Humlepåse
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Humlepåse
Hej!
Har med gott resultat tyngt ner påsen med en "näve" rostfria muttrar M8. (Har aldrig vågat testa M6)
Planbrickor av den stora tjocka sorten vore säkert utmärkt, om de också är rostfria.
Utan tyngden så behöver man hela tiden stå och trycka ner påsen med slev edyl.
I princip kan nog alla tunga och inerta material användas som tyngd, tex porslin
det viktiga måste ju som vanligt vara rengöringen innan man börjar.
Julhalsningar fr Raasken
Har med gott resultat tyngt ner påsen med en "näve" rostfria muttrar M8. (Har aldrig vågat testa M6)
Planbrickor av den stora tjocka sorten vore säkert utmärkt, om de också är rostfria.
Utan tyngden så behöver man hela tiden stå och trycka ner påsen med slev edyl.
I princip kan nog alla tunga och inerta material användas som tyngd, tex porslin
det viktiga måste ju som vanligt vara rengöringen innan man börjar.
Julhalsningar fr Raasken
Jag har aldrig brytt mig om tyngder och har alltid goda resultat.
Jag tror att det som räknas är att det är god cirkulation i grytan.
Jag tror att det som räknas är att det är god cirkulation i grytan.
Hej
Så du får ett bra resultat tycker du om påsen bara fluter omkring på ytan?
Bo
Så du får ett bra resultat tycker du om påsen bara fluter omkring på ytan?
Bo
Yes. (Kort och bra svar
)
De sjunker ner av sig själva efter ett tag.. Det kan vara lite av "toppen" av påsen som syns bara. Om det kokar bra så rumlar de runt med resten av böset i grytan.
De sjunker ner av sig själva efter ett tag.. Det kan vara lite av "toppen" av påsen som syns bara. Om det kokar bra så rumlar de runt med resten av böset i grytan.
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

Håller med senaste inlägg. Däremot är det väldans viktigt att det är gott om plats för humlen i påsen, humlen sväller ju när den kokar och har man en för liten påse sväller den så mycket att cirkulationen i påsen blir rent kass.
Efter koket är det mycket praktiskt om man har snören fastknutna i påsarna så de kan få rinna av ned i vörten under kylningen, då får man ut mycket mer beska ur humlen än om påsen ligger på botten i kokkärlet.
Efter koket är det mycket praktiskt om man har snören fastknutna i påsarna så de kan få rinna av ned i vörten under kylningen, då får man ut mycket mer beska ur humlen än om påsen ligger på botten i kokkärlet.
malt är gott
Rostfria bultar är nog inte så bra - gör väll ingen direkt nytta i sig själva. Galvade (förzinkade ) är mycket bättre.
Då får Jästen lite zink som det brukar vara brist på.
Man kan lägga i bultana utan påse också om man kör påslöst.
Då får Jästen lite zink som det brukar vara brist på.
Man kan lägga i bultana utan påse också om man kör påslöst.
-
kastrullen
- Helmaltsbryggare

brukar använda ett kilos guldtackor .Funkar utmärkt