Jäsningstemperaturer

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

leoc
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Jäsningstemperaturer

Inlägg av leoc »

Hej.

Jag har hittills bara bryggt Ale av olika slag, och jäsningstemperaturerna har pendlat mellan 16-25 grader, beroende på dag/natt och väder.
Jag bor i hus så det varierar, inga konstanta temperaturer här inte...men det har (hittills) gått bra ändå.

Sedan har jag läst flera trådar om ombyggda frysar för att använda vid lagerölsjäsning där det verkar vara viktigare med konstant låg temperatur.
Men...
Jag har nu hittat några recept där jäsningen ska vara på 16-17 grader konstant. Hur kan jag lyckas med detta? Någon som har gjort det?
Jag funderar på ett kyl/frysskåp med någon form av varierande kyl/värme slinga/blås, helst med termostat som själv kan öka/sänka till korrekt temperatur.
En variant hade väl varit att köpa ett tempereringsskåp för vin, men de kostar lite väl, och jag är osäker på hur de skulle funka.

Någon som har ett skåp som ni kan ställa till önskad temperatur 5-25 grader? Hur fick ni i så fall ihop det? Bygge, köp?
Eller ideer på hur det skulle kunna byggas i teorin?

Mvh
Leo
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Jäsningstemperaturer

Inlägg av Malt Magnus »

Du kan ta en gammal frysbox och koppla den till en extern termostat som känner av temperaturen i frysen och reglerar strömmen från vägguttaget av/på, Svante på Humlegården har en sådan i sitt sortiment.
Bör funka perfekt, kolla http://www.humle.se/cgi-bin/web_store/w ... uctid=8108
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
leoc
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av leoc »

Jovisst, men det blir för kallt!
Jag har en rumstemperatur av 12-13 grader i källaren.
Uppe i huset där det är varmare, får jag knappast sätta in någon utrustning av frun...
Alltså behöver jag något som kan värma upp till 17-25 grader för jäsning av ale & liknande, samt kyla ner till 8-10 för lager.

/Leo
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Malt Magnus »

Lite korkat.... men bara en tanke.... en gammal frysbox med Humlegådens termostat för att hålla önskad kyla.
När det är för kallt och du ska jäsa ale sätt in en värmefläkt modell mindre och koppla den till samma termostat och ställ in termostaten på önskad högre temperatur.... en frysbox kan även hålla värmen om man vill... dom enklaste lösningarna är oftast dom bästa...

Hör av dig om hur du löser det... skulle var kul att veta.
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Hej
Det behövs ingen värmefläckt.
Det räcker med att låta kylskåpslampan lysa.

Koppla bort kompressorn när det ska vara varmt.

Alternativt lägg in extern kylskåpslama med extern matning.

PS andra försöket att post, sorry om det blir dubblt.
PS (en gång till) Var försiktig med elkopplandet

/Kjell
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Malt Magnus »

Så sant, har hört folk som har kört med lampor som värmekälla, kanske smartast att ta en extern lampa då och koppla via termostaten, blir ju säkert billigare än att köpa värmefläkt, om vi alla slår våra kloka huvuden ihop så kanske det löser sig :)
leoc
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av leoc »

Så om jag förstår rätt så borde följande fungera:

- "Gammalt" kylskåp
- Termostat kopplad till vägguttaget, ställd på önskad temperatur (vilken det än är)
- Extra lampa indragen, alltid igång. (Alternativt den inbyggda lampan men då måste dörrknappen bort)
Räcker verkligen den inbyggda lampan? Ska jag satsa på en "stark" glödlampa istället, för lysrör är väl inte bra för ölen tror jag mig ha läst på ett amerikanskt forum.

En annan lösning som blir dyrare:
- "Gammalt" kylskåp
- Termostat kopplad till vägguttaget, ställd på önskad temperatur +1 (vilken det än är)
- Ytterligare en termostat kopplad till liten värmefläkt, ställd på önskat temperatur -1
Detta borde göra att kylningen drar igång vid för hög värme, och värmefläkten vid för låg...?

Jag hittade för ett tag sedan en tråd om hur man kopplade förbi kylskåpets inbyggda termostat (eller vad det nu var) för att få ur maximal effekt.
Kan inte hitta det igen. Någon som har länken/infon?

/Leo
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Malt Magnus »

Koppla den extra lampan via termostat, lampor blir rätt så varma så du ska nog inte ha den igång hela tiden.
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Det lättaste är att skaffa en extern thermostat.
lägg in en extern lampa som matas från thermostaten.
Sladden till kylskåpet sitter inte i.
Kylskåp är välisolerade så jag tror att standardlampan (typ 5W) räcker gott.
Hur som helst så finns det en uppsjö av billiga lampor, det är bara att prova vad du behöver.
När du vill ha kallt tardu bort lampsladden och stoppar i kylskåps sladden.
Och programmerar om thermostaten förstås.

Om du trots allt vill ha "allt i ett" och kör både lampa o kylskåp samtidigt.
Då är det viktigare att prova ut lampan så att den nätt o jämt får tempen att stiga.
En 5W lampa blir inte så jättevarm (bara 5W), 5W är ingenting i jämförelse med effekten när kompressorn hoppar igång.
Känns overkill att stänga av lampan under den korta tid som kompressorn går.
Gör ett försök, om kompressorn går i ett så har du för kraftig lampa eller för liten hysteres (skillnad mellan av o på).

/Kjell
Skriv svar