Julöl, JanneK's recept modifierat, hjälp!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Julöl, JanneK's recept modifierat, hjälp!
Hej igen,
Eftersom det var så kul att brygga första gången tänkte vi göra ett försök till (innan vi ens vet om vi lyckades eller inte). Denna gång ska det bli en "julig" öl som även är tänkt att fungera efter Jul eftersom den antagligen är bättre då pga lagring.
Jag läste JanneK's tråd http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=5&t=5751 om hans Santa's Last Christmas och tyckte att det lät bra, extrakt och allt.
Dock vill jag använda lite humle som redan ligger i frysen, gärna en torrjäst då vi inte "hinner" sätta förkultur och så är jag inte så förtjust i alla kryddor (har redan kraftfullt kryddad Glögg som lagrats i två år).
Här kommer receptet:
(Dryga 25 liter, helst OG uppåt 1060)
250 gram Mörk Karamellmalt (att stöpas)
250 gram Chokladmalt (att stöpas)
250 gram Svartmalt (att stöpas)
4 kilo Muntons Dark Malt Extrakt
1/2 kilo honung (efter 30 minuter)
Bitterhumle: 50 gram Amarillo humle
Aromhumle: 30 gram Fuggle humle
4 paket pomeransskal (i sekundärjäsningen)
3 vaniljsstänger (i sekundärjäsningen)
Möjligen lite nejlikor (i sekundärjäsningen)
2 paket torrjäst (Vilken?)
Frågor:
Vilken torrjäst tror ni passar? I JanneK's ursprungsrecept använder han Wyeast Propagator 1098 British Ale Yeast.
Vad vill man ha med till sekundärjäsningen? Alltihop, eller vill man undvika bottensatsen och dylikt?
Verkar kryddmängden vettig?
Hur mycket ska en sådan här kolsyras?
/ H och Zeb
Eftersom det var så kul att brygga första gången tänkte vi göra ett försök till (innan vi ens vet om vi lyckades eller inte). Denna gång ska det bli en "julig" öl som även är tänkt att fungera efter Jul eftersom den antagligen är bättre då pga lagring.
Jag läste JanneK's tråd http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=5&t=5751 om hans Santa's Last Christmas och tyckte att det lät bra, extrakt och allt.
Dock vill jag använda lite humle som redan ligger i frysen, gärna en torrjäst då vi inte "hinner" sätta förkultur och så är jag inte så förtjust i alla kryddor (har redan kraftfullt kryddad Glögg som lagrats i två år).
Här kommer receptet:
(Dryga 25 liter, helst OG uppåt 1060)
250 gram Mörk Karamellmalt (att stöpas)
250 gram Chokladmalt (att stöpas)
250 gram Svartmalt (att stöpas)
4 kilo Muntons Dark Malt Extrakt
1/2 kilo honung (efter 30 minuter)
Bitterhumle: 50 gram Amarillo humle
Aromhumle: 30 gram Fuggle humle
4 paket pomeransskal (i sekundärjäsningen)
3 vaniljsstänger (i sekundärjäsningen)
Möjligen lite nejlikor (i sekundärjäsningen)
2 paket torrjäst (Vilken?)
Frågor:
Vilken torrjäst tror ni passar? I JanneK's ursprungsrecept använder han Wyeast Propagator 1098 British Ale Yeast.
Vad vill man ha med till sekundärjäsningen? Alltihop, eller vill man undvika bottensatsen och dylikt?
Verkar kryddmängden vettig?
Hur mycket ska en sådan här kolsyras?
/ H och Zeb
Re: Julöl, JanneK's recept modifierat, hjälp!
Plz. Jag skulle gärna vilja ha svar på vilken torrjäst som skulle kunna lämpa sig? Skulle gärna vilja beställa snart så vi kan brygga i helgen igen!
Utan jag känner Wyeast 1098 British Ale skulle jag gissa att Fermentis Safeale S-04 som också är en engelsk ale jäst kan vara ett alternativ.
Eller också Safbrew T-58 eller Safbrew S-33 fast dom verkar ha lite sämre förjäsbarhet så då kan du få ett öl med mer restsötma.
Eller också Safbrew T-58 eller Safbrew S-33 fast dom verkar ha lite sämre förjäsbarhet så då kan du få ett öl med mer restsötma.
Någon här på forumet som är från Linköping och som kan hjälpa till där Humlegården inte kan? (deras värdelösa leveranshastighet kan man skrika sig hes på)
Jag skulle behöva torrjäst för bryggden ovan så vi kan brygga till kvällen... Vi har allt utan två paket jäst. Lokala vinland säljer bara Muntons och Coopers 7gramspåsar och de har jag förstått att man ska akta sig för?
Pm:a mig!
/ HK
Jag skulle behöva torrjäst för bryggden ovan så vi kan brygga till kvällen... Vi har allt utan två paket jäst. Lokala vinland säljer bara Muntons och Coopers 7gramspåsar och de har jag förstått att man ska akta sig för?
Pm:a mig!
/ HK
Om du bara kollar datumet på jästen är det troligen inget fel på varken Montons eller Coopers jäst. Det du ska akta dig för är att använda en jäst som suttit i locket på ett Coopers beerkit på en hylla i en värm affär i 2 år...
Om det lokala vinland har färsk torrjäst i 7 grams påsar motsvarar 3 sådana påser ju 2 av Fermentis 11 grams påsar...
Om det lokala vinland har färsk torrjäst i 7 grams påsar motsvarar 3 sådana påser ju 2 av Fermentis 11 grams påsar...
Är det någon nackdel att använda denna jäst eller fungerar den lika bra som safeale04?
Kommer ölen fortfarande bli god?
//Z H's bryggkompis
Kommer ölen fortfarande bli god?
//Z H's bryggkompis
Jag har ingen erfarenhet av varken Munton's eller Cooper's jäst, men i How To Brew finns det en kort översikt över olika torrjäst: http://www.howtobrew.com/section1/chapter6-4-1.html
Olika jäst ger olika smakprofiler, men även jästemperatur påverkar smakprofilen. Jag tror att 3 påsar Munton's standard ale jäst skulle funka ypperligt om det inte är gammal jäst som säljs i din lokala affär. Jag tror absolut inte ölet blir odrickbart...
Olika jäst ger olika smakprofiler, men även jästemperatur påverkar smakprofilen. Jag tror att 3 påsar Munton's standard ale jäst skulle funka ypperligt om det inte är gammal jäst som säljs i din lokala affär. Jag tror absolut inte ölet blir odrickbart...
Vi tackar för dina svar, det kan tyckas att vi är lite dumma som inte väntar på den beställda jästen men ikväll känns som en bra bryggdag. Det blir ett besök hos den lokala handlaren och titta på datummärkningen (enligt butiksägaren är de inte ursprungligen ifrån en plåtburk).
Dessutom har första satsen stått i en vecka idag och ska enligt ryktet vara nere på 1010 nu och smaka gott (har inte fått chans att smaka av själv ännu, men det hinns nog ikväll). Några dagar till och sedan hamnar den på flaska!
Tack igen!
Dessutom har första satsen stått i en vecka idag och ska enligt ryktet vara nere på 1010 nu och smaka gott (har inte fått chans att smaka av själv ännu, men det hinns nog ikväll). Några dagar till och sedan hamnar den på flaska!
Tack igen!
Julstouten påbörjades igår och står nu på jäsning. Det var en liten miss att ha ölen i lägenheten för det bubblar öronbedövande högt konstant så sambon är inte riktigt glad på mina o hizzles försök till att brygga öl 
Bilder från bryggningen kommer upp senare under dagen tillsammans med en hyllning till gårdagens hjälte!!
Bilder från bryggningen kommer upp senare under dagen tillsammans med en hyllning till gårdagens hjälte!!
Vi tog några bilder igen (9 stycken). Hoppas ni tycker om att titta på dem.
Tre stycken olika maltsorter (svart, choklad och karamell): Den här gången visste vi bättre och stöpte i hela 30 minuter och såg till att temperaturen hela tiden visade godkända 65 - 75 grader: Förra gången resulterade uppkoket i 20 minuter spisrengöring innan vi kunde fortsätta, denna gång vaktade vi bättre: 6 kvar.
Tre stycken olika maltsorter (svart, choklad och karamell): Den här gången visste vi bättre och stöpte i hela 30 minuter och såg till att temperaturen hela tiden visade godkända 65 - 75 grader: Förra gången resulterade uppkoket i 20 minuter spisrengöring innan vi kunde fortsätta, denna gång vaktade vi bättre: 6 kvar.
Innan det kokat upp hade vi dock i flytande maltextrakt:
Humle förstås:
Sedan lilla honungen som vi tror passar bra till juletider (1 kg):
3 kvar
Sista bilden kan vi inget annat göra än att dedikera till gårdagens hjälte. Som det står ovan fick vi inte vår jäst i tid från humlegården och vi vädjade efter hjälp bl.a. här på forumet. Vi tyckte att AssistRedo här hade ett passande namn (och var dessutom från Linköping), och sent igårkväll ungefär samtidigt som vi la i aromgivan ringde det på telefonen. 20 minuter senare hade vi ingen användning för våra tre paket Coopers längre (och tur är väl det):
Tusen tack till dig Björn.