första bryggningen...

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
preppen
Delmäskare
Delmäskare

första bryggningen...

Inlägg av preppen »

Hej...
Jag har länge funderat på att göra min egna öl. Efter lite forskning här på bl.a detta forum (och en hel del till) så har jag en ungefärlig uppfattning om tillväga gångsättet. Jag tänkte börja med en extrakt bryggning för att det är billigt, mindre jobb och det gör inte sååå mycket om jag misslyckas, och framför allt för att få lite rutin och erfarenhet.

Jag har nu köpt mig en Coopers Stout, jag har läst ert forum och jämfört med Coopers beskrivning på bryggmetoden och beslutat mig för att byta ut jästen. Där hade jag kunnat börja om jag inte gått in på Coopers hemsida och läst lite om ett alternativt recept till just denna stout som skulle bli bättre!
Ok... Cooper blir inte lika bra som helmaltsölen, men jag vill ändå försöka göra en drickbar öl.

Fråga:
Här är deras recept och det jag undrar är vad "1kg Coopers Brew Enhancer 2" är för nåt? är det ett speciellt maltextrakt eller nån form av socker?
Stouter Stout - 18 litres
Coopers Stout has enjoyed a cult following with home brewers. Many believing it is the closest home brew style to the bottled version. Sure, it's good. You can make it better!
Ingredients

•1.7kg Coopers Stout
•1kg Coopers Brew Enhancer 2
•Nothing Else!
Method

1.Dissolve Coopers Stout and Brew Enhancer 2 in 2 litres of hot water.
2.Fill fermenter with cool water to the 18 litre mark and stir.
3.Sprinkle supplied yeast over the wort surface.
4.Ferment temperature should be in the range 21C-27C.
5.Bottle when specific gravity has reached 1.014 (or two readings the same over 24 hours).
Jästen valde jag för att den fanns i endel stout resept jag hittat, blir det bra så är det ren nybörjar tur! :shock:
Irish Ale jäst (Brewer's Choice 1084 Activator)
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: första bryggningen...

Inlägg av hizzle »

Det är sannolikt socker som de varit fräna och döpt om. Hellre att du skaffar lika mycket extrakt till och tillsätter det eller brygger halva mängden vätska. Det heter ju inte malt, humle, jäst, vatten och socker.

Nu är jag visserligen nybörjare själv och tänkte brygga min första öl idag. Vilket jag också hade gjort om jag inte varit korkad nog att välja Schenker som leverantör till mina grejer.

I vilket fall som helst. Lycka till!
Användarens profilbild
preppen
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av preppen »

Jag har lite funderingar kring koktider och grader. Den här brygden är en expriment brygd för att lära mig själv lite rutiner och få en del erfarenhet, är receptet inte är bra så spelar det inte så stor roll eg. Blir det drickbart är det en bonus ;-)
Jag ska göra en extrakt brygd enligt recept.

1,7 kg Coopers Stout
1,8 kg Muntons ljusa maltextrakt
Saaz Kottar 100g

Utan tidigare erfarenhet så kommer jag nog göra så här som beskrivs nedan, rätta mig om nått är fel.
1. Jag kokar upp extrakt och vatten i en gryta till 100°C?
2. När det kokat upp så tillsätter jag humle, 75 gram.
3. När 15 min gått så lägger jag ner 25 gram humle
4. Kokar i 5 min. (kokar? innebär det 100°C hela koket?)
5. Avstannar koket och kyler vörten och tappar sen om det i ett jäskärl.

Rätt eller Fel? Förslag?
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Jag lät det koka i totalt 20 minuter sen ner i diskhon med kastrullen och lät kallvatten rinna i diskhon tills temperaturen i ca 20-25 grader. Gjorde som du beskrev med humlen

Vad har du för kastrul? Jag hade bara en 10 liters kastrull och den var för liten. Nu har jag skaffat en 16 liters kastrull
Användarens profilbild
preppen
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av preppen »

Jag har en jäshink jag kokar i.
Testkok med vatten
Testkok med vatten
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Det såg avancerat ut :-)

Har du nån form av doppvärmare i hinken?
Användarens profilbild
preppen
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av preppen »

Jag har 3 st doppvärmare på sammanlagt 3kw som går att sätta på eller stänga av var för sig. Vatten kokaren som jag tog doppvärmaren från köptes på ÖB för 149:- st. Original on/off finns kvar och automatisk avstängning är bortkopplad. Hinken går dessutom att lyfta från skivan, original kontakter från vattenkokare sitter numer på träskivan, stiften passar in i fästena.
3 av dessa doppvärmare finns monterade på hinken
3 av dessa doppvärmare finns monterade på hinken
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Ok, intressant.

Jag kör nog med vanlig hederlig kastrull ett tag till :D
Skriv svar