Jag tappade upp en lager förra helgen. Tanken var att brygga en ny lager direkt på bottensatsen. Men tiden räckte inte till.
Jag brygger i sommarstugan, så jag har helgen på mig varje gång. Nu bestämde jag mig för att brygga nästa helg i stället, och dra igång en bra förkultur på bottensatsen. Förra lagern hade stått i tre månader i källarens 5 grader och jästen behövde kanske hjälpas igång. Kokade upp ett hekto maltextrakt och när det svalnat blandade jag ihop det med bottensatsen och en eller två liter färdigt öl. Jag delade upp gojsan på två flaskor. En fick stå kvar i källaren och en tog jag med mig hem till stan för att studera om det tog sig bättre i rumstemperatur.
Väl hemma så visade förkulturen inget tecken på jäsning. Så på onsdagen gick jag till PGW vid Slussen och köpte en Propagator Tjeckisk Pils. Aktiverade och slog i förkulturen.
Sen glömde jag ta med den till stugan på fredagen. Vad skulle jag göra nu då? Förkulturen som stått i källaren verkade inte heller jäsa. Kanske hade jag haft i för litet maltextrakt? Kokade upp två hekto till och slog på.
Och det hjälpte. Bryggde en mindre sats på 4 kg pilsnermalt. Fick ut 15 liter med OG 1050.
Så när jag kom hem så stod jag där med en förkultur till ingen nytta. Och här kommer min nybörjarfråga: Jag delade upp den på tre såna där plastburkar som man får kinamat i och ställde i frysen. Rätt eller fel? Borde jag ha haft i mer maltextrakt först? Nu bestod den av cirka 50g maltextrakt i cirka 15 dl vätska.
Spara förkultur
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Spara förkultur
tio Pepe
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Re: Spara förkultur
Maltbazaren.dk säljer en jästfrysningssats där det står att man ska ha i glycerin när man fryser in jäst för att undvika att jästens cellväggar ska förstöras av iskristaller.tio Pepe skrev:Så när jag kom hem så stod jag där med en förkultur till ingen nytta. Och här kommer min nybörjarfråga: Jag delade upp den på tre såna där plastburkar som man får kinamat i och ställde i frysen. Rätt eller fel? Borde jag ha haft i mer maltextrakt först? Nu bestod den av cirka 50g maltextrakt i cirka 15 dl vätska.
Dom har en kort beskrivning på danska här -> http://maltbazaren.dk/shop/gaerfrysningskit-1868p.html