Stout/porter - vattenbehandling

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
Drutten
Torrhumlare
Torrhumlare

Stout/porter - vattenbehandling

Inlägg av Drutten »

Sitter här och funderar på hur jag ska göra med nästa bryggning.

Klart är att de mörka maltsorterna sänker mäskens Ph mycket och att Ph:t inte får bli för lågt när man mäskar och lakar. Tanken är då att göra en stout men självklart har jag inte beställt några kemikalier för att höja Ph:t. En tanke var att gå till någon bryggaffär på måndag och kolla om de har vad jag behöver. En annan tanke var att jag läste på wikin att man kan använda bikarbonat och det borde man ju hitta på ica. Den tredje och senaste tanken är mineralsalt.
Sitter nämligen på jobbet och har nyligen ätit middag, på jobbet finns mineralsalt. När jag läste innehållet så klingade saker bekant.
Innehåll 100g: Natriumklorid 33g, Kaliumklorid 54,9g, Magnesiumsulfat 10g, Kaliumkarbonat 2g, Zinkoxid 50 mg, Kaliumjodid 5mg och Folsyra 2mg.
De fyra första är ju bra att ha i mäsken om man har ett medelhårt vatten har jag förstått men hur är det med proprtionerna? Är det som jag misstänker, att de är bra att vattenbehandla med men dena sammansättning är helt fel? De tre sista, bra/dåligt? Jag har något svagt minne av att jag läst att jod är dåligt i öl?
Borde jag sluta oroa mig och bara brygga? :lol:
Musik, öl och vin i varierande ordning.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Re: Stout/porter - vattenbehandling

Inlägg av Kenneth »

Man ska vara försiktig med jod. Jäst (och bakterier) gillar inte det så mycket.
Men jag har ibland använt vanligt koksalt med jod utan att få problem så det är nog inte så stor risk,
Natrium är lite lurigt, vissa hävdar att man till varje pris ska undvika det, men återigen jag har bryggt mycket bra stout och porter med tillsats av vanligt natriumbikarbonat.
Men man måste vara lite försiktig, för mycket så smakar ölet för salt och då är deet inte så kul.

Min allmänna rekommendation till vattenbehandling är att ta det lite försiktigt och prova sig fram.
Låter kanske lite flummigt men vattenbehandling är inte fullt så enkelt.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
Drutten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Drutten »

Ja onekligen verkar det en aning krångligt. :roll:

Men om man ställer frågan som såhär då. Är det helt nödvändigt att använda sig av vattenbehandling?
Har surfat runt lite och kommit fram till att jag ska ha ungefär 8% rostat korn, 5% ljus choklad malt och 3% svart malt.
Hur mycket påverkas Ph:t av det? Kommer det bli en massa tanniner i mitt öl om jag inte vattenbehandlar?
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Utan att veta hur vattnet i Eskilstuna är så är det en risk att stouten blir syrlig (lågt pH) om du inte vattenbehandlar.
Om du har mjukt eller medelhårt vatten så bör du ta lite karbonater i mäsken.
Innan jag kan säga hur mycket så bör du försöka ta reda på hur Eskilstuna vattnet är.
leoc
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av leoc »

Jag har en liknande fråga på detta ämne.
Jag har tänkt göra stout av irländsk modell som en av mina kommande bryggningar, men hade innan jag läste detta "bara" tänkt köra på som vanligt.
Kanske inte det smartaste... Jag har hittills gjort olika ales samt veteöl, men det verkar vara lite skillnad på stout tillverkning...

Men jag bor i Karlshamn och vattnet här ska vara ca 4,2-4,5 dH enligt uppgift från kommunen.
Vad ska jag ha i och hur mycket per liter?
Gärna "riktiga" produkter, jag är för mycket nybörjare för att kunna fylla på "karbonater" :-)
Användarens profilbild
Drutten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Drutten »

Jo vattnet är medelhårt och jag har för mig att mer jag mätte det någon gång på kul så låg Ph:t på 7. Så antagligen så är det inte helt negativt med ett lite högre Ph. Men efter som mitt tankspridda huvud inte beställt något sådant så undrar jag var man kan köpa det? ICA, apoteket, målar affären?

Tack för all hjälp!
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Lite mer info finns på http://shbf.se/wiki/index.php/Karbonat
Även på http://www.howtobrew.com finns det info om vattenbehandling.

Angående var man köper så är det bästa utbudet på Humlegården, http://www.humle.com
Bikarbonat hittar man i varje välsorterad livsmedelsaffär.
Användarens profilbild
Drutten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Drutten »

Humlegården har ju stängt nu och bryggningen var inplanerad i ett ganska späckat schema så jag köpte lite bikarbonat på ica och det verkade fungera bra..

Så nu står 13 L stout på jäsning, och väntar på att bli färdigt. :D

Men till nästa gång så får jag ta och beställa lite mer saker för Ph:t, tack för all hjälp.
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Drutten skrev:Ja onekligen verkar det en aning krångligt. :roll:

Men om man ställer frågan som såhär då. Är det helt nödvändigt att använda sig av vattenbehandling?
Har surfat runt lite och kommit fram till att jag ska ha ungefär 8% rostat korn, 5% ljus choklad malt och 3% svart malt.
Hur mycket påverkas Ph:t av det? Kommer det bli en massa tanniner i mitt öl om jag inte vattenbehandlar?
Tjaba

Jag tycker inte det, (Sorry alla salt freaks) Om det är det där lite syrliga som du menar så går det väldigt enkelt att fixa utan salter.

Jag gillar Stout i dess olika former. Jag har bryggt många genom åren, dom har varit goda, bortsett från den där syrliga smaken. Med mitt vatten så skulle jag antagligen ha tillsatt den och det saltet, oops inte i bryggvattnet utan i lakvattnet, den andra saltet skall ligga i lakvattnet och den tredje ska va i själva mäsken.

Absolut inte svårt säjer alla kemister som är från håret att få Nobelpris. Självfallet är det krångligt. Dom som inte säjer det snöar in på kemi.

Tänk om det kom et enkelt "kit", gör si och så med det och det, finns nog redan i USA.

Annars gör så att du tillsätter dom "svarta" malterna ca 20 min innan själva mäskningen är färdig. Jag gjorde det med min sista stout, smak samt allt som tillhör en stout kom med, bortsett från att själva syrligheten minskade dramatiskt.

Min nästa stout skall jag göra med en kallmäskning.

I med dom "svarta" malterna den sista 20 min.

Bo
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Bra tips om att tillsätta mörkare malter sent.

Men att vattenbehandling skulle vara svårt håller jag absolut inte med om.

Det är mycket enkelt med ett bryggprogram så som beertools eller beersmith.
och lite högstadiematte. (Och jag är en av de stackare som utsats för den numera mycket dåliga matte undervisning som tyvärr plågar svensk skola.)

Det är också i min erfarenhet väl värt den lilla möda som det kostar.
Skriv svar