Ölkyl

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

kakan
Nybryggare
Nybryggare

Ölkyl

Inlägg av kakan »

Jag är på jakt efter en ölkyl att lagra öl i uppåt 20 år. Jag har förstått så mycket att det inte finns någon anpassad sådan utan att man måste titta på Vinkylan och plocka ut några hyllor för att kunna ha ölen stående.

Kraven som jag har kommit fram till är vibrationsfri, liten (ej definierat ännu) variation i temperatur och fullhöjdskyl. ...och då vart det dyrt...

Men jag börjar väga över att köpa i alla fall men vill titta på ett livs levande exemplar innan jag köper.
Vet någon vart man kan vända sig för att se på några olika modeller?
Någon som har förslag på vart man kan tänkas köpa som privatperson?
Någon som har någon annan input vad gäller köp av lagringskyl?

Tacksam för input,
/David
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Ölkyl

Inlägg av Raasken »

Hej!
Med största respekt för dina goda och höga ambition.............men?
Har du ölsorter som tål lagring i 20 år?
Måste de i så fall stå i samma dyra kyl hela tiden?
Kan du inte göra som många andra och handla en beg kyl på Blocket
och sen byta ut den vid behov/flytt/teknologiskifte?

Skrivet i bästa omtanke och verklighetsförankring! :D
kakan
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av kakan »

Jag vet vad du menar. Tanken har slagit mig med om det verkligen är rimligt med i snitt någon hundring per månad bara för att lagra öl...

Svaret jag hittills har kommit fram till är att jag i alla fall vill undersöka möjligheten. Se efter vad som finns att tillgå. Sedan finns det ju gott om möjligheter att använda en sådan kyl även till andra drycker som egentligen kräver lite mera och inte gillar att ligga framme.

Ölen som jag främst tänker på när det gäller 20 år är Thomas Hardy. Som jag har förstått det så ska den vara som bäst runt 10-15 år och det finns de som tycker att originalårgången fortfarande har en intressant smak trots att den gjordes någon gång på 70-talet.
Användarens profilbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av tio Pepe »

Bygg dig en bra jordkällare!

Vibrationsfritt - ja, här i Sverige har vi inte mycket seismisk aktivitet.
Stabil temperatur - gräv tillräckligt djupt så har du fyra plusgrader året om.

Du kanske blir tvungen att köpa hus eller sommarstuga, men om man tänker sig att lagra öl i 20 år så är man nog den sorten som äger hus.
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
kakan
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av kakan »

Sorry inget hus och den mörkare ölen vill jag ha i runt 16-18 grader. Annars hade jag definitivt sett det som ett alternativ.

Har precis köpt större lägenhet så nu har jag med hjälp av min goda diplomatiska förmåga övertalat min sambo att få tillstånd till ett kylskåp inne i klädkammaren.
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Malt Magnus »

Bara en liten tanke.... finns det inte någon i bekantskaps kretsen som har jord källare? någon släkting? någons kompis kompis?
Borde väll kunna gå att få rum med några fat eller backar, eller hur man nu har tänkt lagra det....
Du kan ju alltid muta killen med lite hembryggd öl för att få ställa dit lite grejor...
:P
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Göran »

Varför en kyl ?

Själv har jag en fysbox som jag inte gav så hemskt mycket för.

Kylan riner inte ut när man öppnar den

Bättre isolering.

Går sällan och bara korta stunbder.

Sedan styr jag den temperaturen och det tempratur spannet det skall röra sig på med en sådan styrning som dom har på t ex. Humlegården.

Man ställer in tillslagnings temperaturen och frånslagningstemperaturen. Tillslagnings tempen högre än frånslagningen bara ) tvärt on om det är värme man skall styra. Man sätter den mellan kontakten och Frysens sladd. Sensorn sätter man in i Frysen i närheten av ett gångjärn. Sedan sköter det sig själv.
Skriv svar