Stark ljus belgare på extrakt?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
eka
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Stark ljus belgare på extrakt?

Inlägg av eka »

Min första bryggning står nu i garderoben på sekundärjäsning. Det är en extraktbryggning på en ölsats Coopers Real Ale http://www.pgw.se/product_info.php?products_id=558, ett paket (500g) spraymalt http://www.pgw.se/product_info.php?products_id=593 och London Ale jäst (1028). Att det blev den sammasättningen är mer en slump än ett uttänkt recept då jag fick ett par ölsatser och lite andra prylar att brygga med i present. :) Jag läste då på och insåg snart att det inte var bra att tillsätta så mycket socker som ölsatsen föreslog, utan tillsatte istället den spraymalten jag hade och minskade volymen till ca 14 liter. Vad jag dock inte tänkte på var att beskan i ölsatsen ju var anpassad för 25 liter, så den blir kanske lite besk. Jaja, vid omtappningen provsmakade jag lite, och det verkar inte så illa. Men vad tusan kan det klassas som egentligen? Jag har svårt att passa in det på någon av typdefinitionerna.

Nu börjar det i alla fall bli dags att fundera på nästa omgång, och då jag är förtjust i belgarna vill jag gärna försöka mig på att brygga något som liknar en trippel. Jag hade tänkt göra någon extraktbryggning till innan jag försöker mig på att mäska själv, men går det att göra en vettig trippel på extrakt? Jag har lekt runt lite med kalkylarket från http://openbrew.wordpress.com/openbrew-kalkylblad/ och kommit fram till det här:

Receptvolym: 15 liter
Maltextrakt vete torkat (Munton) 1.5 kg, 42.9%
Maltextrakt ljust torkat (Munton) 1.5 kg, 42.9%
Kandisocker ljust (Brewferm) 0.5 kg, 14.3%
Wyeast 1388 - Belgian Strong Ale

Det ger en beräknad OG på 1.083 och en färg på 17 EBC. När det gäller humlen gissar jag hejvilt:

Saaz (pellets, 3.3% alfa-syra):
40 g - 60 min
20 g - 30 min
40 g - 5 min

Det ger en IBU på 25.

Jag har egentligen gissat på det mesta, det enda jag egentligen försökt hålla mig till är öltypens OG, IBU och EBC. Men kan det bli något vettigt av det här?
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Re: Stark ljus belgare på extrakt?

Inlägg av Kenneth »

Jag tror det blir alldeles förträffligt.
En ljus belgisk stark ale, låter lite åt Duvel hållet.
Tänk på att starka öl kan behöva lagring innan de "blommar ut".
Så även om ölet i början kanske inte är så kul så ge det tid.

Lycka till.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

eka skrev:minskade volymen till ca 14 liter. Vad jag dock inte tänkte på var att beskan i ölsatsen ju var anpassad för 25 liter, så den blir kanske lite besk.
Personligen så skulle jag tvivla på att den blir för besk då jag är osäker på om den ursprungliga ölsatsen ens var avsedd
för att bli 25 liter. Stod det på burken att den skulle bli 25 liter?
My hope is hops
eka
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av eka »

Fredrik Almgren skrev:Personligen så skulle jag tvivla på att den blir för besk då jag är osäker på om den ursprungliga ölsatsen ens var avsedd
för att bli 25 liter. Stod det på burken att den skulle bli 25 liter?
Nu har jag slängt burken, och jag minns inte exakt vad det stod. Men på en annan Coopers ölsats jag har hemma står det att man ska hälla i 1 kg socker samt att den totala mängden öl ska bli 23 liter. Nåja, jag tappade faktiskt upp den på flaska idag, och den smakade ganska beskt, men inte för beskt i mitt tycke.
Skriv svar