Plattvärmeväxlare
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Plattvärmeväxlare
Är det någon som vågar gissa hur dom här plattvärmeväxlare jämföra sig med dom 3 modellerna som Humlegården säljer?
http://stores.ebay.de/alex-depot_PLATTE ... idZ2QQtZkm
Ser ut som det finns modeller med 20, 30 eller 50 plattor till €50, €60 eller €100 om man skippar auktionen (frakt till Sverige på €15 tillkommer).
Om dom är jämförbara i kyleffekt kan man ju spara från kr 150 upp till kr 1000 även med dagens taskiga kurs på svenska kronor...
http://stores.ebay.de/alex-depot_PLATTE ... idZ2QQtZkm
Ser ut som det finns modeller med 20, 30 eller 50 plattor till €50, €60 eller €100 om man skippar auktionen (frakt till Sverige på €15 tillkommer).
Om dom är jämförbara i kyleffekt kan man ju spara från kr 150 upp till kr 1000 även med dagens taskiga kurs på svenska kronor...
Re: Plattvärmeväxlare
Hej!
Har tittat på den tyska länken och så vitt jag kan se så är det troligen inget problem med de värmeväxlare som säljes där.
Gissningsvis så kan man välja den minsta modellen till hembryggning och reglera tempen mha flödet (inte grädden
).
Tar man större modell än vad som behövs, så får man en svårare rengöringsprocedur än nödvändigt.
Annars kan du komma inom Ljungby när du åker till Danmark i sommar så kikar vi i fyndlådan
Sakletare Raasken
Har tittat på den tyska länken och så vitt jag kan se så är det troligen inget problem med de värmeväxlare som säljes där.
Gissningsvis så kan man välja den minsta modellen till hembryggning och reglera tempen mha flödet (inte grädden
Tar man större modell än vad som behövs, så får man en svårare rengöringsprocedur än nödvändigt.
Annars kan du komma inom Ljungby när du åker till Danmark i sommar så kikar vi i fyndlådan
Sakletare Raasken
tack för erbjudandet, kanske en vacker dag.
Jag är på utkik efter bitar till ett nytt bryggverk, men än så länge har det mest blivit funderingar... Jag är jätte sugen på en kastrull modell störa, ett gasolkök och (just det) en plattvärmeväxlare som avlösning för mitt nuvarande "14+10L uppvärmd på en gammal vedspis"-bryggverk. BrewSculptures[1] på MoreBeer ser ju häftiga ut, fast nu sporra samtalet vist ut och blir lite off-topic
//Jesper
[1] http://morebeer.com/search/103502/beerw ... Sculptures
Jag är på utkik efter bitar till ett nytt bryggverk, men än så länge har det mest blivit funderingar... Jag är jätte sugen på en kastrull modell störa, ett gasolkök och (just det) en plattvärmeväxlare som avlösning för mitt nuvarande "14+10L uppvärmd på en gammal vedspis"-bryggverk. BrewSculptures[1] på MoreBeer ser ju häftiga ut, fast nu sporra samtalet vist ut och blir lite off-topic
//Jesper
[1] http://morebeer.com/search/103502/beerw ... Sculptures
Hej Jrm!
Jo man tackar....... "BryggSculptures" från Moore Beer är nog riktiga top of the line prylar.
Du tänker förstås på den heldigitaliserade med rostfritt stativ då!
Inspirerad av din fråga och höga ambitionsnivå gjorde jag ett "fridyk" i fyndcontainern under lunchrasten.
Först trodde jag att det var botten-napp eller möjligen Storsjöodjuret.........dock icke!
En riktig gigant-växlare var det 220mm hög!
Antal plattor 90st
Längd 520mm och bredd 110mm.
Kammarvolym 4,25 liter på "vörtsidan"
och baksidesportar för tempmätning evt regörning.
Aldrig använd........protyp, men förkastad pga ???
Vi bärgade 4st men jag vill nog bara avvara 2st av dem.
Kan bli fruktansvärt effektivt om du serikopplar båda två
Däremot så kan ärendet inte vänta tills du har byggt allt det andra färdigt.
Dvs om inte du slår till inom rimlig tid
så låter jag erbjudandet gå till andra bryggare med stora ambitioner
Halsningar fr Nanobryggare Raasken
Jo man tackar....... "BryggSculptures" från Moore Beer är nog riktiga top of the line prylar.
Du tänker förstås på den heldigitaliserade med rostfritt stativ då!
Inspirerad av din fråga och höga ambitionsnivå gjorde jag ett "fridyk" i fyndcontainern under lunchrasten.
Först trodde jag att det var botten-napp eller möjligen Storsjöodjuret.........dock icke!
En riktig gigant-växlare var det 220mm hög!
Antal plattor 90st
Längd 520mm och bredd 110mm.
Kammarvolym 4,25 liter på "vörtsidan"
och baksidesportar för tempmätning evt regörning.
Aldrig använd........protyp, men förkastad pga ???
Vi bärgade 4st men jag vill nog bara avvara 2st av dem.
Kan bli fruktansvärt effektivt om du serikopplar båda två
Däremot så kan ärendet inte vänta tills du har byggt allt det andra färdigt.
Dvs om inte du slår till inom rimlig tid
så låter jag erbjudandet gå till andra bryggare med stora ambitioner
Halsningar fr Nanobryggare Raasken
Senast redigerad av Raasken den fredag 2009-03-13 09:39, redigerad totalt 1 gång.
Intressen finns. Jag kan inte lova att jag har användning av den direkt, men den kan bli förste byggsten i nya bryggverket.
Hur mycket väger en sån så man kan klura ut vad posten evt. ska ha i porto?
Hur mycket väger en sån så man kan klura ut vad posten evt. ska ha i porto?
Hej Jrm!
Vikten alldeles naken som på ovanst bild är 23 kg
Osäker på om en sådan tung pryl klarar sig med
bubbelplast och wellpapp som emballage?
Kanske det krävs träemballage?
Hursomhelst så kommer man aldrig under 25kg.
Är det verkligen troligt att du behöver så här kraftig kylare
Jag har ju mindre modeller på "bra att ha hyllan"
Pa gensyn!
Raasken
Vikten alldeles naken som på ovanst bild är 23 kg
Osäker på om en sådan tung pryl klarar sig med
bubbelplast och wellpapp som emballage?
Kanske det krävs träemballage?
Hursomhelst så kommer man aldrig under 25kg.
Är det verkligen troligt att du behöver så här kraftig kylare
Jag har ju mindre modeller på "bra att ha hyllan"
Pa gensyn!
Raasken
Om du har mindre saker på lager så är ialf jag hemskt intresserad.
De som har ögat igenom den sista bryggaren vet att jag och mina vänner är i akut behov av en bättre kylare.
Kan du skicka ett pm med detaljer ?
De som har ögat igenom den sista bryggaren vet att jag och mina vänner är i akut behov av en bättre kylare.
Nej, den kommer nog att vara bra överdimensionerad. Jag har tittat på på 100L kastrull på ebay till 160 euro + frakt ifrån tyskland för att köre 50-70L batches.
När jag tittade närmare på Therminator från Blichermann hittade jag lite data för jämförelse http://www.blichmannengineering.com/The ... tition.htm
Från ebay-länken som började allt detta tror jag att modellen med 50 plattor ser ut att vara jämförbar med Therminator beträffande kylyta, och modellen med 20 plattor verkar vara jämförbar med Shirron.
Tar man ekonomi med i bilden skulle säker kunna nappa på en i storleksorden 30 plattor fast jag är sugen på den med 50 plattor om jag ska kunna kyla 70L batches på typ en kvart, men dom är ju inte billig.
När jag tittade närmare på Therminator från Blichermann hittade jag lite data för jämförelse http://www.blichmannengineering.com/The ... tition.htm
Från ebay-länken som började allt detta tror jag att modellen med 50 plattor ser ut att vara jämförbar med Therminator beträffande kylyta, och modellen med 20 plattor verkar vara jämförbar med Shirron.
Tar man ekonomi med i bilden skulle säker kunna nappa på en i storleksorden 30 plattor fast jag är sugen på den med 50 plattor om jag ska kunna kyla 70L batches på typ en kvart, men dom är ju inte billig.
många växlare finns dä!!
men ni måste ha enbra pump...tro maj...har provat lite olika...finns inte många som klarar vätska, värme, livsmedel och är lätta att rengöra...
nån som har nått tips på en som fixar detta...runt 500 spänn..man snackar om magnetiska centrifugalpumpar...
svindyra...1000-1700kr...
måste finnas nått annat...
ksp
men ni måste ha enbra pump...tro maj...har provat lite olika...finns inte många som klarar vätska, värme, livsmedel och är lätta att rengöra...
nån som har nått tips på en som fixar detta...runt 500 spänn..man snackar om magnetiska centrifugalpumpar...
svindyra...1000-1700kr...
måste finnas nått annat...
ksp
blivande bryggmästare och himmapulare....
I förste hand hade jag tänkt att klara mig med tyngdlagen. Annars har Humlegården ju en magnetkopplad centrifugalpump til 1695:- Den ska vara värmetålig till 120 grader.
I Danmark har jag sett flera som säljar magnetkopplad centrifugalpumpor av märket TOTTON som inte är helt så dyr, fast dom tål tyvärr bara ca 85 grader och är inte livsmedelsgodkände. Troligen skulle dom funka bra i ett RIMS/HERMS set-up men inte för att pumpa kokande vört
I Danmark har jag sett flera som säljar magnetkopplad centrifugalpumpor av märket TOTTON som inte är helt så dyr, fast dom tål tyvärr bara ca 85 grader och är inte livsmedelsgodkände. Troligen skulle dom funka bra i ett RIMS/HERMS set-up men inte för att pumpa kokande vört
haha...nu har jag löst dä!!!
att vara utan pump är INGET bra!
att köpa en pump för 1700 är INTE rätt pris...
att använda en pump som jag gjort nu är HELT rätt...
AVLOPPSPUMP FÖR DISKMASKIN !!!!!!!!!!!!!
ett supertips som ni får alldeles gratis.....den är gjord för vätska, klarar 100grader, kan rengöras och går lagom snabbt..OCH man kan få en helt GRAAAAAAAAAATIS !!!
helt sjukt bra...kom ner till 14grader denna gång...kan nog strypa den mer om ja vill till lager...mä kran el strömställare...
provade precis påskölen jag gjort för 5 dar sen..underbar!!! honung, vanilj å apelsin...kärlek
djZ
att vara utan pump är INGET bra!
att köpa en pump för 1700 är INTE rätt pris...
att använda en pump som jag gjort nu är HELT rätt...
AVLOPPSPUMP FÖR DISKMASKIN !!!!!!!!!!!!!
ett supertips som ni får alldeles gratis.....den är gjord för vätska, klarar 100grader, kan rengöras och går lagom snabbt..OCH man kan få en helt GRAAAAAAAAAATIS !!!
helt sjukt bra...kom ner till 14grader denna gång...kan nog strypa den mer om ja vill till lager...mä kran el strömställare...
provade precis påskölen jag gjort för 5 dar sen..underbar!!! honung, vanilj å apelsin...kärlek
djZ
blivande bryggmästare och himmapulare....
Albin du har troligen ett PM om det vill sig med tekniken.Albin skrev:Om du har mindre saker på lager så är ialf jag hemskt intresserad.
Mvh Raasken
Jag har också provkört diskmaskinspumpar men det tråkiga är att dom inte suger utan bara trycker.
Om man vill ha en ny så finns det som reservdel på nätet för 2-300 spänn.
Om man vill ha en ny så finns det som reservdel på nätet för 2-300 spänn.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten 
Hej
Diskmaskinspumpar fungerar utmärkt till att pumpa livsmedelsvätskor. Alla delarna är livsmedelsgodkända och cirkulationspumpen klarar även högre temperaturer. De flesta cirkulationspumparna har keramisk tätning vilket är bra, avlopspumparna har som regel inte keramisk tätning utan tätas med gummiring eller liknande och den kräver lite fett för att fungera bra, använd livsmedelsfett. Avloppspumparna kan suga luft i tätningen om den inte är i bra skick. Plocka isär så mycket som möjligt av pumpen innan ni använder den och se till att det inte finns gamla matrester och diskmedel kvar i nått skrymsle.
Vill bara varna för en sak, ingen av pumparna är gjorda för fristående användning, dvs elanslutningarna är inte skyddade för beröring och motorns kapsling är inte gjord för våt miljö.
Skall man använda diskmaskinkomponenter måste man kapsla in dom ordentligt och jorda kapslingen ordentligt om man gjort en metallkapsling. Glöm inte att alltid använda jordfelsbrytare. Det kan vara livsfarligt att slarva med elen.
MVH
Diskmaskinspumpar fungerar utmärkt till att pumpa livsmedelsvätskor. Alla delarna är livsmedelsgodkända och cirkulationspumpen klarar även högre temperaturer. De flesta cirkulationspumparna har keramisk tätning vilket är bra, avlopspumparna har som regel inte keramisk tätning utan tätas med gummiring eller liknande och den kräver lite fett för att fungera bra, använd livsmedelsfett. Avloppspumparna kan suga luft i tätningen om den inte är i bra skick. Plocka isär så mycket som möjligt av pumpen innan ni använder den och se till att det inte finns gamla matrester och diskmedel kvar i nått skrymsle.
Vill bara varna för en sak, ingen av pumparna är gjorda för fristående användning, dvs elanslutningarna är inte skyddade för beröring och motorns kapsling är inte gjord för våt miljö.
Skall man använda diskmaskinkomponenter måste man kapsla in dom ordentligt och jorda kapslingen ordentligt om man gjort en metallkapsling. Glöm inte att alltid använda jordfelsbrytare. Det kan vara livsfarligt att slarva med elen.
MVH