mäska/laka.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

extrem
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

mäska/laka.

Inlägg av extrem »

sitter nu och planerar mitt lakkärl/mäskkärl.

planen är att ha ett temperatur styrt kärl med falsk botten och 25liters volym.

nu till min undran?

finns det någon nackdel med att cirkulera mäsken från botten till toppen under lakningen??
i locket på kärlet kommer det sitta som en spridare som snurrar och med det sprider mäsken jämt över malten...

eller är det bättre att ha en omrörare??
Jäser: 120 min red ipa

På flaska: 15-min Amarillo Ale
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: mäska/laka.

Inlägg av svensson.lu »

Kan du bara kontrollera temperaturen i mäsken och se till att du får ett homogent flöde genom bädden så är det lika bra som omrörning. Gör en google sökning på "RIMS" så hittar du garanterat liknande mäskkärl. En sak dock som du ska se upp med och det är att du kan få oxidation av vörten om du sprayar den med lite höjd. Det är bättre att pumpa tillbaka den direkt ovanpå bädden. Kolla t.ex Blichmanns autosparge: http://www.blichmannengineering.com/Aut ... parge.html
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

svensson.lu skrev: Kolla t.ex Blichmanns autosparge: http://www.blichmannengineering.com/Aut ... parge.html
Den här har man ju funderat på länge. Sveriges toalettstolar se upp! Här kommer BryggMcGyvern! :idea:
Björn Petersson
extrem
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av extrem »

tackar för svaren.

så en pump som gör en mjuk virvel med minimum plask är att föredra då.

nu går tankarna på hög varv!!! jag se öl bryggar saker i allt jag se nu mer!!

nu ska vi fixa här.

Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Här har du förresten en video på ett bryggsystem som jag tänker mig inspireras av när jag själv får råd att skaffa ny utrustning.
http://morebeer.ning.com/video/directfi ... ating-mash
Han fick iof problem med att bädden satte sig, men det berodde nog mer på receptet.
extrem
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av extrem »

nu så!! nu börjar det likna något!!

Användarens profilbild
Torgny
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Torgny »

Jag kör numera ett re-cirkulerande system som pumpar vörten från kokkärlet, där det värms upp, till toppen på mäskkärlet där det går genom ett hål i locket.
Överst på maltbädden har jag lagt ett mindre plastlock dit jag riktar den inkommande vörten som då fördelas ut jämnare i bädden.

I botten av mäskkärlet tappas så vörten av via gravitation ner till kokkärlet där det värms upp osv osv. Kokkärlets element styrs via en universaltermostat.

Jag kör pumpen på halva spänningen (6V), via ett switchat nätaggregat, då det visade sig räcka mer än väl. Även om jag har öppnat kranen helt på mäskkärlet
så fylls det på något snabbare via pumpen. Det är alltså inte helt balanserat. Har försökt med en kulventil på pumpens utgång men det blev inget bra så för
tillfället är det nerlagt och jag kör utan. Jag får helt enkelt övervaka och stoppa pumpen någon enstaka gång för att nivåerna skall jämnas till.
Pumpen är självsugande så det underlättar en hel del.

Jag är mycket nöjd med funktionen på systemet överlag. Nu är det mest finlir kvar.
recirkulering.jpg
Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte
The Brewing Network, Basic Brewing
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Snyggt bygge!
Du skulle ju vara den som vann mest på en mekanisk ventil typ autospargern ovan.
extrem
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av extrem »

ja ser ju bra ut!

men då kommer en följd fråga?

vilken pump passar till detta?? ingen lust att dega 1600:- på humle.se

sedan har jag funderat lite på om det kanske är bättre att trycka ut mäsken under i från och ha ett avrinnings hål i över delen av kärlet???

det som då blir det dåliga är att man blir tvungen att alltid göra samma mängd! men rent teoretiskt??

Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

extrem skrev:vilken pump passar till detta?? ingen lust att dega 1600:- på humle.se
Jag vet att många använder diverse olika pumpar till detta, men själv så skulle jag nog degat upp till en magnetkopplad pump.
Det finns fler märken än den humle säljer (kommer dock inte ihåg något märke på rak arm). Kolla runt lite på ebay så kanske du kan fynda. Tips på andra typer får nån annan fylla på med ;)
extrem skrev:sedan har jag funderat lite på om det kanske är bättre att trycka ut mäsken under i från och ha ett avrinnings hål i över delen av kärlet???
Braumeistern funkar ju på det sättet du hittar säker en del matnyttigta forumstrådar på Humlegårdens forum om det
Användarens profilbild
Torgny
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Torgny »

Jag använder en pump från Jula för 299:- http://www.jula.se/tryckvattenpump-12-v ... min-130585 och driver den med ett switchat nätaggregat från Kjell & Co http://www.kjell.com/content/templates/ ... 4514&path= där man kan ställa spänningen man vill köra pumpen på från 6-12V. Självsugande är den också vilket underlättar.
Jula har även två andra större pumpar för 599:- resp. 995:- med högre genomströmningshastigheter om man behöver det. För mina behov med mindre utrustning är den perfekt.
extrem
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av extrem »

ja det va som jag trodde med en bra falsk botten lär det va ok ju!!!!

Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Torgny skrev: I botten av mäskkärlet tappas så vörten av via gravitation ner till kokkärlet där det värms upp osv osv.

Även om jag har öppnat kranen helt på mäskkärlet så fylls det på något snabbare via pumpen. Det är alltså inte helt balanserat. Har försökt med en kulventil på pumpens utgång men det blev inget bra så för tillfället är det nerlagt och jag kör utan. Jag får helt enkelt övervaka och stoppa pumpen någon enstaka gång för att nivåerna skall jämnas till.
Det värms alltså upp "direkt" i kokkärlet , eller...? Finns det inte en risk att pumpen tömmer kokkärlet och det "kokar torrt"?

Kjell & Co har ju en "Vätskenivåströmbrytare" för 69:- art.nr 36-036 och 36-037. Skulle man inte kunna har en sådan i mäskkärlet och kopplad till pumpen?
Björn Petersson
Användarens profilbild
Torgny
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Torgny »

assistredo skrev: Det värms alltså upp "direkt" i kokkärlet , eller...? Finns det inte en risk att pumpen tömmer kokkärlet och det "kokar torrt"?
Ja, det finns ju en viss risk även om skillnaden i avtappning och påfyllning är liten. Jag har byggt en ny mäskbox med grövre rördiameter i avtappningen som jag hoppas skall skall åtgärda detta problem men med tanke på att mäskbädden kan sätta igen och strypa flödet under recirkuleringen så finns ju risken alltid där. Övervakning är nog ett måste utan "hjälpmedel" som nivåbrytare.
assistredo skrev:Kjell & Co har ju en "Vätskenivåströmbrytare" för 69:- art.nr 36-036 och 36-037. Skulle man inte kunna har en sådan i mäskkärlet och kopplad till pumpen?
36037 och 36036 verkar kunna göra jobbet, ja.
Skriv svar