Hej alla på forumet.
Är ny inom hembryggning och har innan enbart varit en passiv användare/läsare av era intressanta och informativa inlägg.
Nu har jag precis hittat ett kärl som skulle kunna funka som vörtgryta, men skulle gärna vilja ha ert omdöme innan jag slår till.
Kärlet är 30cm i diameter och 47cm högt och rymmer runt 33L. Det rostfria godset är runt 2-3 millimeter tjockt och har en svetssöm som lämnar en liten, liten "reva" inuti. Botten är av samma material och tjocklek. Det finns handtag på sidorna utöver dessa finns det fyra gängade bultfästen längst upp och till dessa finns det ett kors som går att kila fast där emellan.
Jag tror inte att det har använts som kokkärl, men skulle den funka, och i så fall på induktionshäll?
Är godset för klent i bottten?
Räcker 33L? Skulle vara bra att inte tröttna på den efter de första "batcherna". Vad ligger recepten på vanligtvis? runt 25L har jag fått för mig.
Den väger 12kg. Kommer den bli för svårhanterlig att flytta runt med vätska i?
Priset: 240 kr borde den vara värd.
Skulle vara väldigt glad om någon tog sig tid att svara :)
Tack på förhand!
Behöver hjälp med val av gryta!
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
First Claes
- Delmäskare

Behöver hjälp med val av gryta!
Senast redigerad av First Claes den fredag 2010-01-29 02:19, redigerad totalt 4 gånger.
Re: Behöver hjälp med val av gryta!
Beror på legeringen om det funkar på induktionshäll, tror dock inte att den kommer att göra det.
Testa med en magnet på undersidan av grytan för att se om den är magnetisk. Om den är det så funkar det med induktion.
Annars så kan du ju alltid montera en elpatron i den (eller få någon att göra det åt dig för en billig peng) så har du sannolikt en ypperlig gryta för ett 20 literskok.
Du kan kolla på mitt inlägg i wikin en bit ner så ser du hur jag har elpatron i min vörtkokare.
http://shbf.se/wiki/index.php/DrKarma%2 ... 7s_e-HERMS
Testa med en magnet på undersidan av grytan för att se om den är magnetisk. Om den är det så funkar det med induktion.
Annars så kan du ju alltid montera en elpatron i den (eller få någon att göra det åt dig för en billig peng) så har du sannolikt en ypperlig gryta för ett 20 literskok.
Du kan kolla på mitt inlägg i wikin en bit ner så ser du hur jag har elpatron i min vörtkokare.
http://shbf.se/wiki/index.php/DrKarma%2 ... 7s_e-HERMS
-
First Claes
- Delmäskare

Tack för svaret.
Det blev inte den rostfria grytan.
Jag kollade runt lite på youtube och fastnade för ölfatsgrytorna och gasol.
Så nu är jag ägare till ett 50 liters ölfat och ska fixa gasol inom kort.
Det blev inte den rostfria grytan.
Jag kollade runt lite på youtube och fastnade för ölfatsgrytorna och gasol.
Så nu är jag ägare till ett 50 liters ölfat och ska fixa gasol inom kort.
jag är också sugen på ett sådant set up.
var hitta du fat??
var hitta du fat??
Jäser: 120 min red ipa
På flaska: 15-min Amarillo Ale
På flaska: 15-min Amarillo Ale