Jag har själv precis börjat med helmaltsbryggning och körde min andra i helgen precis. Då blev det tvär stopp i lakningen. Fick kanske ut några deciliter. Själv tror jag att det var en kombination av för finkrossad malt, högt OG (beräknat 1,082) och för små hål. Jag har hink i hink modellen, kombinerat mäsk och lakkärl med isolerad utsida och tappkran. Fungerar annars bara bra. Hålena är 2mm och det verkar smått. Jag ska borra upp dom. Vad rekomenderas 3 eller 4 mm?
Hade tänkt att gå kurs i helmaltsbryggning i Luleå i höst men det visade sig att de inte skulle köra någon fler kurs så jag få bli autodidakt som vanligt.
Johan, Umeå
mäskning/lakning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
mäskning/lakning
Nästa gång DÅ blir det perfekt............
Re: mäskning/lakning
2-3 mm hål är ganska vanligt, så jag tror inte det är dit problem. Men troligen har du lakat ur för fort så det har blivit för mycket "sug" i lakkärlet.
Om du använde du mycket vetemalt kan det också vara en anledning då vetemalt inte har skal som vanligt kornmalt har.
Jag är inte 100% säker på hålen i den silbotten jag använder, men jag skulle gissa att dom är 2 mm. Eller om det är vanligt att perforerat stål använder amerikanske mått är det nog 3/32" ~ 2,4mm.
Jag bryggde veteöl i helgen och då vart det stop under lakningen två gånger. Då är det bara att röra om ordentligt, återcirkulera och fortsätta... Jag fick även ganska taskigt utbyte så jag vet inte helt varför det blev tok, men det är bara min andra bryggning med detta setup. ..
Om du använde du mycket vetemalt kan det också vara en anledning då vetemalt inte har skal som vanligt kornmalt har.
Jag är inte 100% säker på hålen i den silbotten jag använder, men jag skulle gissa att dom är 2 mm. Eller om det är vanligt att perforerat stål använder amerikanske mått är det nog 3/32" ~ 2,4mm.
Jag bryggde veteöl i helgen och då vart det stop under lakningen två gånger. Då är det bara att röra om ordentligt, återcirkulera och fortsätta... Jag fick även ganska taskigt utbyte så jag vet inte helt varför det blev tok, men det är bara min andra bryggning med detta setup. ..
Re: mäskning/lakning
För snabb lakning kan inte vara problemet. Hann ju aldrig få upp ngn fart då det helt enkelt inte rann efter ett par deciliter. Det måste vara ngt annat.
Johan, Umeå
Johan, Umeå
Nästa gång DÅ blir det perfekt............