Humle

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
gnalke
Nybryggare
Nybryggare

Humle

Inlägg av gnalke »

Hej!
Jag har just påbörjat min första ölbryggning. Jag använde ohumlat maltextrakt torrjäst och humlepellets.
Min fråga är nu om dessa pellets i påsen ska jäsa med i tunnan under de första dagarna??
Eller skulle jag ha tagit ur pelletsen ur påsen och låtit de koka med och sedan låtit sila bort dem under övertappningen till jäskärlet.
Hur jag gjorde var att jag kokade humlepelletsen i påsen i maltextraktet och vatten några minuter och sedan vid övertappingen till tunnan lät jag påsen följa med.
Är detta rätt sätt att låta påsen jäsa med?? det känns som att det kan bli oerhört beskt nu. :P
Tack // Viktor
Användarens profilbild
Drutten
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Humle

Inlägg av Drutten »

Förstår jag rätt om du använt en humlekokpåse till dina pellets?

Vanligtvis brukar man sila bort humlen så den inte följer med i hinken.
Du behöver inte vara rädd för att det ska bli extra beskt för de ämnen som gör ölet beskt frigörs inte om det inte kokas i 30-60 minuter. Så de bitter ämnen som finns i ölet blir inte fler för att humlen råkar ligga med i jäshinken.

En gång har jag provat att inte ta bort humlen som varit i koket och allt fick åka med i hinken (hade inget annat alternativ) och det blev ganska bra. Det blev lite som en blandning mellan torrhumling och inte-torrhumling plus några andra smaker som jag aldrig känt i öl tidigare, lite dragningar åt fläder. Det tog lite längre tid än vanligt för smakerna att balansera sig men i övrigt var det ingen fara...

Men på wikin finns det massor av läsning om hur man gör t.ex:
http://shbf.se/wiki/index.php/Satsbryggning
Musik, öl och vin i varierande ordning.
Skriv svar