Någon som provat fatkonditionering?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

jeanjacques
Satsbryggare
Satsbryggare

Någon som provat fatkonditionering?

Inlägg av jeanjacques »

Funderar på att efterjäsa på fat då jag fått för mig att det ger mustigare smak, har någon testat det och hur blev det smakmässigt och hanteringsmässigt? Hur mycket socker bör man tillsätta, jag är såpass insatt i fysiken att jag förstår att det inte går att multiplicera vad man sätter till en vanlig flaska x ggr..
tobbe
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Någon som provat fatkonditionering?

Inlägg av tobbe »

Jag har provat att prima direkt på fat. Jag tyckte inte det blev någon skillnad i smak. När jag tappade på flaska så gjorde jag en sockerlag till den totala mängden och hällde i ny jästunna tillsamans med ölen för att få bort det mesta av jästen. Jag gjorde likadant när jag primade på fat.
jeanjacques
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av jeanjacques »

Ja, ok, men hur blev det med bottensats, sögs den upp i början eller hela tiden?
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

Om du inte håller på att flytta fatet så bör det bara ge dimrig öl i början, kanske ett par liter.

Salle
jeanjacques
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av jeanjacques »

några liter låter okey, smakar inte så oävet det heller om det är fatlagrat tycker jag.
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Göran »

Jag får bara ett snabsglas som är grumligt. Men jag sätter på en lite fot liknande dom som är på hävertena, på stigarröret Det behöver inte vara så högt. Det gör att ölen fyller stigarröret uppefrån vätskan, i stället för att suga från botten och dra med sig buttensats som lags sig till vila där. Hett enkelt kastat om strömningsriktningen in till stigarröret. Det är inte mycket som blir kvar i fatet efter, i alla fall.

Mest låter jag det jäsa ut riktigt på jäshinken, sedan fyller jag CO2 i efterhand från CO2 tuben. Då blir det så gott som helt fritt av bottensats.

En del påstår att ölen håller sig bättre om den gör sin egen co2, men jag har öl som hållit längre än det teoretiskt skall göra, så det gör nog inget att fylla CO2 i efterhand.

Däremot har det betydelse att det finns levande jäst i ölen. Den kan ta hand om lite inläckande syre och den kan med tiden förbättra ölen genom att jästen tar upp en del av dåliga svavel föreningar bla. Ölen blir mildare och lenare med tiden. T ex skall en del öl ha något år eller mer för att bli riktigt god. Så sterilisera inte ölen, fast det är lätt att göra, i synnerhet om det är på flaska.
jeanjacques
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av jeanjacques »

goeran.eng skrev:Jag får bara ett snabsglas som är grumligt. Men jag sätter på en lite fot liknande dom som är på hävertena, på stigarröret Det behöver inte vara så högt. Det gör att ölen fyller stigarröret uppefrån vätskan, i stället för att suga från botten och dra med sig buttensats som lags sig till vila där. Hett enkelt kastat om strömningsriktningen in till stigarröret. Det är inte mycket som blir kvar i fatet efter, i alla fall.

Mest låter jag det jäsa ut riktigt på jäshinken, sedan fyller jag CO2 i efterhand från CO2 tuben. Då blir det så gott som helt fritt av bottensats.

En del påstår att ölen håller sig bättre om den gör sin egen co2, men jag har öl som hållit längre än det teoretiskt skall göra, så det gör nog inget att fylla CO2 i efterhand.
Det var ju en väldig smart lösning, gjorde du den foten själv eller tog du en från en hävert? Jag håller på att fatkonditionerar just nu, men har varit väldigt osäker på hur mycket socker jag skall "prima" med, tog ett hg i slutändan för säkerhets skulle. Om det skulle vara för mycket sticker det ut genom säkerhetsventilen och när månde den lösa ut?
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Fredrik Nivert »

goeran.eng skrev:Men jag sätter på en lite fot liknande dom som är på hävertena, på stigarröret Det behöver inte vara så högt.
Smart! Jag har funderat på nåt liknande, men inte riktigt kommit mig för att fundera ut något som passar. Hur får du dit "foten"? Rören i en del av mina fat sitter rejält nära botten. Tillverkade du foten själv?
jeanjacques
Satsbryggare
Satsbryggare

måste fatet stå under tryck?

Inlägg av jeanjacques »

En liten stickfråga: Håller inte manhålet tätt vid fatkonditionering, måste man trycka på lite först? Min packning till manhålet pyser ut allt trots att det håller tätt för lite större tryck...
Skriv svar