http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=13&t=5865
Resulterade i att, jodå, det jäste tillslut, och en nu uppdrucken batch som får klassas som hyfsad för första gången, lite lite "utspädd" smak, men skapligt god ändå och med en konstigt varierande grad av skummning mellan flaskorna, från inget skum alls i vissa till en gejser av skum i andra. Nåja, det är bortglömt nu och mer öl måste bryggas.
Ett problem för mig är kokkapaciteten i hemmet, min gamla ärvda storkoksgryta är i sammanhanget blygsamma 15liter och duger inte till nästa omgång, ölen gick ju åt så fort så man knappt hann reagera.
Duger gör den nog egentligen men som nörd och ingenjör så stannar saker aldrig vid "duger"
Trådens syfte är att se om jag tänker helt fel, då hoppas jag någon hindrar mig i tid (det är redan ganska långt urspårat)
Historien så långt:
Ett tips fick mig att inhandla en 25liters rostfri kokkantin på ÖB, denna hade jag tänkt att bepryda med några vattenkokarelement men detta är redan övergett då jag hade tre problem.
1. Hålen borrades för stora
2. plåten är för tunn för att packningen ska få någon anliggning.
3. plåten är skev överallt.
Problem 1 och 2 har åtgärdats i ett försökhål i samma kantin men det läcker ändå så jag ger upp där.
1an löstes med en för trä avsedd hålsåg i dimentionen 38mm, den gillade inte rostfritt men sprätte tillslut igenom så jag fick ett hål, 2an löstes med en ursågad distans från en plasthink.
Historien i nuläget:
Istället så köpte jag en 50liters aluminium "mjölkkanna", problemen med aluminium får jag leva med (kemikalietålighet vid rengöring tänker jag på främst)
Tjockare gods och all plåt är rak och fin i botten så ska det kanske gå bättre, nu väntar jag på en ny hålsåg i rätt dimensionför att provmontera kokelementen.
Under tiden har jag även börjat oroa mig får det så kallade karamelliserings bekymret som kan komma med vattenkokarelements höga effekt/ytenhet.
Detta ska jag försöka minska med hjälp av en intervalltimer som pulsar elementen av och på med justerbara intervaller.
En sådan timer är beställd som byggsats från svebry (Velleman MK 111) den ska modifieras lite för att ge mer lämpliga intervaller än orginalet.
Timern i sin tur ska styra 3st SSR-relän, ett för varje fas till var sitt 2Kw element.
På jakt efter reläna snubblade jag även över en PID termostatstyrning, den har inget i kokaren att göra, men ska provköras i samma kärl i hopp om automatiserad stegmäskning (men det blir en senare historia, nästa mäskning får ske i kylväskan igen)
Just nu väntar jag på att det som saknas ska börja trilla in, förhoppningsvis kommer intervallbyggsatsen imorgon, reläna dröjer nog minst en vecka.
Jag saknar 2st vattenkokare, men de köper jag inte förens resten av konceptet är testat.
Ett problem jag har märkt än så länge är att min kokare nu håller på att nå en nivå så den kräver ca 100liter öl för att betala av sig till en skaplig kostad/liter öl..
Till nästa gång ska jag försöka sammanställa en budget för projeket.