Använding av Irish Moss etc

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Använding av Irish Moss etc

Inlägg av UlfB »

Hur bra fungerar egentligen Irish Moss? Vad händer om man överdoserar, sätter det nån smak på ölen?

Jag har ett paket hemma och där står det att man ska ta 5-15 gram till 20 liter vört. Jag ska göra en 10 liters batch och har en kokvolym på ca 11,5 liter vört och jag har ingen aning om hur mycket jag skall använda.

Är klarningsmedel i allmänhet överskattade? Hur får man bäst en klar och fin öl?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Re: Använding av Irish Moss etc

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Lite länkar att läsa:

http://homebrewandchemistry.blogspot.co ... ption.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Chondrus_crispus

http://shop.humle.se/se/art/irish-moss-250-g.php

http://www.herbalremedies.com/irish-mos ... ation.html

På det stora hela, så vitt jag förstått det (men läs föralldel länkarna ändå):
Irish Moss innehåller ett ämne som är negativt laddat, medan lösta proteiner i din öl är positivt laddade.
De binder sig till varandra när man kyler, ju snabbare dess bättre, faller därefter till botten och klumpar ihop sig med jästen.

Om det ger smak om man överdoserar?
Ingen aning.
Om man luktar på det då det är löst i lite vatten vill man ju inte gärna ha den lukten, eller smaken det kan tänkas ha, i sin öl, men frågan är hur mycket man måste ta då.
Tips: ÖVerdosera inte.
Ta knappt en tesked till dina 10 liter så blir det nog bra.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Jag brukar använda Protafloc som är ett koncentrat av den verksamma substansen i Irish Moss. Det går bara åt 0,3 gram till 20 liter vört men används på samma sätt. Jag har glömt det ibland och är osäker på om det blev någon skillnad.

Min erfarenhet att med överjästa öl är det sällan problem med klarningen. Tanken med karragen (det verksamma ämnet som är negativt laddat ) är mest att motverka köldgrumling.

Dock har det ibland varit problem med de underjästa men då har det mera handlat om jästgrumling och då är det positivt laddade medel (ex. gelatin, isingglass) som kan göra jobbet efter jäsningen.

Ett medel som kan användas på samma sätt som karragen är kieselsol (en kolloid lösning av kiseldioxid, negativt laddat) men detta användes oftare efter jäsningen och ofta i kombination med ett positivt laddat (ex. gelatin).

Ett medel som är en relativ nyhet i relation till trotjänarna gelatin och isingglass är chitosan, positivt laddat. Råvaran till medlet kommer från djurriket (kräft- och räkskal etc.) precis som med gelatin (slaktavfall) och isingglass (simblåsor från vissa fiskar). Det användes på samma sätt men kan anses både lätthanterligare och effektivare. I kombination med kieselsol är det ett av de effektivaste klarningsmedel man kan tänka sig. Efter avslutad jäsning tillsätter man då kieselsolet först och efter en till flera timmar tillsätter man chitosanet. Efter 24-48 timmar är det sen helt klart. Det är också medel som inte märkbart påverkar smak, doft och färg.

Såna här "tvåkomponents"-medel säljs ofta i portionsförpackningar med två påsar. Jag har sett ex. "Superklar" här hemma. Ett annat märke är "Super-Kleer"
Björn Petersson
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Sid 14 i denna pdf

http://www.craftbrewing.org.uk/bc/bcpdf/BC2007-Sep.pdf

kan också vara nyttig att läsa
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Bild

Ok tack för tipsen. Tror nog jag hopppar över dett amed klarningsmedel tillsvidare. På bilden ovan är två bilder på samma öl. Det skiljer 5 veckors lagring i kyl +7 grader
Det är enda gången som jag lyckats få en sån klar öl och jag vet inte vad jag gjort annorlunda med just den ölen.

Så det kanske räcker om jag har tålamod och lagrar kallt några veckor

tack för svar
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Jag har använt Irsih Moss för första gången i dag, det var ett recept från boken clone brews.
En halvtimme efter att jag fyllt jäshinken så var det en massa skräp på botten, det har jag aldrig varit med om tidigare, är det effekten av att jag använde 5 ml irish moss den sista kvarten av koket?

se bild

Bild
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Det skulle det absolut kunna vara, Irish Moss gör just det - klumpar ihop saker och får det att fall till botten. Det ser dock ut som om det är mer druv än vad jag upplever som normalt, även med Irish Moss. Ett tips kan vara att recirkulera vörten under mäskningen tills den är helt klar, ett annat tips är att göra en "hot break" efter kok, dvs. vänta några minuter innan du drar igång kylningen. På så sätt får du med dig så lite skräp som möjligt från mäskningen och mycket av det som ändå följer med faller till botten innan du häller det på jästunnan, så kallad varmdruv.

Det är dock inget att oroa sig för, speciellt inte om du tappar om till sekundär när jäsningen börjar gå mot sitt slut.
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Ok, då är det troligen druv, jag väntade ca 10 min innan jag drog igång kylningen men sen när jag kylt klart så försökte jag mig på en whirlpool genom att vispa runt i kastrullen men gick inte särskilt bra, jag bara virvlade upp allt skräp så jag fick nog med det i jäshinken.
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

När du gjort din whirlpool ska du vänta 15-20 min så alt skräp hinner lägga sig i en kon innan du tappar över till jäshinken. Däremot ser jag ingen särskilt anledning till att vänta med att dra igång kylningen.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Nu var jag tvungen att kolla lite i Fixs bok och ger mig på att översätta ett citat från sidan 78:
Proteinkoagulering sker också under vörtkoket och är väldigt önskvärt vad asver dess effekt på det färdiga ölet. Proteinkoagulering utgör huvudsakligen det så kallade "hot break" som syns just efter koket då den blanka vörten har proteinkomplex supsenderade. "Cold break" avser sedimentet som uppstår under vörtkylning. Ölets stabilitet avseende blankhet kräver tillräckligt avlägsnande av både cold och hot breaks. Det krävs inte mycket termolast för att få bra breaks (hot och cold) med moderna malter. Vissa studier har dragit slutsatsen att så lite som 2% volymreduktion är tillräckligt.
En del av det är kanske begripligt :-)
My hope is hops
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Jag kan väl passa på att citera grundkursen i helmäskning från Bryggarwikin:

"13. Efter 90 minuters kok stänger man av värmen och sänker ned vörtkylaren i vörten. Man kan dock vänta 15 minuter med att sätta på kylvattnet så att varmdruven hinner lägga sig på botten. Varmdruv är koagulerade proteiner som sjunker till botten när vörten är varm."

Fast det där med "hot break" var uppenbarligen fel ord... Men man kan ta en break när vörten är hot.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Utan att hävda annat än att jag nog behöver studera mer så kan jag filosofera över lite betydelse av ord.

Jag har en bild av att "break" i hot respektive cold inte avser "rast" som det också skulle kunna
översättas till svenska. Min tolkning är mer "brytning" och att det syftfar på tillfället då druven
"bildas" snarare än en process för att få den att falla till botten.

Som så många saker känns det som om det finns utrymme för mer studier för att vara mer osäker.
My hope is hops
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

Min uppfattning lutar åt det hål som Fredrik skriver. Vist kan jag ha fel, men varmdruv som bildats under koket kommer ju även att sjunk till botten när vörten är kall så om man kylar med kylspiral i kastrullen ser jag fortfarande ingen anledning att vänta innan man dra igång kylningen.

Kyler man med värmeväxlare är det givetvis ett "måste" att vänta på att varmdruv ska bottenfällas innan man dra igång kylningen, annars får men ju även med detta i jäshinken.
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Jag tappade om ölen i fredas och jag är mykcet nöjd med hur det ser ut.
Blank och fin öl.

Bild
Skriv svar