Mitt kokkärlsbygge

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Mitt kokkärlsbygge

Inlägg av Eric Josefsson »

Hej, min andra tråd här på SHBF, min första tråd:
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=13&t=5865
Resulterade i att, jodå, det jäste tillslut, och en nu uppdrucken batch som får klassas som hyfsad för första gången, lite lite "utspädd" smak, men skapligt god ändå och med en konstigt varierande grad av skummning mellan flaskorna, från inget skum alls i vissa till en gejser av skum i andra. Nåja, det är bortglömt nu och mer öl måste bryggas.

Ett problem för mig är kokkapaciteten i hemmet, min gamla ärvda storkoksgryta är i sammanhanget blygsamma 15liter och duger inte till nästa omgång, ölen gick ju åt så fort så man knappt hann reagera. :shock:
Duger gör den nog egentligen men som nörd och ingenjör så stannar saker aldrig vid "duger"
Trådens syfte är att se om jag tänker helt fel, då hoppas jag någon hindrar mig i tid (det är redan ganska långt urspårat)

Historien så långt:
Ett tips fick mig att inhandla en 25liters rostfri kokkantin på ÖB, denna hade jag tänkt att bepryda med några vattenkokarelement men detta är redan övergett då jag hade tre problem.
1. Hålen borrades för stora
2. plåten är för tunn för att packningen ska få någon anliggning.
3. plåten är skev överallt.

Problem 1 och 2 har åtgärdats i ett försökhål i samma kantin men det läcker ändå så jag ger upp där.
1an löstes med en för trä avsedd hålsåg i dimentionen 38mm, den gillade inte rostfritt men sprätte tillslut igenom så jag fick ett hål, 2an löstes med en ursågad distans från en plasthink.

Historien i nuläget:
Istället så köpte jag en 50liters aluminium "mjölkkanna", problemen med aluminium får jag leva med (kemikalietålighet vid rengöring tänker jag på främst)
Tjockare gods och all plåt är rak och fin i botten så ska det kanske gå bättre, nu väntar jag på en ny hålsåg i rätt dimensionför att provmontera kokelementen.

Under tiden har jag även börjat oroa mig får det så kallade karamelliserings bekymret som kan komma med vattenkokarelements höga effekt/ytenhet.
Detta ska jag försöka minska med hjälp av en intervalltimer som pulsar elementen av och på med justerbara intervaller.
En sådan timer är beställd som byggsats från svebry (Velleman MK 111) den ska modifieras lite för att ge mer lämpliga intervaller än orginalet.
Timern i sin tur ska styra 3st SSR-relän, ett för varje fas till var sitt 2Kw element.

På jakt efter reläna snubblade jag även över en PID termostatstyrning, den har inget i kokaren att göra, men ska provköras i samma kärl i hopp om automatiserad stegmäskning (men det blir en senare historia, nästa mäskning får ske i kylväskan igen)

Just nu väntar jag på att det som saknas ska börja trilla in, förhoppningsvis kommer intervallbyggsatsen imorgon, reläna dröjer nog minst en vecka.
Jag saknar 2st vattenkokare, men de köper jag inte förens resten av konceptet är testat.

Ett problem jag har märkt än så länge är att min kokare nu håller på att nå en nivå så den kräver ca 100liter öl för att betala av sig till en skaplig kostad/liter öl..

Till nästa gång ska jag försöka sammanställa en budget för projeket.
/Eric
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Re: Mitt kokkärlsbygge

Inlägg av assistredo »

Jag använder ett 50-liters rostfritt kärl med en elpatron från en gammal tvättmaskin. Den har två "slingor - en på 1000 W och en på 2000 W. Jag brukar koka 25-30 liter vört som kokas ner 20-25 % vanligtvis. Det brukar räcker gott med 2000W att hålla ett rullande kok med locket på minst på glänt - annars kan det nästan koka över. Någon problematisk karamellisering har jag inte märkt. "2000W-Slingan" är väl c:a 40-50 cm lång totalt - hur stor del av denna längd som blir het vet jag inte riktigt.

Ett sätt att öka den värmeavgivande ytan på ett enklare sätt (det blir dock flera hål att borra) är att seriekoppla fler element. Ex. fyra stycken likadana, två och två seriekopplas och paren sedan parallellt ger väl samma effekt som ett likadant men med fyra gånger så stor yta.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Seriekoppla har jag funderat på, problemet är att vi då bara har ett effekt läge, jag tror/gissar att 2Kw är i minsta laget för uppkok(?), men lite väl mycket för att hålla rullande kok när vi väl är igång.(Gissningar helt utan faktabelägg)
Men det finns ändå med i beaktning. Man skulle ju mot en merkostnad på ca 350:- köra 8st element på två faser och senare effektjustera med intervalltimern.
Frågan är hur mycket perforering botten uppskattar.
Ett element från en tvättmaskin låter som i längsta laget, nu vet jag iofs inte riktigt vilken diameter jag har på kärlet men det kan ett måttband lösa.
Hur fäster man dessa element? De flesta dylika värmeslingor har väl avlång hål?

Och nu som utlovat, ack, den hemska budgeten, så långt.
25-literskantin (kasserad) 75:-
50-literskannan 200:-
Vattenkokare, än så länge 80:-
Hålsåg med hållare, 200:- (+50.- för borret i fel storlek)
Relän 300:-
Intervalltimer med tillbehör och frakt 110:-
Jordfelsbrytare 260:-
Kapsling till jordfelsbrytare 50:-
10m trefaskabel 270:-
Kabelförskruvningar 20:-
3st Vägguttag 75:-

3-fas handske och kopplingstråd tas ur ellådan hemma. Manöverpanel får byggas med spillvirke.

Så mycket för "oj vilket billig kärl, och vattenkokare är ju billiga..."
P.ga. min småländska natur så ligger inte temperaturregleringen med i budgeten av hälsoskäl. Och dessutom så är den inte relevant för kokning. ;)
/Eric
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Mitt kokkärl har en innerdiameter på 35 cm och värmeelementet ett "instick" på 30 cm. Elementet sitter på sidan nära botten och sticker rakt in parallellt med botten.

Jo. det krävs ett avlångt hål. Värmeelementet har en särskild expanderande gummipackning så det var bara att stoppa in elementet i hålet jag gjort och dra åt en skruv så tätade det.
Björn Petersson
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Se ölbryggningen som en hobby, då är det inte alls så kostsamt om man jämför med andra hobbies. Själv brygger jag inte för att få billig öl utan för att det är kul :D
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Nä, det är klart, även utan utrustningskostnad så är ölen inte billigare än att jag hade kunnat köpa i butik till bättre pris.
Kostnaden är ju klart lägre än både räserbilen och hifi-hobbyn, men kostnadskalkyler finns i alla projekten. (Bara det är ju en hobby i sig) ;)

Lunchaktiviteten idag blev ett kopplingsschema, kanske inte helt rätt symboler men det går förstå.. Kanske ska termostatstyrningen bryta +12v istället för AC-matningen. Det är inte riktigt avgjort än.
Bilagor
schema3.pdf
Kopplingschema
(12.25 KiB) Nerladdad 278 gånger
/Eric
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Sådärja, efter lite bekymmer och en hel del lödande och avlödande så har jag nu en fungerande intervalltimer.
Vellemans variant fungerade apdåligt (även om den var lite snyggare)
På-tider är justerbart från "0"- 7sekunder, Paus är justerbart från 0 till 7.5 sekunder (Drar man paus till "noll" så är relät kontinuerligt på.)
Passade även på att byta orginallysdioden till en lite kraftigare variant så det syns att det händer något.

Edit: mitt öl flyttas till annan tråd där den är mer relevant.
Bilagor
Intervalltimer
Intervalltimer
/Eric
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Jag kokade i en sån mjölkkanna i aluminium i många år utan att märka av några problem. Låt bara bli att skrubba för hårt när du diskar ur den så att du inte skadar oxidskiktet. Rengöringsmedel har inget i kokkärlet att göra tycker jag, det räcker med mekanisk rengöring efter varje kok. Det gör nog inget om det blir lite avlagringar kvar i kärlet eftersom det ändå kokar.

För mig räckte det bra med ett vattenkokarelement på 2,4 kW (köpt som reservdel i England). Då kunde jag koka ända upp till 35-40 liter med en avdunstning på ca 3 l/h. Den mindre öppningen på mjölkkannan kan ha hjälpt till att få upp värmen så koket blev ordentligt rullande.

Nu kokar jag i ett rektangulärt rostfritt kärl med ett dubbelelement till en diskmaskin på 1,8+1,2 kW. Jag kör oftast på full effekt och då dunstar det ca 5 l/h. För riktigt ljusa öl kan jag köra på endast 1,8 kW för att det inte ska mörkna för mycket under koket.

Plåten är ganska tunn så för att elementet ska sitta stadigt så borrade jag två runda hål på sidorna men klippte resten av hålet på mitten och bockade upp plåten vinkelrätt inåt längs den raka kanten så att det bildades två "läppar" som gummipackningen kan vila på.
DrKarma
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av DrKarma »

Ett litet tips...som säkert många känner till.

Skall man ha runda hål (då pratar vi perfekt runda hål) i plåt, fyrkantsprofil mm mm så är det en stegborr som gäller.
Vanliga borr och hålsågar ger inte runda fina hål och kräver ofta efterarbete med filar.

För hål mellan 6-30 mm så kan man köpa stegborr på ex.vis Jula http://www.jula.se/search-result/?q=stegborr
Ska man upp i dimension så får man vända sig till proffshandeln.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Jag använde egentligen inte borr utan ett verktyg som jag inte vet vad det heter. Det har två delar som man skruvar ihop så att det skärs ut en cirkel. Man måste först borra ett mindre hål så att skruven går igenom. Det blev väldigt fina kanter på det sättet.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

fredrik.stahl skrev:Jag använde egentligen inte borr utan ett verktyg som jag inte vet vad det heter. Det har två delar som man skruvar ihop så att det skärs ut en cirkel. Man måste först borra ett mindre hål så att skruven går igenom. Det blev väldigt fina kanter på det sättet.
Jag tror att den helt enkelt heter "håltagare". Den används ofta för att ta hål i diskbänkar. Hos Clas Ohlson har det artikelnummer 40-6749 och tar hål på 32 mm diameter - alltså mer än vad ovannämnda stegborrret klarar. Verktyget brukar finnas bland VVS-grejor.
Björn Petersson
Användarens profilbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PeO »

Även IIKEA har en billig och ganska bra. Jag har använt en till åtminstone 3 diskbänkar. Se här:
http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=h%C3%A5ltagare
/PeO
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Stansar har jag tittat på, men inte hittat någon i rätt dimention. De för diskbänksgenomföringar är för små.
Stegborr hade jag inte reflekterat över, en sån ska ligga i gömmorna någonstans, men den är nog inte mer än 20mm.

Grabbarna på elektronikforum har hjälpt mig lite mer med intervalltimern så när tid ges så bygger jag nog en ny variant där man skippar det lilla relät eftersom kretsen utan hjälp verkar klara de strömmar som krävs för SSR-reläerna.

På tal om SSR så dök de upp i brevlådan i fredags, så nu har jag allt utom hålsågen, men jag kan börja bygga kontrollpanelen under tiden.
/Eric
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Kokade Ale igår i kannan, dock bara med ett element, men det fungerar kanon så nu ska jag skaffa två element till för att kunna korta ner uppkokstiden.

Problem fanns också, givetvis.
Eftersom elementens anslutningar pekar nedåt så måste jag ha en distans som skyddar dessa och ger utrymme för att koppla sladdarna.
Det kände jag redan till i teorin och hade en hink som kannan skulle stå på som gav frigång. Den hade jag limmat på plats med smältlim bara för att den ska "hänga med", men det var ännu värre i praktiken när kannan väl var fylld och jag på väg ner i källaren sparkade loss eländet och jag skulle nu försöka pricka rätt på en hink med över 20liter vört när jag inte ens kunde se elementet.

Det där med att gå ner i källaren var ju också dumt. Måste nog börja mäska i källaren också.

Elementet gick på ungefär 70% skulle jag gissa under uppkoket. Vid rengörningen var det lite vört på elementet, men det gick bort lätt så jag tolkar det som att det inte har bränt. :D
/Eric
Skriv svar