Ettiketter
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- grungejesus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Ettiketter
Hej
Jag undrar om någon har nååt bra tips angående ettiketter till flaskor. Vad ska man ha för lim om man lät vill kunna tvätta bort dom till nästa gång? Min erfarenhet av själhäftande ettiketter som man printar ut från datorn är att det limmet brukar fastna lite för bra och är svårt att få bort.
Jag undrar om någon har nååt bra tips angående ettiketter till flaskor. Vad ska man ha för lim om man lät vill kunna tvätta bort dom till nästa gång? Min erfarenhet av själhäftande ettiketter som man printar ut från datorn är att det limmet brukar fastna lite för bra och är svårt att få bort.
- Klas Welin
- Torrhumlare

Re: Ettiketter
En del använder mjölk som penslas på baksidan av etiketten. Går lätt att få bort efteråt.
Jag använder packtejp och tejpar fast etiketterna, går också hyfsat lätt att pilla bort utan problem.
Jag använder packtejp och tejpar fast etiketterna, går också hyfsat lätt att pilla bort utan problem.
Ett vanligt vattenbaserat limstift för papper fungerar alldeles utmärkt, lätt att tvätta bort och kladdar inte. Finns i flera fabrikat och i de flesta affärer.
Vi använder Mjölk ! fungerar super bra ! om man inte har ettiketter från bläckstråleskrivare ......
Lättast är att rulla flaskan i mjölk .. på med lappen ... torka av med blöt trasa. sitter bra på & är lätta att ta av sen.
Första gången jag testa med MJÖLK vara något skeptisk till att det skulle fungera.
+ det är billigt & miljövänligt .
Lars
Lättast är att rulla flaskan i mjölk .. på med lappen ... torka av med blöt trasa. sitter bra på & är lätta att ta av sen.
Första gången jag testa med MJÖLK vara något skeptisk till att det skulle fungera.
+ det är billigt & miljövänligt .
Lars
Vem vill ha SEX-pack när det finns Fatöl
- grungejesus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Tackar för tipsen. Kulide med mjölk, måste testas. Men jag har en bläckstråle skrivar
får hitta på nåttannat sätt att göra ettiketterna på då.
- assistredo
- Maltrostare

Jag har kört med mjölk och bläckstråleskrivare (Epson) och det har gått bra. Men jag har ju inte blaskat så mycket utan bara penslat på mjölken med bakpensel på ena sidan (den icke färgade baksidan).
Björn Petersson
Jag sprutar på ett medel som fixerar färgerna på pappret.
Det finns på sprayburk och köps på pappershandel, jag tror att de som tecknar
med blyers eller kol använder detta.
Det finns på sprayburk och köps på pappershandel, jag tror att de som tecknar
med blyers eller kol använder detta.
Jag kör vattenbaserat limstift. Då spelar den inget roll hur motivet fastnat på etiketten och den lossnar lätt i vatten!
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Jag kör också med spray ibland så att trycket ska klara fukt bättre. Fixativ kallas det jag har, jag vet inte om det är en allmän term eller ett visst märke. Det kan dock påverka färgen lite, och har man för mycket kan fina detaljer flyta ut lite och bli suddiga. Men om man sprejar försiktigt brukar det gå bra. Limstift funkar perfekt för att sätta fast etiketterna på flaskorna.