Helmaltsbryggning med dåliga kokmöjligheter.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
PowPow
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Helmaltsbryggning med dåliga kokmöjligheter.

Inlägg av PowPow »

Sitter och funderar på om man ska ge sig på en helmatsbryggning. Den största begränsningen vi har är att vi inte har möjlighet att dra igång speciellt stora kok. För dåliga spisar, helt enkelt. Högre än 16 liter får vi inte ett kraftigt kok på.

Om man bortser från alternativet att köpa kraftigare spis/elpatron, finns det då något sätt att lösa problemet? Förutom att gå ner till väldigt små volymer alltså.

Vi har tidigare gjort extrakt- och delmäskningar, och då spätt ut det hela i jäshinken. Från 12-14 liter till omkring 20 lite. Skulle man inte kunna gör anågot liknande när man helmäskar? Det vill säga laka och koka en lägre volym (med högre OG) och sen späda upp det från 12-14 liter till 20 liter i jäshinken (och då ge det "rätt" OG).

Humleutbytet blir ju lidande, men det kan man kompensera. Är det något annat jag inte har koll på som kommer sätta käpparna i hjulen? Har läst omkring en del, och alla tycks ju köra kok på hela volymen. Måste väl finnas en anledning till det, tänker jag..

Tacksam för hjälp!
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Helmaltsbryggning med dåliga kokmöjligheter.

Inlägg av UlfB »

varför inte dela upp koket flera kastruller?
PowPow
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av PowPow »

Dela upp i flera kastruller kan man ju göra. Men då får man väl bygga en kylare till (om man vill kyla i kastrullerna..). Och köpa en kastrull till. Sen vet jag inte hur spisen hanterar det. Påverkas inte effekten på platta 1 om både platta 1 och platta 2 är igång?

Och vad är det som gör att man "måste" koka hela volymen egentligen?
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Gör mindre batcher då? 10 litersbatcher funkar ju med en 16 liters kastrull

maltextrakt är mer koncentrerat och funkar att späda ut.

Så har iaf jag fattat det
PowPow
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av PowPow »

Men kan man inte göra en mer koncentrerad vört genom helmaltsbryggning då?

Mindre batch ja.. Det känns ju inte kul :mrgreen:
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

Kan ni inte koka i samma gryta?
Samla vörten i en hink, häll över första halvan i grytan, kok och kyl och häll över till jäshinken.
Kok nästa halva, kyl och häll över till jäshinken.

Nackdelar:
Hälften av vörten får "vila" i kanske 1.5-2timmar, är detta något problem?
Det kommer givetvis ta längre tid med motsvarande ett kok och kyl om tiden nu är bristvara.
Senast redigerad av Eric Josefsson den torsdag 2010-04-29 12:27, redigerad totalt 1 gång.
/Eric
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

(Jag är powpows bryggarkompis)

Eric: Det hade kanske funkat... vi har ju kastrull (24l) till att göra mäskningen (ska bygga ett lakkärl också)... men att få upp tempen på vattnet i kastrullen till vad som krävs för att mäska är inga problem så då skulle man kunna göra det. Jag kommer ha ca 6 kg malt, så då ska väl det vara ungefär 18 liter vatten för mäskandet (3 liter per kilo malt är vad jag fått veta)... och jag gjorde receptet enligt att volymen ska bli 23 liter totalt.

så om man kort beskriver tillvägagångssättet så vi har fattat.

18 liter vatten till rätt temp, i med det och malten i lakkärlet som vanligt och låta det stå.
sedan hälla hälften av det som är kvar i kastrullen och hälften i en jäshink.
sedan fylla på med vatten i båda tills man har totalvolym 23 liter.
Sedan koka upp det som man har i kastrullen med halva humlemängden, kyla, ner i ny jäshink och lock på.
Sedan göra samma sak med andra halvan.

korrekt?

tack för svaren, älskar detta forumet :)
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Jag skrev fel i mitt inlägg, men lakvatten avsåg jag egentligen vörten. :oops:
Dvs samla all vört från lakningen i t.ex. en extra jäshink tills önskat mängd/OG är uppnådd och sen koka 50% av den åt gången.
/Eric
PowPow
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av PowPow »

Men.. Jag hänger inte med riktigt.

Vissa kör ju delmäskningar, där de först jobbar upp en vört genom riktig malt, och kokar denna. Under kokningen häller de i extrakt för att få upp OG och efter kok späds det ut till önskad volym. Varför kan man inte göra det, fast utan steget då man häller i extrakt? Det vill säga göra en starkare vört med bara malt, och sen späda ut den. Jg antar att det finns en anledning, men jag hittar den inte.
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

Vet inte om det är någon som testat den men det finns en induktionshäll på biltema med en platt på 22 cm i omkrets som är på 2000W? Kostar inte ens 500:- Sedan kan man kanske hjälpa till med en grilltändare? Har för mig jag läst att en del har gjort det.

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

2000 watt är rätt lite. Min platta som inte klarar det nu är på 2200. Grilltändare funderar vi på men verkar lite jobbigt med el och vatten sådär... har dock en ny häll i hallen med 2400 watt, ska bara bygga om köket först.... men måste göra öl nu innan så jag kan dricka öl när jag renoverar. ;)
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Problemet med att göra så stark vört måste vara att det går åt större mängder malt. Ponera att ni då ska få ut 10liter med ett OG på runt 100? För att sedan späda denna till hälften?

OG100 hade jag på min förra bryggning när jag testade den allra första vörten som rann ut när jag skulle laka.
Jag kanske skulle kunna fått ut 5liter sådan stark vört ur mina 6kg malt? (Dvs. det vatten som fanns i mäskkärlet innan lakning, borträknat den vätska som sugs upp av malten.) Så fort jag hällde på mer lakvatten minskade OG i det som rann ut.

(Lite osäker är jag eftersom jag bara bryggt två gånger själv) :D
/Eric
Jan Tejbrant
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jan Tejbrant »

Hej,

Att brygga en stark stamkvört och sedan innan eller efter man tillsätter jästen späda med vatten för att uppnå rätt OG kallas att high gravity berwing (hög OG bryggning) och är en metod som används till bryggning av bl.a. lättöl och mellanöl framförallt av utländska bryggerier. Jag har själv ingen erfarenhet utom när min Munchner Helles blev för stark och jag var tvungen att tillsätta ett par liter med kokat vatten till den färdiga produkten för att få rätt OG och FG.

Tejbrant
kursansvarig Stockholm
Mans
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Mans »

eberlund skrev:2000 watt är rätt lite. Min platta som inte klarar det nu är på 2200. Grilltändare funderar vi på men verkar lite jobbigt med el och vatten sådär... har dock en ny häll i hallen med 2400 watt, ska bara bygga om köket först.... men måste göra öl nu innan så jag kan dricka öl när jag renoverar. ;)
Har du en induktionsplatta på 2000 watt som inte klarar av att koka mer än 16 liter...? :shock:
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

det är inte en induktionsplatta, det är en keramikhäll..problemet med den är väl dels att plattan inte riktigt är stor nog för att täcka hela bottnen av kastrullen.. det kokar ju men det stormkokar inte som det borde om man har typ mer än 15-16 liter.
plattan stänger liksom ner sig ibland också, dvs den verkar inte dra på hela tiden.. slocknar ner ibland.. funkar så helt enkelt :(
Skriv svar