorgas
Jag har bryggt 17 brygder med denna lösning.
och det har fungerat utmärkt.
Har aldrig behövt skölja av utrustningen efteråt, inga elaka utslag på händer trotts att jag tvättat händerna i lösningen.
inga konstiga bismaker mm.
och nästan gratis och "ofarligt" för miljön när det dumpas i avloppet.
så testa detta ni kommer inte bli besvikna
/Nisse
Efter att ha läst ett inlägg på en sida alltid rengjort med hemmagjord desinficeringslösning.
förklaring till varför det fungerar:
http://www.eurekalert.org/pub_releases/ ... 021306.php
samt en tråd i ämnet:
http://www.brygg.info/index.php?name=Fo ... pic&t=1538
min blandning är :
till 19 liter vatten 30 ml klorin och 30 ml 5% ättika (späd vanlig ättika till rätt styrka.)
ganska noga att ni får rätt sura här så jag rekomendera att späda till 5% och tar 30 ml.
annars kan ni ta 6,25 ml 24% ättika emn som sagt mycket lättare att ta "fel"
OBS!!! var noga att inte blanda ättika med klorin direkt då får ni klorgas
Jag har bryggt 17 brygder med denna lösning.
och det har fungerat utmärkt.
Har aldrig behövt skölja av utrustningen efteråt, inga elaka utslag på händer trotts att jag tvättat händerna i lösningen.
inga konstiga bismaker mm.
och nästan gratis och "ofarligt" för miljön när det dumpas i avloppet.
så testa detta ni kommer inte bli besvikna
/Nisse
Varmt öl åt frusna män, varmt öl åt trötta;ty varmt öl är kroppens vän och hågens stav och stötta.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Har du någon aning om hur länge man kan spara lösningen? Blandar du ny varje gång?
Jodofor har ju den fördelen att den lär vara aktiv så länge lösningen har färgen kvar - fast på den senaste flaskan jag köpte står det att den bör användas färsk vilket verkar konstigt.
Jodofor har ju den fördelen att den lär vara aktiv så länge lösningen har färgen kvar - fast på den senaste flaskan jag köpte står det att den bör användas färsk vilket verkar konstigt.
-
kastrullen
- Helmaltsbryggare

Jag använder denna blandning sedan nu tre år tillbaka och 15 bryggsatser och kan bara säga att jag aldrig någonsin haft en enda infektion så , det funkar definitivt och är inte svårare att använda än tex Jodofor . En sak som är viktigt är nog att blandningen klorin/ättika inte alltid skall vara 50/50 eftersom både klorin och ättika finns att köpa i olika starka lösningar . Det bästa för att kolla pH är antingen en pHmätare som är dyr eller pHmätstickor som kan köpas på apoteket och som inte kostar många kronor .
För att blanda så tappar man , först vattnet , och sedan så mycket som behövs av först klorin och sedan ättika och blanda väl .Aldrig blanda klorin och ättika med varandra i rent tillstånd för då bildas klorgas som är faktiskt dödlig . Sedan doppar man en mätsticka i blandningen och se till att man hamnar mellan pH 6,5 och 7,5 för den bästa effekten .
För lågt pH betyder att blandningen är för sur då tillför man lite mera klorin .Är pH för högt tillför man lite ättika .Jag brukar blanda en sats på 10 liter i en plastbalja och tar en sprayflaska därifrån för att spraya jäshinken och locket och sedan spolar jag med kokande . Detta skall inte vara nödvändigt men det gör jag ändå . i baljan desinficerar jag alla slangar , hävert , jäsrör och allt annat .
Är är en länk som förklarar hur man blandar vatten -klorin-ättika .
http://groups.ucanr.org/ucfoodsafety/files/58229.pdf
För att blanda så tappar man , först vattnet , och sedan så mycket som behövs av först klorin och sedan ättika och blanda väl .Aldrig blanda klorin och ättika med varandra i rent tillstånd för då bildas klorgas som är faktiskt dödlig . Sedan doppar man en mätsticka i blandningen och se till att man hamnar mellan pH 6,5 och 7,5 för den bästa effekten .
För lågt pH betyder att blandningen är för sur då tillför man lite mera klorin .Är pH för högt tillför man lite ättika .Jag brukar blanda en sats på 10 liter i en plastbalja och tar en sprayflaska därifrån för att spraya jäshinken och locket och sedan spolar jag med kokande . Detta skall inte vara nödvändigt men det gör jag ändå . i baljan desinficerar jag alla slangar , hävert , jäsrör och allt annat .
Är är en länk som förklarar hur man blandar vatten -klorin-ättika .
http://groups.ucanr.org/ucfoodsafety/files/58229.pdf
Heh, det där låter ju inte direkt lika lätt som Jodofor.
En fråga i samma område
Om man skall skölja jäshinken kan man ta kallt kranvatten eller måste man koka vattnet först . ( kan man spä vörten med kallt kranvatten eller skall man koka kranvattnet först ?.
Hur gör ni ?
Vi har alltid kokat vattnet .... börjar bli lite jobbigt

Om man skall skölja jäshinken kan man ta kallt kranvatten eller måste man koka vattnet först . ( kan man spä vörten med kallt kranvatten eller skall man koka kranvattnet först ?.
Hur gör ni ?
Vi har alltid kokat vattnet .... börjar bli lite jobbigt
Vem vill ha SEX-pack när det finns Fatöl
-
mats kagebeck
- Nybryggare

Förstår att det är jobbigt att koka sköljvattnet... Jag tycker att det verkar överambitiöst.
Jag har dessutom alltid spätt vörten med vatten direkt från kran och aldrig märkt något problem med det. (Normal renlighet i övrigt är väl en förutsättining för att man ska tillåta sig det.)
Mats
Jag har dessutom alltid spätt vörten med vatten direkt från kran och aldrig märkt något problem med det. (Normal renlighet i övrigt är väl en förutsättining för att man ska tillåta sig det.)
Mats
Nej, kallt kranvatten räknar jag med som helt rent. Däremot är jag alltid noga med att koka alla slangar, mått och kopplingar innan, efter som där finns det goda möjligheter för lite vad som helst att gro när de ligger och väntar i brygglådan.
Hej
Annars kan jag varmt rekomenderar ytdesinfektion som fungerat prima för oss i 13 brygder.
MVH
Annars kan jag varmt rekomenderar ytdesinfektion som fungerat prima för oss i 13 brygder.
MVH