Sila bort humle när vörten är varm?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Sila bort humle när vörten är varm?
Jag satte för en vecka sen sen min andra sats, och den första där jag humlade själv (ljus stark belgare):
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?t=5676
Efter att jag hade kokat vörten med humlen så insåg jag att den ju måste filtreras bort. Vad jag då tänkte var att eftersom det är innan jäsningen har startat så gör det inte så mycket om jag syresätter vörten (det är till och med bra). Jag tänkte också att om jag gör det när den fortfarande är varm så minskar jag risken för infektion. Dock har jag efteråt förstått att det inte alls är bra att syresätta vörten när den är varm ...
I alla fall, jag hällde fram och tillbaks ett par gånger dels genom en sil och sen genom ett tygstycke, så den lär ju syresatts ganska ordentligt. Hur mycket kan smaken ha påverkats av det?
Jag tyckte för övrigt det var ganska svårt att filtrera vörten, jag fick flytta runt och byta tygstycke väldigt ofta för att det skulle rinna igenom. Är det enklare om jag använder humlekottar i stället för pellets? Eller finns det andra metoder?
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?t=5676
Efter att jag hade kokat vörten med humlen så insåg jag att den ju måste filtreras bort. Vad jag då tänkte var att eftersom det är innan jäsningen har startat så gör det inte så mycket om jag syresätter vörten (det är till och med bra). Jag tänkte också att om jag gör det när den fortfarande är varm så minskar jag risken för infektion. Dock har jag efteråt förstått att det inte alls är bra att syresätta vörten när den är varm ...
I alla fall, jag hällde fram och tillbaks ett par gånger dels genom en sil och sen genom ett tygstycke, så den lär ju syresatts ganska ordentligt. Hur mycket kan smaken ha påverkats av det?
Jag tyckte för övrigt det var ganska svårt att filtrera vörten, jag fick flytta runt och byta tygstycke väldigt ofta för att det skulle rinna igenom. Är det enklare om jag använder humlekottar i stället för pellets? Eller finns det andra metoder?
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Re: Sila bort humle när vörten är varm?
Humlepåsar.
tio Pepe
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
---------------
Fungerar påsarna bra för både pellets, kottar och puckar?
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Ja.eka skrev:Fungerar påsarna bra för både pellets, kottar och puckar?
tio Pepe
---------------
---------------
Viktigt att påsarna är tillräckligt stora.
Tänk på att humlen sväller.
Om du har för liten påse får du sämre utbyte och svårt att räkna på beskan..
/Kjell
Tänk på att humlen sväller.
Om du har för liten påse får du sämre utbyte och svårt att räkna på beskan..
/Kjell
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Damstrumpor av nylon är optimalt i både kok och torrhumling, då dessa expanderar och ger bra humleutbyte. Detta har jag egen erfarenhet av i båda fallen.
Lycka till!!
Lycka till!!
Hejeka skrev:Fungerar påsarna bra för både pellets, kottar och puckar?
Testade i dag en påse med kottar, det var en Wit så det funka nog bra, det var väldigt vad påsen svällde. Ta en ordentligt stor påse/socka/damstrumpa, humle sväller
Funkar det med pelletts i en vanlig humle påse? Jag har mina dubier!
Bo
Infektion?
Hur stor är risken för infektion egentligen? Jag startade med hyperrenlighet, kaustik soda och gummihandskar.
Nu kör jag med YES och varmt vatten från duschhandtaget. Det spar en enorm massa tid och jag behöver inte
oroa mig för att hamna på akuten med kaustik soda-brännskador. Dessutom har jag inte sett några infektioner
än så länge. Om skulle jag losa en eller två flaskor till infektioner då och då tycker jag det är ett billigt pris
för att undvika hela antivirusskyddsutrustningen med glasögon, handskar etc.
Nu kör jag med YES och varmt vatten från duschhandtaget. Det spar en enorm massa tid och jag behöver inte
oroa mig för att hamna på akuten med kaustik soda-brännskador. Dessutom har jag inte sett några infektioner
än så länge. Om skulle jag losa en eller två flaskor till infektioner då och då tycker jag det är ett billigt pris
för att undvika hela antivirusskyddsutrustningen med glasögon, handskar etc.
Munditia et Patientia