Jag har länge funderat på att göra min egna öl. Efter lite forskning här på bl.a detta forum (och en hel del till) så har jag en ungefärlig uppfattning om tillväga gångsättet. Jag tänkte börja med en extrakt bryggning för att det är billigt, mindre jobb och det gör inte sååå mycket om jag misslyckas, och framför allt för att få lite rutin och erfarenhet.
Jag har nu köpt mig en Coopers Stout, jag har läst ert forum och jämfört med Coopers beskrivning på bryggmetoden och beslutat mig för att byta ut jästen. Där hade jag kunnat börja om jag inte gått in på Coopers hemsida och läst lite om ett alternativt recept till just denna stout som skulle bli bättre!
Ok... Cooper blir inte lika bra som helmaltsölen, men jag vill ändå försöka göra en drickbar öl.
Fråga:
Här är deras recept och det jag undrar är vad "1kg Coopers Brew Enhancer 2" är för nåt? är det ett speciellt maltextrakt eller nån form av socker?
Jästen valde jag för att den fanns i endel stout resept jag hittat, blir det bra så är det ren nybörjar tur!Stouter Stout - 18 litres
Coopers Stout has enjoyed a cult following with home brewers. Many believing it is the closest home brew style to the bottled version. Sure, it's good. You can make it better!
Ingredients
•1.7kg Coopers Stout
•1kg Coopers Brew Enhancer 2
•Nothing Else!
Method
1.Dissolve Coopers Stout and Brew Enhancer 2 in 2 litres of hot water.
2.Fill fermenter with cool water to the 18 litre mark and stir.
3.Sprinkle supplied yeast over the wort surface.
4.Ferment temperature should be in the range 21C-27C.
5.Bottle when specific gravity has reached 1.014 (or two readings the same over 24 hours).
Irish Ale jäst (Brewer's Choice 1084 Activator)