Säkerhetsventil

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Midsmed
Delmäskare
Delmäskare

Säkerhetsventil

Inlägg av Midsmed »

Är det någon där ute som har åsikt om man skall ha corneliusfat med säkerhetsventil eller utan .För och nackdelar.

Mvh Mikael
Mikael Dahlin
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: Säkerhetsventil

Inlägg av svensson.lu »

Säkerheten är väl kanske en sak men det bästa är ju att du utan att krångla kan släppa ut övertrycket genom att bara dra i ventilen.
Skulle aldrig vilja vara utan den möjligheten.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Hmm - finns det utan ventil? När jag läser svensson.lu inlägg så inser jag att det skulle vara
krångligt att öppna faten utan säkerhetventilen i vissa fall.
My hope is hops
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Ja, det låter konstigt med fat utan säkerhetsventil. Fast man kan ju släppa ut tryck genom att pressa ner tappen i kolsyreanslutningen.
Användarens profilbild
Midsmed
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Midsmed »

Jag ville bara kolla med er ang "http://shop.beertools.dk/product_info.php?cPath=740&products_id=14071" som säljer detta fat .
Dom är ju lite billigare än fat som har säkerhetsventil.
Jag tycker som ni, att det borde vara lättare att släppa på trycket om det skulle behövas :wink:

MVH Mikael
Mikael Dahlin
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

OBS Det är ju endast locket det gäller - inte hela fatet. Är man inte nöjd med det ena så behöver man ju bara byta lock.
Björn Petersson
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

Jag har 8 st fat från Lund Teknik (beertools.dk), 4 st begagnade, trycktestade och 4 st. renoverade. Alla har dock säkerhetsventil i locket.
Renoverade fat är bl.a. ombyggda Coca-Cola fat (f.d. pin-lock fat) och fat som inte är tät när han trycktestar dom, så merpriset har gått i stort sett till reservdelar...

Dom senaste 4 st fat köpte jag i julas och då var renoverade fat enda möjligheten då han inte orkade skotta fram containern med dom andra fat för att trycktesta (ska kanske tillägga att han hade en skaplig mängd snö efter danska förhållande). Annars hade jag nappat på "vanliga" begagnade, trycktestade fat -> http://shop.beertools.dk/product_info.p ... s_id=14245

4 st ska går att skick under 20 kg, men jag handlar när jag ändå är i DK så jag vet inte vad porto går på.
Senast redigerad av jrm den tisdag 2010-03-02 04:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

De här- http://www.hobbybrauerparadies.com/ - har ett stort urval corneliusfat - även begagnade från 317 till 410 kronor med dagens kurs på euron. Varierar med "gott skick" till "mycket gott skick", med eller utan ventil i locket, med nya packningar eller inte dock är alla trycktestade. De har även mycket reservdelar till de olika faten, ex. lock.. Jag har handlat därifrån och det funkade bra.

De säljer ex. en packning till locken som är av ett mjukare gummi än den vanliga och som jag tycker håller lättare tätt. De har också en fiffig grej så man kan få samma funktion i fatet som de engelska plastfaten med flottör. Man byter då ut stigarröret mot ett som är c:a hälften så långt. På denna sätter man en bit silikonslang med en flottör i änden. På detta sätt tappas ölet hela tiden från ytan och man slipper få med bottensatsen. Bra om man har en i fatet torrhumlad och isinglasad real ale.
Björn Petersson
Skriv svar