Kolsyra för dummies

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
hrlarson
Satsbryggare
Satsbryggare

Kolsyra för dummies

Inlägg av hrlarson »

Jag har just inträtt i bryggningens tredje tidsålder. Efter totalt misslyckande och senare inte särskilt lyckat resultat har jag nu nått stadiet inte så illa pinkat. Vi är ett gäng som just inträtt i öl och läskbryggningens samt cidertillverkningens mysterier. Nu har vi stött på ett problem. En exploderande flaska.

Det kan ju förefalla banalt, men eftersom några av oss har små barn i samma hus som flaskorna känns plötsligt kröjsning på flaska mindre tilltalande.

Cider kan man visserligen göra stilla, om man vill ta det spåret, men öl mår nog bäst av åtminstone ett visst mått kolsyra.

Jag har läst olika beskrivningar om olika sorters karbonering här och annorstädes, men tyvärr är dessa instruktioner hermetiskt tillslutna för en som inte omfattar alla underförstådda fakta. Jag undrar därför om någon vill informera en dåligt insatt och oerfaren stackare, som står med mössan i hand, om metoder att få kolsyra i ölen?
  • Man kan tillsätta socker/spraymalt och låta jäsningen återupptas i flaskan och få kolsyra. Finns det något klassiskt fel som åstadkommer överkarbonisering? Finns det någon säker metod för att slippa explosioner? Kan man avväga tillsatsen för att minimera bottensatsen?
  • Om man karboniserar på fat och sedan buteljerar, minskar risken för överkarbonsering och explosioner då? Karboniserar man på fat genom kröjsning eller trycker man in kolsyra från tub? Jag har läst om att fat ska rullas, är det magisk överkurs eller nödvändighet?
  • Om man väljer PET, som jag vet har många animerade motståndare, minskar man då risken för explosion? Ökar risken för underkarbonisering?
  • Om man väljer att skippa steget med buteljer, vilken metod är då att föredra?
Tackar för hjälpen på förhand!
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: Kolsyra för dummies

Inlägg av svensson.lu »

hrlarson skrev: Man kan tillsätta socker/spraymalt och låta jäsningen återupptas i flaskan och få kolsyra. Finns det något klassiskt fel som åstadkommer överkarbonisering? Finns det någon säker metod för att slippa explosioner? Kan man avväga tillsatsen för att minimera bottensatsen?
Man måste låta ölet jäsa ut ordentligt, annars så har du ju mer socker kvar att jäsa än det du tillsätter. Du får ju samtidigt mindre bottensats om du låter ölet jäsa lite längre så jästen hinner flockulera.
Ett annat fel är att slarva med renheten. Får du in vildjäst så jäser den ut socker som en vanlig jäst inte klarar av vilket kan resultera i kraftigt övertryck. Om du öppnar upp din första öl och den formligen forsar ut och smakar konstigt är det nog läge att korka upp resten av backen i badkaret.
hrlarson skrev: Om man karboniserar på fat och sedan buteljerar, minskar risken för överkarbonsering och explosioner då? Karboniserar man på fat genom kröjsning eller trycker man in kolsyra från tub? Jag har läst om att fat ska rullas, är det magisk överkurs eller nödvändighet?
Nja du minskar ju bara eventuella doseringsfel men visst det blir nog minskad risk.
Man kan karbonera med både kröjsning och extern CO2. Båda går nästan lika bra. Att rulla fatet gör man bara när man vill kolsyresätta sitt fat snabbt med tillsat CO2. Ungefär som när att röra i grytan när man vill lösa upp socker i vatten - Det går fortare.
hrlarson skrev: Om man väljer PET, som jag vet har många animerade motståndare, minskar man då risken för explosion? Ökar risken för underkarbonisering?
PET går ju inte sönder på samma sett som glas och det tål betydligt mer tryck så det är bättre i den aspekten. Risken är väl att långtidsstabiliteten minskar dvs det går inte att lagra under längre tider på PET. Risken för underkarbonering ändras inte.
hrlarson skrev: Om man väljer att skippa steget med buteljer, vilken metod är då att föredra?
Fat utan tvekan. Nackdelarna är att det är mycket dyrare och man behöver helst en dedikerad kyl för faten.
Användarens profilbild
hrlarson
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av hrlarson »

Tack så mycket för de goda råden. Vi får nog se över renligheten. Första batchen gick fint, men den andra gav forsande (och en explodernade) flaskor efter några veckor. Vildjäsning är nog en rimlig misstanke.

Tack igen!

/Larson
Magnus W
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Magnus W »

Jag köpte plastbackar med lock på Clas Olsson. Där kan flaskorna brisera utan att det blir kladd och glassplitter i hela tillvaron.

-- MW
jonas.s
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jonas.s »

Jag kan absolut rekommendera fatmetoden. Ett fat kan du få för runt 400-800:-(18L är att föredra om ni ska ha hela batchen på flaska) och en kolsyretub på 3kg går att köpa på många ställen(firmor som säljer brandförsvarsprylar brukar ha) för mellan 700-1200:- och påfyllnad på runt 200:-. 3kg kolsyra räcker för enbart karbonering och upptappning på flaskor till ett par hundra liter så det är en värd investering. Jag kommer aldrig kolsyra med socker i flaska igen!
Skriv svar