SM 2010 - Folkets val - vad behövs?

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2010 i Göteborg

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

SM 2010 - Folkets val - vad behövs?

Inläggav Pelle Hoffman » söndag 2010-04-18 02:26

Hej,
ska vara med i SM för första gången i år, även i folkets val. Vad behöver man ha med sig?
Såg på en annan tråd att el finns men förlängningssladd behövs. Behöver man ett bord med sig?
Kollade youtubefilmen från förra SM och där verkade det stå likadana bord på rad..

Annat att tänka på?

//Pelle
Pelle
Pelle Hoffman
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: tisdag 2009-03-24 11:30
Ort: Sälen

Re: Folkets val - vad behövs?

Inläggav gedman » söndag 2010-04-18 08:42

Undrar lite samma sak. Har dock frågat i en annan tråd om kylning, och fått till svar att alla öl kommer att stå kallt/svalt fram tills lokalen öppnar. Om man vill ha perfekt kyld öl får man med andra ord ta med sig utrustning för det.
gedman
Hembryggarens redaktion
 
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Re: Folkets val - vad behövs?

Inläggav Kim » söndag 2010-04-18 17:13

Nej bord har aldrig behövts, det ordnar SHBF med. Glas följer ju med inträdet så det behövs inte heller.

Kör du med flaska behöver du ölbackarna, en öppnare. Vissa häller upp ölen i bringare, för att inte få med bottensatsen. Hur man vill göra här är helt upp till en själv att avgöra hur man vill ha det.

Har du ölen på kegg behöver du ölen och tapputrustningen. Glöm inte att ta med koldioxid. Skulle väl kunna lånas av grannen om det kniper, men om alla tänker så blir det ju problem.
Vissa bygger barer etc., andra har en tapp på en bräda, andra har ingenting mer än en enkel plasttapp. Allt fungerar, så det där mer upp till dig vad du vill göra. En del har skyltar och annan reklam för sin öl. Många har bryggprotokollen för att dela med sig av recepten. Bröd, choklad, korv och annat som passar till ölen och kan smörja publiken kan kanske vara något att tänka på, men absolut inte nödvändigt. Det är helt enkelt helt upp till dig vad du vill göra av det och vad du tror passar till just din öl. Det finns de som vunnit på att de kört med "smörja publiken saker", men det finns samtidigt de som vinner utan alla attiraljer också.

I övrigt så ta gärna med handduk för spill och kanske en stol om du vill sitta. Verktyg för meck och annat som kan tänkas behöva får man fundera på vad man vill ha. Har du gott om plats ta med en egen spillhink för öl. SHBF brukar ha spillhinkar, men många har egna för att hålla snyggt runt sitt eget revir.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Re: SM 2010 - Folkets val - vad behövs?

Inläggav Pelle Hoffman » måndag 2010-04-19 00:12

OK, tack för bra svar!

Det ska bli riktigt kul på lördag, ses då...

Pelle
Pelle
Pelle Hoffman
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: tisdag 2009-03-24 11:30
Ort: Sälen

Re: SM 2010 - Folkets val - vad behövs?

Inläggav Kim » måndag 2010-04-19 19:11

På mitt första SM var jag bara på besök, så det var ju lite lättare att veta vad som skulle med året efter.

Glöm inte heller att anmäla dig till Grönölingen om det nu är ditt första SM. En kille vann en proffsig våg första året Grönölingen fanns, tror den kostade några tusenlappar. Vet inte hur många ni är som slåss om grönölingen, men vi andra är dock många som inte får vara med. Så det känns som ett lättare pris att vinna och det är ju ingen ansträngning som behövs, du och brygden finns ju redan där. På mitt första SM fanns ju inget sådan pris och när det kom till var jag redan förbrukad (man blir tydligen fort pensionär/gammal räv i denna branschen :-)

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Re: SM 2010 - Folkets val - vad behövs?

Inläggav Minai » måndag 2010-04-19 21:29

Ganska nybörjare här och har lite svårt att förstå systemet... Jag har registrerat 3 bryggder och en ska vara till folkets val, men jag har betalat 225 kr och det står att 3 st reggade för dommartävling. Är det fel då? Hur ska jag göra för att ändra den som ska vara till folkets val till grönölingsklassen? Hjälp, de stänger ju snart!
Minai
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: söndag 2009-04-12 12:35

Re: SM 2010 - Folkets val - vad behövs?

Inläggav jrm » måndag 2010-04-19 21:44

Enligt senaste numret av Hembryggaren:

... extratävlingar ingår i folkets val...

Nybörjarpriset / årets grönöling:
Alla som deltar för första gången eller varit med på maximalt ett SM förut och inte tagit medalj har chansen att bli utsedd till årets grönöling. Om du är ny och vill få chansen att bli årets nykomling anmäl dig då till denna tävling genom att skicka ett mejl till dk@shbf.se, eller på plats i SM-lokalen.
Användarvisningsbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: fredag 2008-10-24 09:47
Ort: Ljusdal

Re: SM 2010 - Folkets val - vad behövs?

Inläggav Pelle Hoffman » måndag 2010-04-19 22:27

Du ska alltså inte ändra från folkets val till grönöling, du ska bara anmäla dig till grönölingen också, med din folkets val brygd..
Pelle
Pelle Hoffman
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: tisdag 2009-03-24 11:30
Ort: Sälen

Re: SM 2010 - Folkets val - vad behövs?

Inläggav Minai » tisdag 2010-04-20 13:43

Tack för hjälpen! Nu förstår jag. :) Hur många brukar tävla i Grönölingsklassen?
Minai
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: söndag 2009-04-12 12:35

Re: SM 2010 - Folkets val - vad behövs?

Inläggav Janne gnoff Berglund » tisdag 2010-04-20 14:12

Har ingen statistik om det, men var med och dömde grönöling på SM förra året, tror det var 3-5 stycken, men kommer inte ihåg exakt.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: SM 2010 - Folkets val - vad behövs?

Inläggav martinb » fredag 2010-04-23 15:44

Spontan fråga - Får man ha vilken flasktyp man vill till etikett-tävlingen?
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: SM 2010 - Folkets val - vad behövs?

Inläggav Janne gnoff Berglund » fredag 2010-04-23 18:17

firelight skrev:Spontan fråga - Får man ha vilken flasktyp man vill till etikett-tävlingen?


Det har nog aldrig reglerats, man kan nog ta vilken flaska som helst.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: SM 2010 - Folkets val - vad behövs?

Inläggav Kim » lördag 2010-04-24 01:02

Har för mig de skrivet vanliga 33or och 50cl flaskor. Men är de inte tokhöga går nog vilken flaska som helst.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg


Återgå till SM 2010

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster