SM 2010 - Registrering av tävlingsöl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
SM 2010 - Registrering av tävlingsöl
Det gick bättre via den länken.
En hel del 500-fel som ovan nämnts, plus att jag själv har strul med uppkoppling, men tror jag lyckats få in siffrorna för allt nu.
En hel del 500-fel som ovan nämnts, plus att jag själv har strul med uppkoppling, men tror jag lyckats få in siffrorna för allt nu.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Re: SM 2010
Flera verkar ha haft problem som de Gnoff hade. Dock har jag bara lyckats återskapa det
på min mobiletelefon. Jag har provat enligt nedan.
Provat att logga in som en användare som rapporterat problem på bägge dessa adresser:
- http://shbf.se/index.php/smregistrering.html - "officell"
- http://shbf.se/smreg - alternativ
Jag har provat med dessa webbläsare
* Firefox 3.6
* Safari 4.0.5
* Internet Explorer 8.0.7600
Det funkar bra med samtliga kombinationer.
Jag kör PC med Windows 7.
På min mobiltelefon gick det bra med alternativlänken men funkade
inte med den "officella". Wow! Äntligen funkade det inte för mig!
Det som var felet på mobiltelefonen var att webbläsaren inte ritade ut skrollisten
i högerkanten. Så det gick inte att skrolla till botten. Är det det detta ni har upplevt?
I så fall borde det ju funka på http://shbf.se/smreg som inte har en iframe skulle
man tro.
Är det ngn som kan verifierar problem på http://shbf.se/smreg ?
på min mobiletelefon. Jag har provat enligt nedan.
Provat att logga in som en användare som rapporterat problem på bägge dessa adresser:
- http://shbf.se/index.php/smregistrering.html - "officell"
- http://shbf.se/smreg - alternativ
Jag har provat med dessa webbläsare
* Firefox 3.6
* Safari 4.0.5
* Internet Explorer 8.0.7600
Det funkar bra med samtliga kombinationer.
Jag kör PC med Windows 7.
På min mobiltelefon gick det bra med alternativlänken men funkade
inte med den "officella". Wow! Äntligen funkade det inte för mig!
Det som var felet på mobiltelefonen var att webbläsaren inte ritade ut skrollisten
i högerkanten. Så det gick inte att skrolla till botten. Är det det detta ni har upplevt?
I så fall borde det ju funka på http://shbf.se/smreg som inte har en iframe skulle
man tro.
Är det ngn som kan verifierar problem på http://shbf.se/smreg ?
My hope is hops
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Re: SM 2010
Jepp!Fredrik Almgren skrev:
Re: SM 2010 - Registrering av tävlingsöl
Förutom att jag själv kluddat till det på annat sätt som inte har med detta att göra, nu mestadels tillrättat. Så fick jag följande mysko sak både hemma och på jobbet.
På Jobbet och med XP.
Firefox 3.6.2: Kunde bara läsa info (ner till den röda rutan), fick ingen lista och knappar i botten att regga brygder.
IE 8.0 (vet ej version mer): Nu fick jag lista och knappar och kunde regga brygderna.
Hemma och Win 7.
Firefox 3.6.2: Ingen lista och inga knappar, som ovan.
IE 8.0.7600: Ingen lista och inga knappar, som ovan.
(usch vad 3.6.0 var buggig - men det är en annan historia och inte gällande här och numera en saga)
Alternativa länken http://shbf.se/smreg/register1.php genom IE: allt fungerade perfekt.
Testade även Firefox och även den verkar fungerar perfekt, ger iaf. lista och knappar.
Nästa sak.
Man kan hitta länken för att generera etiketter (varför inte som en knapp), men var hittar man länken som genererar bryggprotokollen?
Eller är det bara formuläret med editeringsrutorna som vi numer kan skriva ut?
// Kim
På Jobbet och med XP.
Firefox 3.6.2: Kunde bara läsa info (ner till den röda rutan), fick ingen lista och knappar i botten att regga brygder.
IE 8.0 (vet ej version mer): Nu fick jag lista och knappar och kunde regga brygderna.
Hemma och Win 7.
Firefox 3.6.2: Ingen lista och inga knappar, som ovan.
IE 8.0.7600: Ingen lista och inga knappar, som ovan.
(usch vad 3.6.0 var buggig - men det är en annan historia och inte gällande här och numera en saga)
Alternativa länken http://shbf.se/smreg/register1.php genom IE: allt fungerade perfekt.
Testade även Firefox och även den verkar fungerar perfekt, ger iaf. lista och knappar.
Nästa sak.
Man kan hitta länken för att generera etiketter (varför inte som en knapp), men var hittar man länken som genererar bryggprotokollen?
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Vi tog bort länken för att skapa pdf med bryggprotokoll av två skäl.Kim skrev:var hittar man länken som genererar bryggprotokollen?
1 - Ni behöver inte längre skicka med bryggprotokoll eftersom all data finns i systemet
2 - Det kom in klagomål på att den genererade pdf:en med bryggprotokoll inte var helt komplett och snygg
My hope is hops
- assistredo
- Maltrostare

"Vi definierar inte Specialöl närmare utan överlämnar till varje bryggare att själv ta ställning till i vilken klass man vill ANMÄLA SITT/SINA ÖL." (anm. Folkets Val)
När? Var? Hur?
Webbregistreringen ger ingen möjlighet såvitt jag kan se.
När? Var? Hur?
Webbregistreringen ger ingen möjlighet såvitt jag kan se.
Björn Petersson
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Webbregistreringen get inte möjlighet att välja det idag, kanske framförallt för att inte
begäran om att så skall ske har gjorts. Tidigare är har ju indelningen kunnats göra i
efterhand iom att antingen underklass eller alkoholstyrka har kunnat användas.
Då det i år är bryggarens tycke och smak som avgör så finns det ingen funktion. Om man
kan tänka sig att bryggaren själv väljer så går det nog att ordna på ett rimligt sätt.
Just nu väljer man ju för folkets val mellan "Ja" och "Nej". Om man bytte det till
"Klass1", "Klass2", Klass3", "Nej" så är det ju rätt enkelt, om man kan lista ut hur
de öl som redan är anmälda skall hanteras.
begäran om att så skall ske har gjorts. Tidigare är har ju indelningen kunnats göra i
efterhand iom att antingen underklass eller alkoholstyrka har kunnat användas.
Då det i år är bryggarens tycke och smak som avgör så finns det ingen funktion. Om man
kan tänka sig att bryggaren själv väljer så går det nog att ordna på ett rimligt sätt.
Just nu väljer man ju för folkets val mellan "Ja" och "Nej". Om man bytte det till
"Klass1", "Klass2", Klass3", "Nej" så är det ju rätt enkelt, om man kan lista ut hur
de öl som redan är anmälda skall hanteras.
My hope is hops
- assistredo
- Maltrostare

Min undring handlar inte om att det på något sätt skulle vara ett problem för mig själv. Min tanke går snarare till arrangörerna. Även om jag själv inte varit med som arrangör så kan jag med lite fantasi gissa mig till att det skulle kunna bli lite jobb att få till röstsedlar etc. när man inte vet kanske förrän fem i tolv tävlingsdagen vilken klass senkomna bryggare väljer och besökarna redan klappar på på porten och ska börja prova och rösta.
Björn Petersson
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Vet att vi inte behöver skicka med protokollen längre, men många bryggare har ju alltid haft dem med sig till sina folkets val-brygder.Fredrik Almgren skrev: Vi tog bort länken för att skapa pdf med bryggprotokoll av två skäl.
1 - Ni behöver inte längre skicka med bryggprotokoll eftersom all data finns i systemet
2 - Det kom in klagomål på att den genererade pdf:en med bryggprotokoll inte var helt komplett och snygg
Jag tänkte att då man redan skrivit in infon så är det ju bra att ändå kunna få ut dokumentet. Det blir ju likformigt och då enkelt att se/känna igen. Sedan att det brast ut lite i marginalen tycker jag man får ta. Så även om det fanns lite brister tycker jag det kunde vara bra om möjligheten ändå fanns (och än mer då det i princip redan finns), det är ju sedan valbart om folk vill använda det eller inte.
// Kim
Håller med Kim. Hellre än pdf-generator med vissa brister än ingen alls. Fredrik, kan ni inte lägga tillbaka den generator som funnits tidigare? Om ni är ledsna för att den inte är perfekt kan ni väl lägga till en kommentar om att resultatet av pdf-genereringen kan variera i kvalitet och att det är upp till bryggaren om hon/han vill använda denna pdf eller ej. Ni kan ju också kalla länken "gamla pdf-generatorn, på allmän begäran" eller nå't.
Ni gör ett kanonjobb i webbgruppen
Ni gör ett kanonjobb i webbgruppen
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Jag skall kolla vad som kan göras men om det är Ok så kan jag bara återaktivera den gamla.
Lite av storyn är ju så här. I begynnelsen fanns bryggprotokollet. Innan webbregistreringens
tid fylldes protokollen i av varje bryggare. När webbregistreringen kom så beslöts att försöka
få protokollen från den att vara på samma mall som de som fanns. Då skulle manuella och
datorgenererade följa samma uteseende.
Nackdelen är att när ngn tex har många medbryggare, många mäsksteg etc så får text inte
plats och mallen är statisk. Nu när den inte behövs och det kommer klagomål på att det blir
fel i den så kändes det enklast att ta bort den.
På de premisserna som Jakob föreslår har jag inga problem med att återaktivera den.
Det som jag helst skulle ha är så klart en dynamisk mall där mängden rader och fält
berodde på hur mycket data som skall in. Det jobbet kräver nog en kunskap i typ TeX/PDF
som jag inte besitter så det kommer att få bero.
Lite av storyn är ju så här. I begynnelsen fanns bryggprotokollet. Innan webbregistreringens
tid fylldes protokollen i av varje bryggare. När webbregistreringen kom så beslöts att försöka
få protokollen från den att vara på samma mall som de som fanns. Då skulle manuella och
datorgenererade följa samma uteseende.
Nackdelen är att när ngn tex har många medbryggare, många mäsksteg etc så får text inte
plats och mallen är statisk. Nu när den inte behövs och det kommer klagomål på att det blir
fel i den så kändes det enklast att ta bort den.
På de premisserna som Jakob föreslår har jag inga problem med att återaktivera den.
Det som jag helst skulle ha är så klart en dynamisk mall där mängden rader och fält
berodde på hur mycket data som skall in. Det jobbet kräver nog en kunskap i typ TeX/PDF
som jag inte besitter så det kommer att få bero.
My hope is hops
Det hela är ju en utveckling åt rätt håll. En mall ... till en generering .... till dagens webb-registrering. Tror ingen saknar det gamla (särskilt inte de som jobbar med det). Visst såg vi brister i den. Men inte pga mallen, utan på papprets statiska mått (som en pdf efterliknar).
Så de (troligen flesta) som vill/kan använda den kan ju göra det och de andra får låta bli.
Att försöka göra den dynamiskt utökande förringar faktiskt lite av poängen med den iaf. Varken jag eller du (eller någon annan) kan påverka A4 storleken.
Såsom Jakob för fram det, släng in den och låt den vara med sina brister... För det är faktiskt inte protokollet som brister utan bara A4 måttet vägrar att anpassa sig till den nya världen.
// Kim
Så de (troligen flesta) som vill/kan använda den kan ju göra det och de andra får låta bli.
Att försöka göra den dynamiskt utökande förringar faktiskt lite av poängen med den iaf. Varken jag eller du (eller någon annan) kan påverka A4 storleken.
Såsom Jakob för fram det, släng in den och låt den vara med sina brister... För det är faktiskt inte protokollet som brister utan bara A4 måttet vägrar att anpassa sig till den nya världen.
// Kim
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Jag var nu inte riktigt inne på spåret att det var laborerande med pappersstorlekenKim skrev:Att försöka göra den dynamiskt utökande förringar faktiskt lite av poängen med den iaf. Varken jag eller du (eller någon annan) kan påverka A4 storleken.
utan snarare att tex antalet rader för mäskingredienser skull vara så många som det faktiskt var i receptet.
På det sättet kunde man tex lägga in extrarader om det var fler bryggare etc.
Men som föreslaget ock skrivet så skall jag försöka lägga tillbaka samma som redan finns till att börja med iaf.
My hope is hops
- assistredo
- Maltrostare

Kan man bara skriva en sida?Kim skrev:Varken jag eller du (eller någon annan) kan påverka A4 storleken.
Förresten - nu kom jag på att med den nya Canon-skrivaren jag köpte häromveckan följde med ett plug-inprogram till Explorer som heter Easy Webprint EX.
Nu blev det anledning att prova det för första gången.
Det lägger sig som en verktygsrad i Explorer. Jag gick in i webbregistreringen till ett av mina recept och kunde där markera del för del vad jag ville ha och därmed utesluta det jag inte ville ha med. Allt detta lades i en s.k. "klipplista" som sedan kunde redigeras som ett dokument. Det går även att skriva in egna grejer samt laborera mera vilket jag inte provade. Sedan var det bara att skriva ut. Dessutom gick det sedan även att spara det nya dokumentet som en pdf-fil. Det blev rätt så bra tycker jag.
Björn Petersson