Aha, man lär sig.Fredrik Almgren skrev:Du mäter alltid SG - Specific Gravity.
När jäsningen påbörjas så kallar man den SG man mäter då för OG - Original Gravity.
När jäsningen är klar så kallar man den SG man mäter då för FG - FInal Gravity
Ditt SG på 32 är förhoppningsvis närmre ditt OG än ditt FG men vill du kalla det för ngt kanske du kan kalla det IG.
Klantade till det
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Re: Klantade till det
tio Pepe
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Vill bara tacka för all hjälpen, mycket har klarnat under de senaste dagarna. Nästa sats kommer att bli grym!
Skrev denna fråga tidigare, men har inte fått nåt svar så jag tänkte passa på igen: Jag hade väl tänkt göra omtappningen nu till helgen och sedan vänta en vecka innan flasktappningen, men jag har hört att det är bättre att vänta två veckor efter omtappning innan flasktappning. Hur blir det då om SGn går ner "för lågt"? Finns det nåt för lågt och vad händer?
Skrev denna fråga tidigare, men har inte fått nåt svar så jag tänkte passa på igen: Jag hade väl tänkt göra omtappningen nu till helgen och sedan vänta en vecka innan flasktappningen, men jag har hört att det är bättre att vänta två veckor efter omtappning innan flasktappning. Hur blir det då om SGn går ner "för lågt"? Finns det nåt för lågt och vad händer?
Ju lägre FG du får desto torrare öl får du. Om du får jättelågt FG så kan det bero på en infektion. Det är bra om ölet är helt utjäst när du tappar på flaska så du undviker flaskbomber. Annars fortsätter ju ölen att jäsa ut sockret som är kvar i ölet och då kan det bli ordentligt tryck i flaskan. Men jag tror att en vecka på sekundären ska räcka.
/Tobbe
/Tobbe
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag har sällan väntat mer än en vecka mellan sekundär och flaska, mycket sällan har densiteten sjunkit mer än 1 grad under sekundären, om alls.
Kör på en vecka om det verkar ha jäst klart i primären, det kommer att gå bra.
Edit:
Har ett par gånger beroende på övrig logistik väntat kring 4 veckor i sekundär före jag lagt upp på flaska, det har inte varit några problem heller.
Kör på en vecka om det verkar ha jäst klart i primären, det kommer att gå bra.
Edit:
Har ett par gånger beroende på övrig logistik väntat kring 4 veckor i sekundär före jag lagt upp på flaska, det har inte varit några problem heller.