Vinnarrecept

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Sockershock
Delmäskare
Delmäskare

Vinnarrecept

Inlägg av Sockershock »

Hej

Läggs vinnar recepten ifrån årets SM upp i receptdatabasen? När man söker på år går det bara till 2008. Bara lite nyfiken.

//Andreas
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Re: Vinnarrecept

Inlägg av assistredo »

Det här med receptdatabasens funktion tog jag upp i en tråd i början av 2009. Detta på grund av då aktuell ofullständighet samt vilka kriterier som styrde. Av det svar man kunde få var det inte helt oproblematiskt att få det att fungera men man skulle försöka få till det. Tyvärr verkar det som att något fixades men så stannade det upp igen.

Jag vet i sjutton hur man lägger in en länk till tidigare tråd så jag får säga att tråden hette "Receptdatabasen" och låg under "Recept, ingredienser och teorier".
Björn Petersson
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Borde inte alla recept, inte bara vinnarna, enkelt kunna importeras direkt från anmälningssystemet till receptdatabasen? Det kan ju vara speciellt intressant med ölen som tävlade i Folkets Val, eftersom man drack många trevliga öl som inte fick något pris.

Det känns lite som att någon tänkt måste på detta innan (Fredrik?) och det kunde vara intressant att se vad som stoppar genomförandet...
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

assistredo skrev:Det här med receptdatabasens funktion tog jag upp i en tråd i början av 2009. Detta på grund av då aktuell ofullständighet samt vilka kriterier som styrde. Av det svar man kunde få var det inte helt oproblematiskt att få det att fungera men man skulle försöka få till det. Tyvärr verkar det som att något fixades men så stannade det upp igen.

Jag vet i sjutton hur man lägger in en länk till tidigare tråd så jag får säga att tråden hette "Receptdatabasen" och låg under "Recept, ingredienser och teorier".
Här är länken till det du skrev då tror jag.

Jag skulle påstå att anledningen till att det inte snurrar på inte är av tekniskt natur. Det
har alltid varit ett manuellt jobb att mata in recepten i receptdatabasen. Bristen är väl mest
att detta inte görs av dem som har det som ansvar.
My hope is hops
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

gedman skrev:Borde inte alla recept, inte bara vinnarna, enkelt kunna importeras direkt från anmälningssystemet till receptdatabasen? Det kan ju vara speciellt intressant med ölen som tävlade i Folkets Val, eftersom man drack många trevliga öl som inte fick något pris.

Det känns lite som att någon tänkt måste på detta innan (Fredrik?) och det kunde vara intressant att se vad som stoppar genomförandet...
Svaret är väl olika på ngt vis då detta egentligen är flera frågor i samma. Om ni kollar sist
i den tråden om receptdatabasen som länkas i tidigare inlägg så ger Jessica info om principen för vad som
skall finnas i receptdatabasen.

Sedan anser jag att visst skulle det gå att publicera fler recept och då kanske klargöra att de inte kvalade in
på de kriterierna. Men precis som du säger kan man ju ha smakat en öl som man finner jätteintressant i
folkets val men som inte vann pris.

Rent tillgångsmässigt finns alla recept hos SHBF då det är villkoret för att få tävla och kunde alltså publiceras
som jag ser det.

Så det är väl lite kruxet med "enkelt importeras" som behöver en teknisk förklaring. Den sökbara receptdatabasen
är annorlunda uppbyggt än den som man matar in sina bryggarrecept till. En vision har varit att göra en "ny" med
samma struktur som kan delas av båda. Det skulle då vara enklare att nå målet när det väl var på plats.

Det "enda" som stoppar är tid och kompetens att göra den webbutveckling som krävs...
My hope is hops
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Grundidén med den nu befintliga receptdatabasen är väl som jag förstår att man ska kunna söka på öl med en viss typ utifrån öltypsdefinitionerna och att man där ska finna öl som bedömts vara typriktiga. Detta kräver ju ett visst arbete att få till och lär väl inte vara helt lätt att per automatik sortera ut ur receptsamlingen med alla recepten som registrerats till SM. Att receptdatabasen har denna funktion tycker jag är OK.

Men man kanske skulle kunna finna ett sätt att kunna se och söka på recepten som finns registrerade till SM separat. Kanske med en särskild markering/uppgift med eventuell medaljutdelning och då också domarnas kommentar (diplomet). Men det är klart - någon måste ju också ha möjlighet och lust att jobba med det.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Belgaren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Belgaren »

Kan man inte lägga upp pdf filer med alla vinnarrecept som komplement till databasen?
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Vinnarrecepten brukar publiceras i Hembryggaren.
Fast nuförtiden verkar alla ha så himla bråtttom.
Betänk att SHBF är en idéell organisation och det krävs jobb och tid för att hinna med att göra saker.
Härliga tider, strålande tider :)
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Kenneth skrev:Vinnarrecepten brukar publiceras i Hembryggaren.
Fast nuförtiden verkar alla ha så himla bråtttom.
Betänk att SHBF är en idéell organisation och det krävs jobb och tid för att hinna med att göra saker.
Devisen "alla är nöjda om det det går så snabbt som möjligt" gäller sedan länge. Ingen klagar på att det tar ett dygn att skicka ett bra, men skriker högt om det tar en timme ett skicka ett mejl. Nuförtiden är nästan allting digitalt, vilket gör att alla alltid är missnöjda...

Men i och med att det krävs tid och jobb för att hinna med detta varje år, kanske det som Fredrik pratar om är något som ska prioriteras? Jag tycker det är fantastiskt att vi har ett digitalt anmälningssystem till SM och att det nästan är slöseri att inte använda det till mer.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

I och med att vi har webbregistreringen av alla öl till SM så kanske inte dessa recept behöver överföras till den gamla receptdatabasen av domarna eller någon annan. Om man på något sätt ger istället tillgång och sökmöjligheter till recepten till de öl som tävlat färdigt samt att det kan tillföras uppgift om vilka öl som bedömts typriktiga (det kanske räcker med de belönade) så kanske det här blir den nya receptdatabasen vid sidan om den gamla.

Kruxet kanske är att det finns även andra sammanhang än SM som kan uppvisa typriktiga öl.
Björn Petersson
Skriv svar