Förkultur på Safale S-04
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Förkultur på Safale S-04
Jag och min bryggarkollega har nu gjort tre satser öl och de två första blev bra (Dem är redan slut...) och den tredje satsen jäser för fullt i mitt vardagsrum. Varje gång har vi använt oss av Activator 1028 London Ale och det har funkat kanonbra! Börjar jäsa efter bara några få timmar och jäser ut bra på bara 4-5 dagar. Men så har man ju läst om detta med förkultur och jag förutsatte att man kunde använda billigare torrjäst då. Den ovan nämda jästen kostar ju 78 spänn per paket medans en jäst som Safale S-04 klarar lika stor mängd och kostar 24 spänn. Jag trodde att man var tvungen att göra en förkultur på torrjästen för att den ska fungera optimalt. Men så kanske inte är fallet? Om man gör en förkultur, kan man då odla upp den så att samma paket växer vidare och kan delas upp på flera satser?
Jag beställde hem 4 paket sådan torrjäst för att slippa köpa ett paket inför varje bryggdag och för att kanske spara några slantar! Jag har både e-kolv och maltextrakt hemma som jag hade tänkt använda till förkulturen.
Tacksam för all hjälp!
// Alex
Jag beställde hem 4 paket sådan torrjäst för att slippa köpa ett paket inför varje bryggdag och för att kanske spara några slantar! Jag har både e-kolv och maltextrakt hemma som jag hade tänkt använda till förkulturen.
Tacksam för all hjälp!
// Alex
Re: Förkultur på Safale S-04
Torrjäst ska man inte göra förkultur på för den är tydligen för aktiv så den börjar äta av sej själv om den inte får tillräckligt med näring. Men du kan ju använda 1 påse till en sats och från 1 20 liters sats så får du jäst som räcker till 200 liter. Så det är bara att spara i matlådor eller petflaskor eller nåt sånt och ha i kylen. Det kan du även göra med färskjästen såklart. Det spar man en del på. Jag brukar använda en jäst till ca 5 bryggningar.
Tobbe
Tobbe
- assistredo
- Maltrostare

Förkultur använder man företrädesvis till flytande jäst när stora jästgivor behövs, ex. när ett starkare öl eller lageröl ska jäsas. Alltså när en Activator el. dyl. inte räcker till. Det är också ett sätt att kontrollera om jästen är OK. Men det kräver också renlighet - det är ju också ett tillkommande moment med en tillkommande risk för att tillföra oönskade mikroorganismer.
Använder man torrjäst är det enligt min uppfattning helt onödigt med förkultur. Antalet jästceller är stort och priset lägre. Ta flera påsar för att vara på den säkra sidan. Att använda torrjäst är ju ett sätt att göra det bekvämare och slippa förkultur.
Här finns bra information om hur mycket jäst man kan behöva:
http://www.mrmalty.com/pitching.php
Använder man torrjäst är det enligt min uppfattning helt onödigt med förkultur. Antalet jästceller är stort och priset lägre. Ta flera påsar för att vara på den säkra sidan. Att använda torrjäst är ju ett sätt att göra det bekvämare och slippa förkultur.
Björn Petersson
Jag är ganska oerfaren gäldende förkultur, men om det går bra att läsa engelska har Mr. Malty AKA Jamil Zainasheff från The Brewing Network lite SPOFF gäldande förkultur -> http://www.mrmalty.com/starter_faq.htm.
Under frågan "When shouldn’t I make a starter?" avråder han att göra förkultur med torrjäst.
Själv tycker jag torrjäst är smidigt då det har ganska lång hållbarhet, du behöver kort framförhållande när du får lyst att brygga och det är billigt att slänga i två eller flera påsar om du gör en stark öl. Torrjäst är ofta så billig att det knappast är lönt att göra förkultur på tx. DME.
Under frågan "When shouldn’t I make a starter?" avråder han att göra förkultur med torrjäst.
Själv tycker jag torrjäst är smidigt då det har ganska lång hållbarhet, du behöver kort framförhållande när du får lyst att brygga och det är billigt att slänga i två eller flera påsar om du gör en stark öl. Torrjäst är ofta så billig att det knappast är lönt att göra förkultur på tx. DME.
(EDIT: Oj, tre andra hann före under tiden jag skrev...)
En förkultur gör du av den enda anledningen att få jästen att växa till sig - att mängden jästceller ska öka. Det innebär att du aldrig behöver göra en förkultur om du har tillräckligt många jästceller redan från början. Safale-jästen till exempel rekommenderas för max 20 liter och gör du mer kan du helt enkelt ta flera paket. Generellt rekommenderar man snarare att INTE göra förkultur på torrjäst eftersom risken för autolys är ganska stor.
Den främsta anledningen till att använda flytande jäst är att utbudet är så mycket större. Medan du har 10-15 varianter av flytande jäster bara för brittiska öl står du med en eller två när det kommer till torrjäster. Vissa skulle nog hävda att de flytande jästerna är bättre på flera olika sätt, men jag har inte druckit så många varianter för att faktiskt upptäcka någon skillnad.
En idé är kanske att dela upp den färdiga vörten i två jäskärl och jäsa med till exempel med S-04 i det ena och 1028 i det andra för att komma fram till vad du gillar bäst?
Vill du veta hur du gör förkulturer på flytande jäst finns den en bra, dock något dåligt uppdaterad, text på wikin: http://shbf.se/wiki/index.php/F%C3%B6rkultur
Ett annat alternativ är att spara dina jäst genom att frysa den i glycerol och sedan odla upp genom förkultur. Det finns en rad olika trådar i forumarkivet, till exempel http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? ... t=glycerin
Själv tycker jag det är allra enklast och klart värt det att använda nyinköpta flytande jäster. Frågan är: när du lägger ner 10 timmar och hundratals kronor för att få fram 20 liter öl - är det inte värt att lägga en 50-lapp extra för att garanterat få en jäst du vet att du gillar?
En förkultur gör du av den enda anledningen att få jästen att växa till sig - att mängden jästceller ska öka. Det innebär att du aldrig behöver göra en förkultur om du har tillräckligt många jästceller redan från början. Safale-jästen till exempel rekommenderas för max 20 liter och gör du mer kan du helt enkelt ta flera paket. Generellt rekommenderar man snarare att INTE göra förkultur på torrjäst eftersom risken för autolys är ganska stor.
Den främsta anledningen till att använda flytande jäst är att utbudet är så mycket större. Medan du har 10-15 varianter av flytande jäster bara för brittiska öl står du med en eller två när det kommer till torrjäster. Vissa skulle nog hävda att de flytande jästerna är bättre på flera olika sätt, men jag har inte druckit så många varianter för att faktiskt upptäcka någon skillnad.
En idé är kanske att dela upp den färdiga vörten i två jäskärl och jäsa med till exempel med S-04 i det ena och 1028 i det andra för att komma fram till vad du gillar bäst?
Vill du veta hur du gör förkulturer på flytande jäst finns den en bra, dock något dåligt uppdaterad, text på wikin: http://shbf.se/wiki/index.php/F%C3%B6rkultur
Ett annat alternativ är att spara dina jäst genom att frysa den i glycerol och sedan odla upp genom förkultur. Det finns en rad olika trådar i forumarkivet, till exempel http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? ... t=glycerin
Själv tycker jag det är allra enklast och klart värt det att använda nyinköpta flytande jäster. Frågan är: när du lägger ner 10 timmar och hundratals kronor för att få fram 20 liter öl - är det inte värt att lägga en 50-lapp extra för att garanterat få en jäst du vet att du gillar?
Tack så hemskt mycket för dem bra svaren!
Jag har ju helt vänt bak o fram på detta märker jag. Har bara skummat den där instruktionen i Wikin men skulle givetvis ha läst på mer!
Man kan alltså använda samma jäst igen? Detta får jag nog forska i lite, men det låter ju som ett bra sätt att ta vara på det så mycket som möjligt! Det är ju lite målet med hela bryggargrejen, att det ska vara så självförsörjande som möjligt.
// Alex
Man kan alltså använda samma jäst igen? Detta får jag nog forska i lite, men det låter ju som ett bra sätt att ta vara på det så mycket som möjligt! Det är ju lite målet med hela bryggargrejen, att det ska vara så självförsörjande som möjligt.
// Alex
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Det är väl på samma sätt med förkulturen som att återanvända sin jäst - tror man på sin hygien
så funkar det. Det skulle jag tolka som att om du känner att ditt färdiga öl är fräscht och fint så
bör du kunna använda jästen från det likväl som att odla upp en förkultur.
Att man rent generell inte skull odla förkultur på torrjäst tycker ju jag som novis låter konstigt.
Visst, gör man bara 20 liter och har en torrjäst som klara 20 liter så finns ju inget skäl alls. Det
där om att torrjäst är så billigt att man inte vill göra förkultur vet jag inte om jag håller med om.
För ett tag sedan skulel jag göra 80-100 liter lager och efter att ha kollat safales egna förslag på
hur mycket jäst jag behvöda ha i har jag för mig att de rekommenderade omkring 20 paket torrjäst.
Med ett pris på drygt 30 kronor per paket så bestämde jag mig för att gör torrkultur. Så himla
dyrt är ju faktiskt inte torkad maltextrakt.
så funkar det. Det skulle jag tolka som att om du känner att ditt färdiga öl är fräscht och fint så
bör du kunna använda jästen från det likväl som att odla upp en förkultur.
Att man rent generell inte skull odla förkultur på torrjäst tycker ju jag som novis låter konstigt.
Visst, gör man bara 20 liter och har en torrjäst som klara 20 liter så finns ju inget skäl alls. Det
där om att torrjäst är så billigt att man inte vill göra förkultur vet jag inte om jag håller med om.
För ett tag sedan skulel jag göra 80-100 liter lager och efter att ha kollat safales egna förslag på
hur mycket jäst jag behvöda ha i har jag för mig att de rekommenderade omkring 20 paket torrjäst.
Med ett pris på drygt 30 kronor per paket så bestämde jag mig för att gör torrkultur. Så himla
dyrt är ju faktiskt inte torkad maltextrakt.
My hope is hops
Så om vi buteljerar den sats vi gjorde i onsdags imorgon så kan jag använda den jästen som är där i och göra en ny sats på med en gång eller? Eller måste jag göra en förkultur på den? Eller kan jag kanske koka upp lite maltextrakt och blanda ut jästen med och låta det stå medans vi mäskar, lakar och kokar nästa sats?assistredo skrev:Förkultur använder man företrädesvis till flytande jäst när stora jästgivor behövs, ex. när ett starkare öl eller lageröl ska jäsas. Alltså när en Activator el. dyl. inte räcker till. Det är också ett sätt att kontrollera om jästen är OK. Men det kräver också renlighet - det är ju också ett tillkommande moment med en tillkommande risk för att tillföra oönskade mikroorganismer.
// Alex
Antingen så sparar du lite av jästkakan i lämpligt kärl och tillsätter den till den syresatta vörten. Eller så tappar du vörten rakt ner på förra brygdens jästkaka.
Du behöver inte göra en förkultur på jästen då du har en hiskelig mängd celler från föregående jäsning.
Dock kan det blir problem om du tappar över en hög OG vört på en kaka som har jäst en med betydligt lägre OG.
Är det inte lite tidigt att redan buteljera om du bryggde i onsdags?
/Hans
Du behöver inte göra en förkultur på jästen då du har en hiskelig mängd celler från föregående jäsning.
Dock kan det blir problem om du tappar över en hög OG vört på en kaka som har jäst en med betydligt lägre OG.
Är det inte lite tidigt att redan buteljera om du bryggde i onsdags?
/Hans
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
En fråga till var det tydligen såg jag nu. Du behöver inte hälla på ny extrakt vört. Om du är nogrann med renligheten och lägger på locket på hinken direkt efter omtappningen så kan jag inte tänka mig att det skulle bli något problem på någon timme.
/Hans
/Hans
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
Personligen tycker jag det funkar bra att helt enkelt slå på den nya vörten på den gamla jästen, definitivt om det handlar om sekundärjäsningen i alla fall. Men vill man vara på den säkra sidan bör man nog tvätta jästen, vilket finns en bra tråd om här: http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=16&t=2449.
Och Fredrik:
Och Fredrik:
Ja, DET kan jag förstå! Men när vi pratar om 20 liter ale är det ju lite en annan sak...Fredrik Almgren skrev: För ett tag sedan skulel jag göra 80-100 liter lager och efter att ha kollat safales egna förslag på
Med ett pris på drygt 30 kronor per paket så bestämde jag mig för att gör torrkultur.
Det låter som att jag kan tappa över jästen på ett nytt jäskar med en gång? Vi snackar en sats på 15 liter ungefär och det verkar ju som att slurryn räcker till långt mer än det om man skulle tvätta den? Men jag har ju inte tid med tvättning... 
// Alex
// Alex
Jag säger: kör på! Här kan du få en ganska osäker men ändå realistisk uppfattning om hur mycket slurry du behöver:
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Kolla under "repitching from slurry".
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Kolla under "repitching from slurry".
Tack för hjälpen gedman! Jag kikade på den där uträkningen och det verkar väl som att det ska funka. Jag gör helt enkelt så att jag häller över slurryn i vörten bara när jag är klar, har två jäshinkar så det blir ju inga problem. Lämpligt kanske är att hälla lite vört i den gamla slurryn för att få ur den lättare...
Vi får se imorgon hur det blir! Märks ju ganska snart om jästen funkar eller inte
Ska göra en liten sats med pale ale som jag tänkt färga med rostad rödbeta och på något sätt smaksätta med rostad palsternacka!
Tänkte att det kunde bli något häftigt och eget! Har diskat typ 50 33cl glasflaskor idag så nu har man ju russinfingrar. Äger nämligen ingen diskmaskin...
// Alex
Vi får se imorgon hur det blir! Märks ju ganska snart om jästen funkar eller inte
// Alex
Hej
Det är kul att läsa orginalinlägget och sedan följa svaren det är ungefär som med länkar på nätet. Zvonka: Normalt så gör man inte enligt specen från tillverkaren förkultur på torrjäst.
Man kan göra 2 olika saker.1. Väg upp 10 ggr vikten på jästen i vatten, koka den , svalna den till ca 27-30 c, pytsa i torrisen i vattnet, på med något skydd, ex. ett lager gladpack. Vänta i ca15-20 min, = låt jästen suga åt sig det vattnet den blev av med rehydraseringen (avvattningen).
Rör om ordentligt med en steril sked eller liknande ett bra tag så att du ser att jästen är i suspension.
2: (Enligt Fermentis): Syresätt vörten ordentligt. Spraya jästen i ett jämnt lager över hela ytan. Vänta i 15 min. Skaka sedan hinken som satan i 5 min.
3 Jag brukar alltid göra nr 2.
Det finns kanske inte än lika många torrisar som flytande, men det närmar sig.
Torr= Några Belgare T.ex. T-58, Det finns vete jäst /(tysk/belgisk) , engelsk samt amerikansk ale jäst , det finns några lager jäster.
Dom torra har blivit så bra tycker jag att dom är nu standard i mina normala ales samt normala lager, sydtysk vete gäller fortfarande flytande, men torrisen kommer, det är framtiden. Min årliga jul lager/pilsner var med en torris w34/70, det var enligt mig samt vänner den näst bästa lager jag bryggt, ok erfarenhet gäller mycket, men den jästen var kanon bra.
Bo
Det är kul att läsa orginalinlägget och sedan följa svaren det är ungefär som med länkar på nätet. Zvonka: Normalt så gör man inte enligt specen från tillverkaren förkultur på torrjäst.
Man kan göra 2 olika saker.1. Väg upp 10 ggr vikten på jästen i vatten, koka den , svalna den till ca 27-30 c, pytsa i torrisen i vattnet, på med något skydd, ex. ett lager gladpack. Vänta i ca15-20 min, = låt jästen suga åt sig det vattnet den blev av med rehydraseringen (avvattningen).
Rör om ordentligt med en steril sked eller liknande ett bra tag så att du ser att jästen är i suspension.
2: (Enligt Fermentis): Syresätt vörten ordentligt. Spraya jästen i ett jämnt lager över hela ytan. Vänta i 15 min. Skaka sedan hinken som satan i 5 min.
3 Jag brukar alltid göra nr 2.
Det finns kanske inte än lika många torrisar som flytande, men det närmar sig.
Torr= Några Belgare T.ex. T-58, Det finns vete jäst /(tysk/belgisk) , engelsk samt amerikansk ale jäst , det finns några lager jäster.
Dom torra har blivit så bra tycker jag att dom är nu standard i mina normala ales samt normala lager, sydtysk vete gäller fortfarande flytande, men torrisen kommer, det är framtiden. Min årliga jul lager/pilsner var med en torris w34/70, det var enligt mig samt vänner den näst bästa lager jag bryggt, ok erfarenhet gäller mycket, men den jästen var kanon bra.
Bo