Förvaring av ingredienser

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Hank
Delmäskare
Delmäskare

Förvaring av ingredienser

Inlägg av Hank »

Jag tänkte ge mig på att göra en brygd på flytande maltextrakt som jag humlar själv, och har fått hem lite grejer till detta. Men hur förvarar jag bäst mina ingredienser fram till bryggdagen? Skafferiet, kylen eller till och med frysen?

Det jag har som ska förvaras är flytande maltextrakt från Weyermann, humlepellets i oöppnad förpackning samt flytande jäst i oöppnad förpackning.

Tänkte viga lördagen den 21 åt att brygga, så det handlar alltså om typ tio dagars förvaring.
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Förvaring av ingredienser

Inlägg av jrm »

Maltextrakt vet jag inte 100% säkert, men jag skulle ställa den torrt och inte för varmt. Humle ska i frysen och jäst i kylen. Även torrjäst förvaras bäst i kylen fast det inte är aktuellt i detta fall.
Hank
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Hank »

Tack så mycket!

By the way, när det gäller jäst har jag ytterligare en fundering. Hur mycket ska man använda? Jag har läst att en påse flytande jäst (Activator) fixar att jäsa upp till 20 liter, men om man bara ska göra 10 eller 15 liter då? Ska man inte ta hela påsen, eller tar man hela påsen även om man gör en väldigt liten sats?

Och i så fall, hur förvarar man "överbliven" jäst, flytande som torr? Kan man ens det?
Användarens profilbild
larslind
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av larslind »

Ta allt ju mer jäst ju fortare kommer det i gång.
Du kan återanvända jästen några gånger efter jäsningen är klar.
Fast är det torr jäst brukar vi köpa ny var gång . den är ju inte så dyr
Lycka till
Vem vill ha SEX-pack när det finns Fatöl :)
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

Använd hela jästen. Som jag fattat det är det mycket mer problematisk att använda för lite jäst än för mycket.

Om att dela en förpackning:
Beträffande torrjäst kan du titta på Fermentis FAQ fråga 9 och 10 -> http://www.fermentis.com/FO/60-Beer/60-23_faqCB.asp

Om jag skulle dela en påse flytande jäst skulle jag spara det överblivna i en jäststarter, men det är mycket lättare att göra som larslind skriver att återanvända jästen. Du kan inte försluta förpackningen och spara den.
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

En fråga om förvaring av humle.

Jag har en öppnad förpackning cascade puckar och en öppnad förpackning nugget
kottar som legat i frysen sen den 15 oktober 2009. Humlen ligger i burkar som är någorlunda tättslutande. Är den humle fortfarande ok att använda?

humlen ligger i sådana burkar

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40131909
Skriv svar