Corneliusfat utan kolsyretub
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Corneliusfat utan kolsyretub
Nej, fatets storlek har ingen betydelse för vilket jämviktstryck du behöver. Om du vill kolsyrasätta ditt öl med CO2 ifrån tub måste du trycka i CO2 ända tills du har jämvikt mellan kolsyran i ölet och gasfickan längst upp i fatet.
I början har du bara en lite gasficka längst upp i fatet och en massa öl med ganska lite kolsyra. Koldioxiden i gasfickan tas upp i ölen och du har en jämvikt som är mycket lägra än det du önskar (tryck du pyste i fatet). Då är det dags att fylla på mer koldioxid tills du har det jämviktstryck som motsvarar den mängd kolsyra du önskar ditt öl ska ha.
Om du lämnar CO2 påkopplat styrs påfyllningen av regulatorn tills du har det önskade jämviktstryck. Annars får du springa och koppla in regulatorn flera gång dagligen under kanske en vecka. Om ölet är kallt och om du skakar fatet tas CO2 upp snabbare, så när du ska kan kolsyrasätta ditt öl kan du kyla ner fatet, kolla rätt jämviktstryck, pysa i co2, skaka, pysa i mer co2, skaka, pysa i mer co2, skaka till du blir less. Sen lämnar du fatet till nästa dag och gör lika igen. Då kan du kolsyrasätta ölet på ganska kort tid faktisk.
I början har du bara en lite gasficka längst upp i fatet och en massa öl med ganska lite kolsyra. Koldioxiden i gasfickan tas upp i ölen och du har en jämvikt som är mycket lägra än det du önskar (tryck du pyste i fatet). Då är det dags att fylla på mer koldioxid tills du har det jämviktstryck som motsvarar den mängd kolsyra du önskar ditt öl ska ha.
Om du lämnar CO2 påkopplat styrs påfyllningen av regulatorn tills du har det önskade jämviktstryck. Annars får du springa och koppla in regulatorn flera gång dagligen under kanske en vecka. Om ölet är kallt och om du skakar fatet tas CO2 upp snabbare, så när du ska kan kolsyrasätta ditt öl kan du kyla ner fatet, kolla rätt jämviktstryck, pysa i co2, skaka, pysa i mer co2, skaka, pysa i mer co2, skaka till du blir less. Sen lämnar du fatet till nästa dag och gör lika igen. Då kan du kolsyrasätta ölet på ganska kort tid faktisk.
Apropå kolsyretuber rekommenderas Presto/Borens brand(fråga efter Joakim) i Göteborg där jag köpte två modifierade brandsläckare 6 kg med borttaget stigarrör och ny ventil monterad idag, fylld och klar för 800 sek, ganska bra mycket billigare än humlegården. De har ett gäng sådana på lager för oss bryggare och akvariefantaster som inte diggar när kolsyran kommer ut som snö. Tyvärr hade de inga regulatorer men det går ju hitta på andra ställen.
även jag köpte min tub där, funkar utmärkt:)jazzclaes skrev:Apropå kolsyretuber rekommenderas Presto/Borens brand(fråga efter Joakim) i Göteborg där jag köpte två modifierade brandsläckare 6 kg med borttaget stigarrör och ny ventil monterad idag, fylld och klar för 800 sek, ganska bra mycket billigare än humlegården. De har ett gäng sådana på lager för oss bryggare och akvariefantaster som inte diggar när kolsyran kommer ut som snö. Tyvärr hade de inga regulatorer men det går ju hitta på andra ställen.
jag gav 1000 pix ink moms. fast nu börjar den ta slut 1½ år senare då har jag kolsyrat och tappat upp ca 250 liter.
ska svänga förbi och fylla den inom kort får se vad det kostar.
/Nisse
Varmt öl åt frusna män, varmt öl åt trötta;ty varmt öl är kroppens vän och hågens stav och stötta.
Nu har jag en fråga om slangar igen. Jag köper lite prylar då och då till mitt corneliusfat. Nu har jag köpt en meter ölslang, grå o svart kulkoppling och tappkran i plast.
Jag ringde och pratade lite med personal på humlegården och frågade lite om sytråd, enligt killen jag pratade behöver jag inte alls sytråd. Det skulle räcka med ca 15 cm av ölslang mellan kulkoppling och tappkran. Jag har inte provat ännu, återsåtr att köpa regulator och trapetsadapter, får bli nästa månad (rätt stor utgift)
Nån som har kommentarer angående sytrådens vara eller icke vara?
Jag ringde och pratade lite med personal på humlegården och frågade lite om sytråd, enligt killen jag pratade behöver jag inte alls sytråd. Det skulle räcka med ca 15 cm av ölslang mellan kulkoppling och tappkran. Jag har inte provat ännu, återsåtr att köpa regulator och trapetsadapter, får bli nästa månad (rätt stor utgift)
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Utan sytråd så får jag 90% skum i glaset. All kolsyran ger sig av från ölet så fort den kan.
Med ett par meter sytråd så blir det mera lagom.
Med ett par meter sytråd så blir det mera lagom.
tio Pepe
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Jag råkade tydligen idag prata med killen du pratatUlfB skrev:Jag ringde och pratade lite med personal på humlegården och frågade lite
om sytråd, enligt killen jag pratade behöver jag inte alls sytråd.
…
med visade det sig.
funkar bra.
Jag tror dock att det kräver att man är inne på vad som spelar roll för tapptrycket kontra
lagringstrycket. Om man gör så att man släpper ut koldioxiod med övertrycksventilen när man
skall hälla upp öl ur fatet så att man får ett lågt tryck då så bör man klara sig fint utan
sytråd. När man sedan är klar med konsumtionen kan det vara lämpligt att trycka upp till
sitt normala lagringstryck igen och ställa undan fatet.
Om man nu tar ett glas då och då ur fatet går det åt mer och mer kolsyra för att återtrycksätta
fatet ju tommare det blir.
Om man inte vill hålla på att släppa ur och fylla på koldioxid så kan man använda sytråd eller
låta ölet komma ut som skum och vänta på att det sätter sig.
My hope is hops
Tack för svar, då förstår jag hur det funkar, beställer sytråd och JG-kopplingar, det lät rätt omständligt att köra utan sytråd
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Det beror ju mycket på vilken öltyp det är. Jag har tre varianter så jag kan hitta nåt som funkar för varje öl:
utan sytråd till brittisk ale, låg kolsyra och ca 12-14 grader
1 m sytråd till annan ale, lite mer kolsyra och ca 12-14 grader alt. högre kolsyrad lager vid 8 grader
2 m sytråd till riktigt högt kolsyrade öl, t.ex. veteöl vid 8 grader
Obs: jag vill gärna ha skum när jag häller upp och väntar hellre någon minut för en fin skumkrona. Jag tycker det blir för lite tryck med 2 m sytråd till lager vid 8 grader som många andra verkar köra med.
Det är lätt att lossa John guest-kopplingarna så det enda man behöver flera uppsättningar av är sytråden.
1 m sytråd till annan ale, lite mer kolsyra och ca 12-14 grader alt. högre kolsyrad lager vid 8 grader
Obs: jag vill gärna ha skum när jag häller upp och väntar hellre någon minut för en fin skumkrona. Jag tycker det blir för lite tryck med 2 m sytråd till lager vid 8 grader som många andra verkar köra med.
Det är lätt att lossa John guest-kopplingarna så det enda man behöver flera uppsättningar av är sytråden.
ett par frågor igen...
Nån som vet vad är det för skillnad på dessa två regulatorer? Bortsett från att den ena levereras med trapetsadapter och en utan.
Hur använder jag regulatorn i praktiken? Nåt särskilt jag bör tänka på?
Nån särskild av dessa två regulatorer som rekommenderas?
http://shop.humle.se/se/art/regulator-m ... patron.php
http://shop.humle.se/se/art/regulator-t ... yretub.php
//Ulf
Nån som vet vad är det för skillnad på dessa två regulatorer? Bortsett från att den ena levereras med trapetsadapter och en utan.
Hur använder jag regulatorn i praktiken? Nåt särskilt jag bör tänka på?
Nån särskild av dessa två regulatorer som rekommenderas?
http://shop.humle.se/se/art/regulator-m ... patron.php
http://shop.humle.se/se/art/regulator-t ... yretub.php
//Ulf
Den ena har en inbyggd gänga för att kunna ansluta 425g-tuber kolsyra (Sodastream-tuber), den andra behöver du köpa till en adapter. Fördelen med att ha en med adapter är att, om du bestämmer dig för att börja använda stora kolsyretuber (typ brandsläckarstorlek), helt enkelt kan ta av adaptern. Nackdelen är att det blir ännu ett ställe där det kan läcka, samt att den helt enkelt är fulare...

Envis som jag är i mina försök att hitta alternativa lösningar så har jag snubblat över en pryl som jag har beställt från en brittisk sajt. Kostade mig 160 kr inklusive porto, dock skulle det kostat mig ytterligare 12 pund om de skickat med den medföljande co2-patronen (de vill inet ha såna på flyg) så jag får leta 16 grams livsmedelsgodkända patroner här hemma.
Jag har googlat på co2 injector men inte fått särskilt mycket träffar men söker man på keg charger så får man en hel del träffar på denna mojäng. En kolsyrepatron ska räcka till servering av ett 9,5 liters fat. Förutsätter att man primat på fat naturligtvis, inget man kolsyrar ölen med.
Ska bli intressant att se hur den funakr
fredrik.stahl skrev:Det beror ju mycket på vilken öltyp det är. Jag har tre varianter så jag kan hitta nåt som funkar för varje öl:
Jag tappade upp ca 9 liter öl i mitt 9-liters fat i lördas och primade med en sockerlag (ca 5-6 gram socker per liter öl) och det har stått i ca 20 graders temperatur, igår kopplade jag på min tappkran för att tappa ur nån deciliter (fatkoppling+10 cmölslang+2 meter sytråd+10 cm ölslang+tappkran)
Det var ganska högt tryck i fatet och det skummade rejält i glaset. Beror det på för kort sytråd eller för att ölen hade en temperatur på cirka 20 grader elelr kanske båda faktorerna spelar in?
Edit:redigering av stavfel
//ulf
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Temperaturen är helt avgörande, några grader kan göra stor skillnad. Om ölen är så varm som 20 grader så behöver du alltså längre sytråd. Men du behöver väl ändå kyla ölen för att den ska bli god att dricka?
fredrik.stahl skrev:Temperaturen är helt avgörande, några grader kan göra stor skillnad. Om ölen är så varm som 20 grader så behöver du alltså längre sytråd. Men du behöver väl ändå kyla ölen för att den ska bli god att dricka?
Allt fungerar utmärkt nu, gjorde en del justeringar, jag stoppade in fatet i kylen, lät ölen kall och kortade även ölslangen mellan jg-kopplingen och tappkranen.
Hej. Jag har testat lite fram å tebax....
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3517
Här finns min lösning.
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3517
Här finns min lösning.