Klart är att de mörka maltsorterna sänker mäskens Ph mycket och att Ph:t inte får bli för lågt när man mäskar och lakar. Tanken är då att göra en stout men självklart har jag inte beställt några kemikalier för att höja Ph:t. En tanke var att gå till någon bryggaffär på måndag och kolla om de har vad jag behöver. En annan tanke var att jag läste på wikin att man kan använda bikarbonat och det borde man ju hitta på ica. Den tredje och senaste tanken är mineralsalt.
Sitter nämligen på jobbet och har nyligen ätit middag, på jobbet finns mineralsalt. När jag läste innehållet så klingade saker bekant.
Innehåll 100g: Natriumklorid 33g, Kaliumklorid 54,9g, Magnesiumsulfat 10g, Kaliumkarbonat 2g, Zinkoxid 50 mg, Kaliumjodid 5mg och Folsyra 2mg.
De fyra första är ju bra att ha i mäsken om man har ett medelhårt vatten har jag förstått men hur är det med proprtionerna? Är det som jag misstänker, att de är bra att vattenbehandla med men dena sammansättning är helt fel? De tre sista, bra/dåligt? Jag har något svagt minne av att jag läst att jod är dåligt i öl?
Borde jag sluta oroa mig och bara brygga?