Hej!
Jag har gjort min andra sats helmaltsöl och har tyvärr primat
med för mycket socker. Jag tillsatte 8g/liter istället för 4 och ölen är nu
för mycket kolsyrad. Innan jag hällde den på flaska smakade den
perfekt (förutom avsaknad av kolsyra då) och nu efter priming
fick den en lite stickig torr smak av all kolsyra.
Min fråga är nu då hur jag löser detta.
Kan jag ta av kapsylerna och sätta på nya?
Har börjat labborera lite med hur länge flaskorna ska stå utan kappsyl för att ge
lagom kolsyrehalt. Är det en bra idé att göra såhär?
En liten sidofråga också: Hur häller jag upp ölen utan att få med
bottensatsen? Om jag häller upp ölen med en lampa bakom kan jag max hälla upp halva utan bottensats.
Då häller jag mycket sakta vilket jag läst att jag man ska.
För mycket kolsyra
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: För mycket kolsyra
Oj, glömmde receptet:
Prime Minister's Pale Ale
Volym: 25 liter
OG: 1050
FG: 1012
IBU: 32
Alkohol: 4,9% vol.
Koktid: 60 minuter
Malt
5,0 kg pale ale malt
0,25 kg crystal malt
Humle
47 g Kent Goldings kottar, 4,4% alfasyra (60 min.)
25 g Kent Goldings kottar (5 min.)
Jäst
London Ale (Wyeast 1028)
Prime Minister's Pale Ale
Volym: 25 liter
OG: 1050
FG: 1012
IBU: 32
Alkohol: 4,9% vol.
Koktid: 60 minuter
Malt
5,0 kg pale ale malt
0,25 kg crystal malt
Humle
47 g Kent Goldings kottar, 4,4% alfasyra (60 min.)
25 g Kent Goldings kottar (5 min.)
Jäst
London Ale (Wyeast 1028)
Hej. Du kan inte vänta en stund innan du dricker istället för att att kapsylera om alla flaskor?
Ha flaskorna ståendes kallt så ska du se att bottensatsen blir mer kompakt och du kan hälla upp så gott som allt utan att få med bottensats.
/Hans
Ha flaskorna ståendes kallt så ska du se att bottensatsen blir mer kompakt och du kan hälla upp så gott som allt utan att få med bottensats.
/Hans
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Att bottensatsen inte vill ligga still kan bero just på att ölen har för mycket kolsyra. När man öppnar flaskan kan kolsyran gå ur så häftigt att det uppstår strömmar i ölen som rör upp bottensatsen. Att kyla ordentligt lär minska det problemet, men då blir det å andra sidan ännu mer kolsyra kvar i ölet...
Kanske prova "Poor man's beer engine" - skaffa en liten doseringsspruta från apoteket, sug upp en liten mängd öl ur glaset och spruta tillbaka. Då går en hel del av kolsyran ur lösning och det bildas ett kraftigt skum. Fast med så mycket kolsyra kanske det bara blir en skumbomb av alltihop?
Kanske prova "Poor man's beer engine" - skaffa en liten doseringsspruta från apoteket, sug upp en liten mängd öl ur glaset och spruta tillbaka. Då går en hel del av kolsyran ur lösning och det bildas ett kraftigt skum. Fast med så mycket kolsyra kanske det bara blir en skumbomb av alltihop?
Ooo, min gamla käpphäst med för mycket kolsyra. Riktigt besvärligt när ölen är på flaska. Den enda riktigt bra metoden är som nämndes ovan, att vänta lite innan du dricker ölen. För att kunna öppna flaskan utan fyrverkerier så bör den vara ordentligt kyld, gärna neråt 0°C, slå sedan upp den i ett glas och glöm den i rumstemp i en halvtimme.
Think globally. Drink locally.
8 g/l ger väl inga fyrverkerier? Det är min standardmängd när jag gör belgisk öl. Har även använt 10 g/l i min saison utan problem. Men så vill inte britter ha sina öl har jag förstått
. Håller med att vänta är en bra lösning, eller så hällr man ölen i ett glas, och sedan i ett annat. Det bör släppa mkt kolsyra.
-
kastrullen
- Helmaltsbryggare

sockermängden beror också på temperaturen i ölet när man blandar i sockret .Ju kallare öl ju mindre socker behövs .