Hej
Så länge man är noga med att det är kolsyra som "trycker" ut ölen ur
Corneliusfatet så upplever jag det att man kan räkna med månader (1 till
3). Sen beror det ju på humlen och alkoholhalten också. Rengöring av
pumpanläggningen är också viktig så att inte gammal öl blir stående i
ledningarna. Sånt kan ge riktig huvudvärk "dagen efter".
Däremot de som gör Real Ale där man pumpar ut ölen med luft så
rekommenderar bryggarna max tre dagar från det keggen öppnats tills ölen
ska vara förbrukad.
Hälsningar
Åke
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: bryggarenPÅshbfPUNKTmollehemPUNKTse [SMTP:bryggarenPÅshbfPUNKTmollehemPUNKTse]
Skickat: den 2 december 1999 18:11
Till: Prenumeranter_pa_BryggarenPÅmn10PUNKTswipPUNKTnet
Ämne: Corneliusfat: hållbarhet?
*** Brev nr. 2838 till Bryggaren skickat av
AndersBoström<andersPUNKTbostromPÅmollehemPUNKTse> ***
Hej
Ni som använder fat - hur lång hållbarhet räknar ni med när väl ett fat
är påbörjat?
Bör konsumeras samma dag, vecka, veckor eller vad?
/anders
--
-------------------------------------------
----------- Anders Boström ---------------
- Möllehem 040 441150 -
- 240 13 Genarp 0705 285712 -
Corneliusfat: hållbarhet?
Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp
-
edberg
Corneliusfat: hållbarhet?
Hej
Det är många faktorer som spelar in när det gäller hållbarheten som, tryck, kyla, beska
alkoholstyrka, rostning osv.
Enligt min erfarenhet av öl med ca OG 50, 25-35 BU utan rostning och som förvarats i kylskåp,
så håller det flera månader om det är minst hälften kvar. Om man förvarar lite skvalp (runt
5 liter) på botten så märks åldrandet mycket snabbare.Oftast redan efter någon vecka eller
så. Man ersätter ju ölvolymen med kolsyra under konsumerandet och då följer det säkert med en
del syre också, när man trycker dit kopplingar och osv. Gasen i flaskan kanske inte heller är
så ren. En annan sak jag har märkt är om man glömmer kvar urtappnings-kopplingen så påskyndas
åldrandet i fatet, och det är kanske inte så konstigt för att ölet som blir kvar i slangen är
inget man skulle bjuda någon vän på.
Jag har bryggt bocköl som stått på fat i över ett år, och det blev bara bättre med tiden.
Det kanske inte alltid är önskvärt att ha ett extra kylskåp stående i lägenheten/huset enbart
för faten men om man är någorlunda händig så går det att bygga om det till en liten bar och
då kan man både ha kylskåpet för jäsning, lagring, förvaring och som utskänkningsmöbel.
Denna länk visar mitt bygge:
http://cntrlpc8.tsl.uu.se/homebrewing/mybar.html
Hälsningar
--
Jimmy Edberg
http://cntrlpc8.tsl.uu.se/homebrewing/
bryggarenPÅshbfPUNKTmollehemPUNKTse wrote:
Det är många faktorer som spelar in när det gäller hållbarheten som, tryck, kyla, beska
alkoholstyrka, rostning osv.
Enligt min erfarenhet av öl med ca OG 50, 25-35 BU utan rostning och som förvarats i kylskåp,
så håller det flera månader om det är minst hälften kvar. Om man förvarar lite skvalp (runt
5 liter) på botten så märks åldrandet mycket snabbare.Oftast redan efter någon vecka eller
så. Man ersätter ju ölvolymen med kolsyra under konsumerandet och då följer det säkert med en
del syre också, när man trycker dit kopplingar och osv. Gasen i flaskan kanske inte heller är
så ren. En annan sak jag har märkt är om man glömmer kvar urtappnings-kopplingen så påskyndas
åldrandet i fatet, och det är kanske inte så konstigt för att ölet som blir kvar i slangen är
inget man skulle bjuda någon vän på.
Jag har bryggt bocköl som stått på fat i över ett år, och det blev bara bättre med tiden.
Det kanske inte alltid är önskvärt att ha ett extra kylskåp stående i lägenheten/huset enbart
för faten men om man är någorlunda händig så går det att bygga om det till en liten bar och
då kan man både ha kylskåpet för jäsning, lagring, förvaring och som utskänkningsmöbel.
Denna länk visar mitt bygge:
http://cntrlpc8.tsl.uu.se/homebrewing/mybar.html
Hälsningar
--
Jimmy Edberg
http://cntrlpc8.tsl.uu.se/homebrewing/
bryggarenPÅshbfPUNKTmollehemPUNKTse wrote:
*** Brev nr. 2838 till Bryggaren skickat av AndersBoström<andersPUNKTbostromPÅmollehemPUNKTse> ***
HejBrev till bryggaren: bryggarenPÅshbfPUNKTmollehemPUNKTse <<<
avsluta prenumeration: request-bryggarenPÅshbfPUNKTmollehemPUNKTse <<<
Ni som använder fat - hur lång hållbarhet räknar ni med när väl ett fat
är påbörjat?
Bör konsumeras samma dag, vecka, veckor eller vad?
/anders
--
----------- Anders Boström ---------------
- Möllehem 040 441150 -
- 240 13 Genarp 0705 285712 -