Svårigheter med fatkylning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: Svårigheter med fatkylning

Inlägg av svensson.lu »

Återcirkulationen har man för att kyla ledningarna och eventuella tapptorn, inte själva ölen. Om du inte ska använda den funktionen så är det bara att bygla den utgången. En maxi 210 (som jag har) eller 310 brukar vara tämligen vanliga på ebay borde funka bra för dig.

Anslutningar (JG och diverse fatanslutningar) och annat kan du köpa från: http://stores.shop.ebay.co.uk/The-Harmony-Hut
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Här har du föresten en bild på en av mina kylare: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2266
Återcirkulationen är de byglade anslutningarna som som sitter mellan in och utposten på kylaren.
Den har jag endast använt en gång till en Angrampump med kyld cylinder annars går den bara runt i byglingen.

En sak som du bör veta innan du förhandlar med familjen är att de låter betydligt mycket mer än ett vanligt kylskåp.
Förutom kompressorn så har du även en cirkulationspump som låter en del. Det är inget jag skulle ha i ett rum som man vistas i.
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av berglund »

Tack för förklaringen.

Vilken underbar bild. Sådär skulle man ha det.

Angående ljudet så tror jag inte det är något extremt problem. Jag har redan nu en kyl som jag tror är gjord för att förvara läkemedel i. Den är inte direkt knäpptyst men den gick att sälja in med en fotmassage. Man får inte vara dum. Sen så är ju ett aggregat en investering för framtiden.

Den behöver väl inte vara igång dygnet runt? Hur lång tid behöver den innan man ska tappa första glaset behöver kompressorn för att kyla vattenbadet?

Känns mer aktuellt att köpa från Sverige. Måste ju finnas någon dåre som säljer något liknande din. Eller din kanske är till salu :roll:

Trevlig helg önskar Hans
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av berglund »

Svensson eller du som möjligt kan tänkas veta.

Återupplivar den här tråden då jag nu har en maxi 310 på "kroken". Vad behöver jag för john guest kopplingar? Om någon orkar informera mig om detta vore det ytterst tacksamt.

Det jag använder nu är övergångar från ölslang till restriktorslang från humlegårdens sortiment. Är det andra dimensioner man behöver? Du länkade till en herre som sålde kopplingar men han har en sådan hiskelig mängd olika så jag vet varken ut eller in.

Tacksam för svar.

Hans
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Hej, jag läste det här efter ditt PM så här kommer bilden.
kylare.jpg
kylare.jpg (49.05 KiB) Visad 7173 gånger
Öl in till vänster och ut på höger sida.
Kylvattenanslutningarna är vinklade 90 grade uppåt men är av samma typ som ölslingorna.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av berglund »

Tackar tackar igen. Jag har svarat lite mer utförligt i pm.

Fin bild! Tack. Jag antar att restriktorslangen längst till höger är utloppet. Men jag får inte riktigt ihop det med anslutningarna på bilden. Den röda kopplingen? Vad är det?

Förövrigt kanske du kan svara på trådens ursprungliga fråga. Hur har du det med skum? Mitt problem löste ju sig av att jag kylde hela fatet och sedan sänkte trycket till ca 1 bar.

Nu kommer ju fatet förbli varmt. Vad brukar du köra för tryck? Sänker du inför servering eller hur går du tillväga?

/JHB
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

berglund skrev:Den röda kopplingen? Vad är det?
Det är en bajonettkoppling till fatet. Jag antar att du ha den svarta kulkopplingen till dina fat. Den är gängad med en 1/4 MFL gänga och på den sitter det en JG koppling till 3/8 skruvad.
berglund skrev:Förövrigt kanske du kan svara på trådens ursprungliga fråga. Hur har du det med skum? Mitt problem löste ju sig av att jag kylde hela fatet och sedan sänkte trycket till ca 1 bar.
Nu kommer ju fatet förbli varmt. Vad brukar du köra för tryck? Sänker du inför servering eller hur går du tillväga?/JHB
När jag kör med kylaren så sänker jag trycket genom att dra i övertrycksventilen till det låter "lagom".
Har inga fasta värden utan brukar bara vrida upp regulatorn till jag hör gasen komma. Sen så kan det hända att man får skruva lite på regulatorn om man vill justera. Tyvärr så har tryckmätarn pajat på den lilla flaskan som jag brukar ha med mig till kylaren så jag vet inte mer noggrant än så.

Med skummet brukar det bli så att första glaset brukar få bra skum medan tredje glaset är lite sämre. Väntar man ett par minuter så blir det bättre skum igen.

Om du hade tänkt köra mera kontinuerligt med kylaren så kanske du får skaffa lite längre sytrådsslangar eller en justerbar tappkran.
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av berglund »

haha, okej nu ser jag ju. Fick för mig att den satt fast på kylaren därav frågan.

Okej då får jag laborera lite med trycket.

Problemet för mig var alltså inte för lite skum utan för mycket(läs: enbart) skum när ölen tappas upp varm.

Tack för alla svar. Skickar upp några bilder när mitt lilla paket har anlänt. Frakten var förvånansvärt billig. 800 pesetas från england och hit. Vikten är ju närmare 30 kilo utan emballage. Skönt att det finns något som fortfarande kan klassas som billigt.

/Hans
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av berglund »

Här kommer de utlovade bilderna.

Man är ju ingen fotograf men håll tillgoda. Tror bestämt hunden kom med på ett hörn. Gissa ras!

http://www.ladda-upp.com/bilder/23660/kylmaskin1

En liten bild på rengöringsprocessen då jag tog hjälp av min goda vän gravitationen

http://www.ladda-upp.com/bilder/23662/rengoring

Här kommer resultatet. Iskall rauchbier. Lite utanför färgskalan men vad gör väl det.

http://www.ladda-upp.com/bilder/23665/rauchbier

/Hans
Skriv svar