Corneliusfat utan kolsyretub
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Corneliusfat utan kolsyretub
Jag har numera ett 9-liters corneliusfat och jag har lite funderingar kring hur man kan använda det.
Om jag nu inte vill skaffa kolsyretub och regulator…
1.Hur bra funkar det att prima på fat?
2.Om jag kopplar en handpump till öl-kopplingen och öppnar för luft in i gaskopplingen, hur lång hållbarhet kan jag förvänta mig att få på ölen i och med luftinsläppet?
3.Jag läste på ett annat forum om att man kunde skifta kopplingar, dvs att sätta öl-kopplingen på gas-in och släppa in luft via öl-ut och tippa fatet och låta gravitationen sköta jobbet.
Är det en bra lösning?
När löser säkerhetsventilen ut?
//ulf
Om jag nu inte vill skaffa kolsyretub och regulator…
1.Hur bra funkar det att prima på fat?
2.Om jag kopplar en handpump till öl-kopplingen och öppnar för luft in i gaskopplingen, hur lång hållbarhet kan jag förvänta mig att få på ölen i och med luftinsläppet?
3.Jag läste på ett annat forum om att man kunde skifta kopplingar, dvs att sätta öl-kopplingen på gas-in och släppa in luft via öl-ut och tippa fatet och låta gravitationen sköta jobbet.
Är det en bra lösning?
När löser säkerhetsventilen ut?
//ulf
Re: Corneliusfat utan kolsyretub
Hej
Jag har bara kört på corneliusfat sedan dag ett (vis av erfarenhet från tonåren med tidskrävande & sölig flasksköljning).
svar på frågorna
1: jag kör bara kolsyra från tub funkar utmärkt, ingen bottensatts. socker primning ska fungera, första glaset kan vara grummligt pga jäst men det är ju bara att hälla ut. (förutsatt att fatet får stå upp.)
2:VARFÖR? (när man ändå läggar timmar på att göra ett gott öl vill inte jag reskera att det förstörs) fixa kolsyretub istället. typ sodasteam/wassemax. (bör ju räcka länge om du primar fatet)
Jag gjorde en egen adapter så slapp jag köpa dyr koppling.
3:låter omständigt. du måste ju ändå fylla på med något medium (luft, kolsyra). när jag ska få tryck i fatet vid rengöring har jag satt en luftnippel från en cykelslang kopplad till fatet och pumpar med vanlig pump. går jättebra.
/Nisse
Jag har bara kört på corneliusfat sedan dag ett (vis av erfarenhet från tonåren med tidskrävande & sölig flasksköljning).
svar på frågorna
1: jag kör bara kolsyra från tub funkar utmärkt, ingen bottensatts. socker primning ska fungera, första glaset kan vara grummligt pga jäst men det är ju bara att hälla ut. (förutsatt att fatet får stå upp.)
2:VARFÖR? (när man ändå läggar timmar på att göra ett gott öl vill inte jag reskera att det förstörs) fixa kolsyretub istället. typ sodasteam/wassemax. (bör ju räcka länge om du primar fatet)
Jag gjorde en egen adapter så slapp jag köpa dyr koppling.
3:låter omständigt. du måste ju ändå fylla på med något medium (luft, kolsyra). när jag ska få tryck i fatet vid rengöring har jag satt en luftnippel från en cykelslang kopplad till fatet och pumpar med vanlig pump. går jättebra.
/Nisse
Varmt öl åt frusna män, varmt öl åt trötta;ty varmt öl är kroppens vän och hågens stav och stötta.
ok, får kanske ordna en tub o regulator ändå, vad bör man ha för tryck för att driva ut öl? Nåt annat man bör tänka på?
regulator är inget krav om du primar på fatet.UlfB skrev:ok, får kanske ordna en tub o regulator ändå, vad bör man ha för tryck för att driva ut öl? Nåt annat man bör tänka på?
för då behöver du bara trycka i så mycket gas att ölen rinner ut....
då behöver du bara en koppling för att få ut gasen.
rent teoretiskt bör du kunna använda sifon gastuber också.som på på "patryfaten" men det är ju ganska miljövidirgt.
och kräver någon form av adapter som jag inte har sätt till salu.
någon som har några andra fundringar?
jag vet ju inte allt
/Nisse
Varmt öl åt frusna män, varmt öl åt trötta;ty varmt öl är kroppens vän och hågens stav och stötta.
- assistredo
- Maltrostare

Björn Petersson
Jag såg ett klipp på youtube, en kille som smörjde packningen till locket, gas och ölkopplingarna med nån typ av fett.
Vad ska man ha för fett då?
Han nämde också att det kunde vara problem att få det tätt när man satta på locket
nån som har nån kommentar om detta?
Vad ska man ha för fett då?
Han nämde också att det kunde vara problem att få det tätt när man satta på locket
nån som har nån kommentar om detta?
Jag brukar använda vit vaselin oparfymerad. Finns på apoteket.
Otätt lock kan bero på för gamla packningar, eller att det är en skada på locket alternativt att det är skevt.
Om man får locket lite snett så kan det också läcka.
Normalt så är det inte svårt att få det tätt.
Det gäller bara att se till att man får dit locket korrekt.
Otätt lock kan bero på för gamla packningar, eller att det är en skada på locket alternativt att det är skevt.
Om man får locket lite snett så kan det också läcka.
Normalt så är det inte svårt att få det tätt.
Det gäller bara att se till att man får dit locket korrekt.
Härliga tider, strålande tider 
Corneliusfat
Hur fungerar det med serveringstgryck?
Behöver man öka det trycket under tiden ölen minskar i fatet eller kan det vara konstant?
Är en så kallad sytråd mellan ett par dm ölslang nödvändig för att kunna tappa upp på glas utan att trycket blir för högt ner i glaset?
Under min research i ämnet hittade jag en sajt på nätet där en snubbe monterat en kran direkt på ölkopplingen, funkar det? (se bild nedan)

Om jag primar på fat borde jag inte kunna använda det trycket som uppstår i fatet som serveringstryck eller räcker det bara till ett par glas kanske?
Öppnar säkerhetsventilen sig själv om trycket i fatet överstiger ett viss värde?
Är detta en bra lösning? Skulle en sån liten co2-patron räcka (se bild nedan)för att ge ett 9-litersfat serveringstryck för all öl eller skulle det bli oekonomiskt i längden att köpa såna.
Jag är medveten om att de flesta av er skulle rekommendera att köpa kolsyretub och regulator och kolysra ölen på det viset. Jag är bara nyfiken i största allmänhet på olika lösningar

//ulf
Behöver man öka det trycket under tiden ölen minskar i fatet eller kan det vara konstant?
Är en så kallad sytråd mellan ett par dm ölslang nödvändig för att kunna tappa upp på glas utan att trycket blir för högt ner i glaset?
Under min research i ämnet hittade jag en sajt på nätet där en snubbe monterat en kran direkt på ölkopplingen, funkar det? (se bild nedan)

Om jag primar på fat borde jag inte kunna använda det trycket som uppstår i fatet som serveringstryck eller räcker det bara till ett par glas kanske?
Öppnar säkerhetsventilen sig själv om trycket i fatet överstiger ett viss värde?
Är detta en bra lösning? Skulle en sån liten co2-patron räcka (se bild nedan)för att ge ett 9-litersfat serveringstryck för all öl eller skulle det bli oekonomiskt i längden att köpa såna.
Jag är medveten om att de flesta av er skulle rekommendera att köpa kolsyretub och regulator och kolysra ölen på det viset. Jag är bara nyfiken i största allmänhet på olika lösningar

//ulf
Det du vill skapa är ett övertryck mot atmosfärstrycket. Om du primar på fatet så kommer det att skapa ett tryck som i sig själv kommer att räcka för att få ut öl. Frågan är dock hur mycket som kommer att komma ut innan jämnvikt är uppnått. Jag kan inte säga varken bu eller bä om de där 12(är de så små?) grams tuberna. Men nog klarar du dig säkert på dem om du har bunkrat upp med ett gäng om de tar slut.
Det finns adaptrar så att en kran passar direkt på ölkopplingen. Det är dock ganska puckat att använda en restriktor slang för gas. Man skall alltid använda armerad pvc slang som sitter fast med slangklämmor direkt på kopplingen och sen på regulatorn.
Om det är pengarna du tänker på så är det nog bättre att spara en stund och sedan köpa en riktig tub och regulator istället för att ha lådvis med småtuber.
/Hans
Det finns adaptrar så att en kran passar direkt på ölkopplingen. Det är dock ganska puckat att använda en restriktor slang för gas. Man skall alltid använda armerad pvc slang som sitter fast med slangklämmor direkt på kopplingen och sen på regulatorn.
Om det är pengarna du tänker på så är det nog bättre att spara en stund och sedan köpa en riktig tub och regulator istället för att ha lådvis med småtuber.
/Hans
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
Enklasta är väl om temperatur och tryck i fatet är konstant. Då slipper du en massa "pysa ut tryck när man ska tappa och sen pysa på tryck när kvällen är slut", samt risken för avslaget öl eller öl med för mycket kolsyra skal väl inte finnas när först du ställt in allting rätt. Tryck beror på temperaturen, så det kanske kräver lite trixande i början.UlfB skrev:Hur fungerar det med serveringstgryck?
Jag har ännu inte särskilt mycket erfarenhet av Corneliusfat, men längden på sytråden beror på hur mycket kolsyra du har i ölet. Det du vill med sytråden är att jämna ut övertrycket då du annars får massor med skum när ölet rinner ut i glaset och inte längre är under tryck. En veteöl med 3 vol. CO2 kan man nog inte tappa med kranen direkt på ölkopplingen, men en brittisk ale med 1,6 vol CO2 skulle kanske funka bra...UlfB skrev:Är en så kallad sytråd mellan ett par dm ölslang nödvändig för att kunna tappa upp på glas utan att trycket blir för högt ner i glaset?
Under min research i ämnet hittade jag en sajt på nätet där en snubbe monterat en kran direkt på ölkopplingen, funkar det?
Det räcker bara till ett par glas eller 5, och du behöver fylla på nytt tryck om inte ölen i fatet skal bli avslagen innan näste servering. Jag fick lära mig detta när jag fick springa hem från grannen med ett nästan fullt fat för att fylla på CO2...UlfB skrev:Om jag primar på fat borde jag inte kunna använda det trycket som uppstår i fatet som serveringstryck eller räcker det bara till ett par glas kanske?
Säkerhetsventilen ska öppna innan fatet skadas av för högt tryck. Jag har för mig att det är vid 7 bar, alltså mycket mer än vad du vill har i öl.UlfB skrev:Öppnar säkerhetsventilen sig själv om trycket i fatet överstiger ett viss värde?
Jag har använt dom små CO2-patron på 16g på 5L partyfat ifrån Tyskland. Det stämmer ungefär men en patron till att tappa ett sådan fat på 5L. Största nackdelen med dom är att du inte har någon fet aning hur mycket CO2 du trycker i fatet så ibland blir det skum... Om du lämnar fatet några dagar kan du också vara säker på att du antingen har mer eller mindra CO2 i ölet än du tänkt från början... Fundera noga på en regulator och tub... ev. bara en 425g till Sodastream. Du kommer hursomhelst att byta upp dig ifrån dom små patron (inte kanske, bara fråga om när), så varför inte titta på Humlegårdens regulator med adapter för Sodastream gasflaskorna på en gång? Det är en mobil lösning om du ska ha med öl till grannen.UlfB skrev:Är detta en bra lösning? Skulle en sån liten co2-patron räcka (se bild nedan)för att ge ett 9-litersfat serveringstryck för all öl eller skulle det bli oekonomiskt i längden att köpa såna.
Tack för svaren, det var mer att tänka på än jag trodde.
Till att börja med hade jag tänkt att prima på fat och använda co2 för för servering, jag köper med all säkerhet en tub med regulator (stör mig på att "trapetsadaptern" är så dyr)
Fatet (9-liters corenliusfat) komemr förvaras i kyl och kommer ha en temperatur på ca 7-8 grader. Vad bör jag ha för tryck då? Har man CO2 på hela tiden?
Till att börja med hade jag tänkt att prima på fat och använda co2 för för servering, jag köper med all säkerhet en tub med regulator (stör mig på att "trapetsadaptern" är så dyr)
Fatet (9-liters corenliusfat) komemr förvaras i kyl och kommer ha en temperatur på ca 7-8 grader. Vad bör jag ha för tryck då? Har man CO2 på hela tiden?
Jag tycker lika så jag köpte en stor tub och en regulator utan den adaptern. Det funkar klockrent hemma i förrådet men inte när men skal ha öl med till grannen, så det lär nog även bli en regulator för 425g tuberna så småningom.UlfB skrev:Till att börja med hade jag tänkt att prima på fat och använda co2 för för servering, jag köper med all säkerhet en tub med regulator (stör mig på att "trapetsadaptern" är så dyr)
Kolla ev. dessa här två artikeln om du inte redan sett dom:UlfB skrev:Fatet (9-liters corenliusfat) komemr förvaras i kyl och kommer ha en temperatur på ca 7-8 grader. Vad bör jag ha för tryck då? Har man CO2 på hela tiden?
- http://humle.se/library/koldioxid.html
- http://humle.se/library/kolsyretabell.html
Jämviktstrycket för en viss mängd kolsyra löst i ölet beror på temperatur, så om t.x. du vill att din pilsner skal har 2,4 volym CO2 ska tycket i fatet vid 8 grader vara 1 bar.
När trycket i fatet är i jämvikt behöver du inte ha på CO2 hela tiden. När du tappar öl sjunker trycket och då måste då fylla på med CO2. Om alla kopplingar är täta kan du ha CO2 påkopplat hela tiden, din regulator ser då till att fatet alltid håller jämviktstrycket när du tappar en öl.
Hmm, fasen vad knöligt. Jag som bara vill få ur den primade ölen ur fatet.. Mer krångel än att tappa på flaska känns det som nu, ja ja, bara att göra mer research.
Tvärt om!UlfB skrev:Mer krångel än att tappa på flaska känns det som nu...
Även när du tappar på flaska måste du klura ut hur mycket socker som behövs för en viss volym CO2 i ölet. Detta är ju beroende på den temperatur ölet jäst vid för då finns en viss mängd kolsyra löst i ölet redan.
Med fat är det lätt. Bara tappa ölet på fat, kolla vilket jämviktstryck du behöver, ställa in din regulator och koppla på tryck. Sen väntar du bara till du har jämvikt i fatet efter 1-2 veckor (finns alternativa sätt att snabba på det).
Aldrig mera behöver du fundera på hur mycket kolsyra det redan finns löst i ölet eller om jästen orkar med att jäsa ut sockret du primade med. Och mindre bottensats blir det... Jag ser fler fördelar än nackdelar!
Kolsyresättningstabellen var lätt att begripa, en fråga bara. Det framgår inte av den tabellen om man ska ta hänsyn till mängden öl, jag ska använda ett 9-litersfat, är det nåt jag bör ta hänsyn till ?
Sakta men säkert håller jag på att släppa tanken på att prima på fat....
Kan jag använda vanliga hederliga slangklämmor för gas-slang och ölslang elelr bör jag använda så kallade Oetiker-klämmor?
Sakta men säkert håller jag på att släppa tanken på att prima på fat....
Kan jag använda vanliga hederliga slangklämmor för gas-slang och ölslang elelr bör jag använda så kallade Oetiker-klämmor?