Funderar lite på hur kallt jag kan jäsa Ale utan att det blir "fel" nånstans.
Jag har en källare som håller ca 16 grader ganska jämnt hela vintern och kanske ökar ett par grader om sommaren.
Om jag nu vill jäsa en ale på vintern så rekommenderar t ex Wyeast på sin hemsida 65 °F (18.33 °C) för de flesta alejäster.
Nu har jag förstått att själva jäsningen i sig orsakar en temphöjning på kanske ett par tre grader i jäskärlet, så kanske är mina 16 grader idealiskt för ale?
Å andra sidan kommer jag att ha svårt att nånsin jäsa en lageröl i min källare, om jag inte skaffar ett kylskåp, antar jag?
Jästemp för jästsorter
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Re: Jästemp för jästsorter
Jäsning av ale anser jag inte ska ligga under 20ºC. Gärna lite högre 22ºC
Risken finns att jästen annars tröttnar och man får en dålig utjäsning.
Angående lagerjäsning.
Helt rätt att jäsa en lager vid 16ºC blir inte bra.
Dags att skaffa ett kylskåp
Risken finns att jästen annars tröttnar och man får en dålig utjäsning.
Angående lagerjäsning.
Helt rätt att jäsa en lager vid 16ºC blir inte bra.
Dags att skaffa ett kylskåp
Härliga tider, strålande tider 
Jag har nyligen jäst med WY3787 Trappist high gravity i källaren vid 14°C. Det gick bra, men man får räkna med lägre fenolhalter. Det var dock det jag var ute efter. Jag hade den några dagar vid 22 °C efter en vecka i källaren, men jag tror inte det behövs om man har låg alcoholhalt (i belgien menar vi med det 5% eller mindre
) Om du har tillräckligt med frisk jäst och syresatt vörten tror jag inte det blir ett problem. Det sagt, om du jäser rutinmässigt vid för låg temperatur kommer du för många jäster gå miste om viktiga aromer, och du kommer nog inte kunna brygga starkare öl. Som Kenneth skrev finns ju risken att jästen tröttnar när van jäser vid eller under den nedre gränsen. Har du funderat att prova med doppvärmare? Eller saknar du uttag i källaren?
När jag har låga temperaturer i mitt källarföråd som jag använder för jäsning, så brukar jag flytta hinken till mitt kök när jästen tappar fart.
Det brukar bli 16 - 17 grader i 5 dagar + 2 - 3 dagar i 23-24 c (Tjejen är inte helt glad under det två dagarna, det är därför som tempen stiger.) Sen är det ner igen på klarning och lagring i ett par veckor.
Detta har alltid resulterat i en bra utjäsning och lagom med estrar.
Det brukar bli 16 - 17 grader i 5 dagar + 2 - 3 dagar i 23-24 c (Tjejen är inte helt glad under det två dagarna, det är därför som tempen stiger.) Sen är det ner igen på klarning och lagring i ett par veckor.
Detta har alltid resulterat i en bra utjäsning och lagom med estrar.
- assistredo
- Maltrostare

Följande alejäster från Wyeast (finns f.n. i Humlegårdens sortiment) jäser bra även vid något lägre temperaturer. Lite olika karaktär beroende på temperaturen kan dock förväntas.
1007 German Ale (Altbier etc.) rek. 13-20C
1450PC Denny´s Favorite 50 (allroundjäst) rek. 15-21C
2565 Kölsch Jäst rek. 13-21C
1728 Scottish Ale rek. 13-24C
1007 German Ale (Altbier etc.) rek. 13-20C
1450PC Denny´s Favorite 50 (allroundjäst) rek. 15-21C
2565 Kölsch Jäst rek. 13-21C
1728 Scottish Ale rek. 13-24C
Björn Petersson