Frysdestillering
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Frysdestillering
Är det någon som vet någon formel att räkna ut alkohol i typ eisbock eller annan frysdestillerad öl? Det borde finnas ett sätt att räkna på alkohol och volym innan frysdestillering, samt volymen efter för att få ett rärr bra värde. Det är ju trots allt "bara" fysik...
Och... hypotetiskt... om man vill delta i SM med en "sink the bismarck"-klon, måste man även då skicka in 5 st. 33 cl flaskor? Då får man nog börja med flera hektoliter...
Och... hypotetiskt... om man vill delta i SM med en "sink the bismarck"-klon, måste man även då skicka in 5 st. 33 cl flaskor? Då får man nog börja med flera hektoliter...
Re: Frysdestillering
Jag har frysdestillerat öl en gång (en mörk stark belgare) och gjorde det enkelt för mig genom att anta den frysta is man för bort inte innehåller någon alkohol. Då är det bara att multiplicera alkoholhalten med samma faktor som som den totala volymen har minskat. Om du exempelvis tar bort så mycket is att volymen halveras så har du dubbelt så alkoholstarkt öl.
I formler blir det så här: om V0 och A0 är volym och alkoholhalt innan frysdestillering, och V1 är volym efter frysdestillering, så är alkoholhalten efter frysdestillering V1 = A0*V0/V1.
I verkligheten följer kanske en del alkohol med isen, men ovanstående borde vara en hyfsad approximation, åtminstone för måttlig reduktion av volymen.
/Fredrik
Edit: formel rättad.
I formler blir det så här: om V0 och A0 är volym och alkoholhalt innan frysdestillering, och V1 är volym efter frysdestillering, så är alkoholhalten efter frysdestillering V1 = A0*V0/V1.
I verkligheten följer kanske en del alkohol med isen, men ovanstående borde vara en hyfsad approximation, åtminstone för måttlig reduktion av volymen.
/Fredrik
Edit: formel rättad.
Etanol fryser vid -114 grader, så utan att vara någon kemiexpert skulle jag skulle gissa att det till största delen är vatten som fryser i en vanlig kyl 
Jo, fast man kan ju ändå få med sig en del etanol i flytande form när man avlägsnar isen.Mans skrev:Etanol fryser vid -114 grader, så utan att vara någon kemiexpert skulle jag skulle gissa att det till största delen är vatten som fryser i en vanlig kyl
/Fredrik
Visst har ethanol ett lägre fryspunt än vatten, men det finns en del etanol kvar i iset. Det är troligen i förhållande till etanol i vätskan, något sort jämvikt. Jag undrade om det är känt hur mkt det är. Typ, om man frysdestillerar till halva volymen finns 90% alv alkoholen i vätskan och 10% i isen. Eller något i den stilen. För jag tror liksom Fredrik int man får med 100 %.
Hmm, så man får fickor med etanol inuti isen?
Typ. Precis som med allt annat som är vattenlöslig.
Det finns en hygglig introduktion i ämnet på Wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fractional_freezing
Summan är väl kort och gott:
1) Det kommer finnas etanol i isen (som försvinner)
2) Den slutliga koncentrationen beror på temperaturen
och inte på hur många gånger man "upprepar".
/Calle
http://en.wikipedia.org/wiki/Fractional_freezing
Summan är väl kort och gott:
1) Det kommer finnas etanol i isen (som försvinner)
2) Den slutliga koncentrationen beror på temperaturen
/Calle
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Är inte detta en tankevurpa? Vid en snabb genomläsning tycker jag mig göra tolkningen att om manCalleT skrev:2) Den slutliga koncentrationen beror på temperaturen
väntar tills hela mängden har en viss temp och gör separationen där så kommer återkylning till samma temp inte att ge ngn ytterligare separation.
Detta känns helt rimligt då det ju iom att man gjort separationen vid den temperaturen krävs en lägre temp för att provocera ytterligare bortfrysning.
Detta är väl dock inte med nödvändighet samma sak som att det blir samma resultat att dyka direkt till en ännu lägre temp för separation. Då kan
det ju trigga in som också står att att det aldrig är bara 100% av något som kan avlägsnas.
My hope is hops
Det kan säkert mycket väl bli annorlunda (se problem nedan).Fredrik Almgren skrev:Är inte detta en tankevurpa? Vid en snabb genomläsning tycker jag mig göra tolkningen att om man
väntar tills hela mängden har en viss temp och gör separationen där så kommer återkylning till samma temp inte att ge ngn ytterligare separation.
Detta känns helt rimligt då det ju iom att man gjort separationen vid den temperaturen krävs en lägre temp för att provocera ytterligare bortfrysning.
Detta är väl dock inte med nödvändighet samma sak som att det blir samma resultat att dyka direkt till en ännu lägre temp för separation. Då kan
det ju trigga in som också står att att det aldrig är bara 100% av något som kan avlägsnas.
Det verkar dock ändå som om det är temperaturen som avgör förutsatt att man uppnått jämnvikt.
Följande problem kan nog förstöra i "praktiken".
1) Direkt dyk till kallaste temp kan förlänga tiden innan jämnvikt uppstår.
2) Iskristallerna blir mycket små och porösa, vilket låser upp massor av vätska = stor förlust.
Om man kollar in traditionella metoder för koncentration av ex. druvmust, cider etc. så löser
man problemet genom att låta temperaturen sjunka och stiga i omgångar (sker ofta av sig själv om
det står utomhus). Dett får kristallerna att växa saktare och tätare, vilket ger både mer
komplett jämnvikt, och stora "renare" iskristaller som inte låser onödig vätska och är lätta att
sila bort.
Om man inte har tillgång till 25 minusgrader utomhus, så kan man ju om inte annat göra
det i omgångar för att få ned volymen innan man pressar in det i frysen. Ex, köra med dunk
utomhus även vid "bara" 10-15 minusgrader, och sedan koncentrera den mindre volymen i
frysen vid 25 eller lägre.
/Calle
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Vi hade ner mot -30 ganska länge i vintras men det blev aldrig av att ställa ut en del av dubbelbocken för att frysa till eisbock. Nu när jag tappat om är det förstås blidväder. Men jag har gott om plats i frysen så jag kan ställa ner hela hinken där. Menar du att det är bättre att ta ur den ur frysen då och då för att skapa större iskristaller, jämfört med att helt enkelt låta den stå i frysen? I så fall bör man väl undvika att skaka om hinken också, det bryter ju sönder kristallerna?
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

OK, nu förstår jag varför man måste skaka om. Annars fryser det utifrån och in och blir troligen inte samma separation.
Det är kallt i frysen - det blev en kompakt isklump på en natt. Så det var bara att ställa ut i förrådet och vänta på att det skulle tina. Fick i alla fall till det till slut, efter frysning blev 10 l dubbelbock 8 l eisbock. Man kan säkert få till mycket mer koncentration men jag vill nog inte ha eisbocken för stark heller.
Det är kallt i frysen - det blev en kompakt isklump på en natt. Så det var bara att ställa ut i förrådet och vänta på att det skulle tina. Fick i alla fall till det till slut, efter frysning blev 10 l dubbelbock 8 l eisbock. Man kan säkert få till mycket mer koncentration men jag vill nog inte ha eisbocken för stark heller.
Jag har läst om en metod för frysdestillering av vin där man fryser vinet i en plastkasse i frysen, hackar isklumpen till småbitar, lägger tillbaka småbitarna i en plastkasse som man stuckit många hål i och hänger upp kassen över ett kärl. I början rinner då ut vätska med hög alkoholhalt. Med tiden sjunker alkoholhalten och då avbryter man uppsamlingen. Metoden sades vara olaglig i Sverige.
Antar att detta ger rejält med oxidation om man tillämpar den på öl, men man kanske kan utföra tricket i en brygghink fylld med koldioxid?
Antar att detta ger rejält med oxidation om man tillämpar den på öl, men man kanske kan utföra tricket i en brygghink fylld med koldioxid?
Ok en gammal tråd som jag väcker liv i under förhoppningen att räta ut några frågetecken.
Som någon skrev så behöver man inte upprepa frysningen för att få en starkare dryck. Den enkla anledningen är att när vattnet fryser ut och lämnar kvar etanolen ur öl, vin eller vad man nu vill öka alkoholhalten på så kommer den återstående vätskan gradvis få en högre alkoholhalt ända till dess att aklohol/vattenblandningen inte kan frysa längre. T.ex vid -16 så har man en vätska med ca 32 vol% etanol kvar.
Med största sannolikhet kommer det frysta vattnet innehålla en del etanol men inte som frusen etanol utan som inneslutningar i isen. På jobbet (som kemist) när vi ska tillverka fina kristaller försöker vi få en långsam kristallbildning genom att kyla långsamt. Då växer kristallerna långsamt och man förhindrar inneslutning av oönskade föreninar (etanol i det här fallet).
Principen för utfrysning är den samma som för destillering fast tvärt om och kan antagligen klassas som olaglig i Sverige men absolut svårare att kontrollera då man inte behöver någon specialutrustning. Fördelen som jag kan se med utfrysning jämfört med destillation är att nära nog alla smak- och doftämnen bevars bättre.
Tabell över fryspunkter för olika etanolkoncetrationer finns här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_(d ... _solutions
Hoppas att det hjälpt någon.
Som någon skrev så behöver man inte upprepa frysningen för att få en starkare dryck. Den enkla anledningen är att när vattnet fryser ut och lämnar kvar etanolen ur öl, vin eller vad man nu vill öka alkoholhalten på så kommer den återstående vätskan gradvis få en högre alkoholhalt ända till dess att aklohol/vattenblandningen inte kan frysa längre. T.ex vid -16 så har man en vätska med ca 32 vol% etanol kvar.
Med största sannolikhet kommer det frysta vattnet innehålla en del etanol men inte som frusen etanol utan som inneslutningar i isen. På jobbet (som kemist) när vi ska tillverka fina kristaller försöker vi få en långsam kristallbildning genom att kyla långsamt. Då växer kristallerna långsamt och man förhindrar inneslutning av oönskade föreninar (etanol i det här fallet).
Principen för utfrysning är den samma som för destillering fast tvärt om och kan antagligen klassas som olaglig i Sverige men absolut svårare att kontrollera då man inte behöver någon specialutrustning. Fördelen som jag kan se med utfrysning jämfört med destillation är att nära nog alla smak- och doftämnen bevars bättre.
Tabell över fryspunkter för olika etanolkoncetrationer finns här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_(d ... _solutions
Hoppas att det hjälpt någon.