Hej alla glada bryggare o tack allihopa för att ni gjort det möjligt för mig att avnjuta god öl!!!
Nu till frågan: Jag har sparat jäst i 50cl flaska i kyl ca 6mån och tänkte se om jag kan få liv i den. Jag har ingen vört att sätta den i så jag tänkte kokad sockerlag og ca1040.
Om det blir fart på det är det ngn nackdel att jag använt sockerlag?
Typ bismaker på ölet , ändrar jästen karaktär?
Tack på förhand
Öllegött
Förkultur med socker
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Om jästen är 6 månader gammal så kommer den att behöva mer än bara ren näring i form av socker.
Vört innehåller förutom maltsocker, proteiner, spårämnen (zink, järn, magnesium).
Om du inte har malt/maltextrakt så behöver du på något sätt få med det jästen behöver för att växa till bra.
Risken för underliga bismaker och dålig jäsning av kommande öl är stor om man gör förkultur på bara ren sockerlösning.
Det kanske fungerar med att ta korngryn (finns i alla affärer) och koka en tunn välling på den som mat till jästen. Koka 20-30 minuter och sila ifrån grynen.
Se till att ha tillräckligt med vatten så att det inte blir en tjock gröt.
Kanske en halv deciliter med någon liter vatten.
Kyl till rumstemp innan du tillsätter din jäst.
OBS vet inte om det fungerar eftersom jag inte gjort det själv. Men rent teoretiskt borde det gå hyfsat....
Vört innehåller förutom maltsocker, proteiner, spårämnen (zink, järn, magnesium).
Om du inte har malt/maltextrakt så behöver du på något sätt få med det jästen behöver för att växa till bra.
Risken för underliga bismaker och dålig jäsning av kommande öl är stor om man gör förkultur på bara ren sockerlösning.
Det kanske fungerar med att ta korngryn (finns i alla affärer) och koka en tunn välling på den som mat till jästen. Koka 20-30 minuter och sila ifrån grynen.
Se till att ha tillräckligt med vatten så att det inte blir en tjock gröt.
Kanske en halv deciliter med någon liter vatten.
Kyl till rumstemp innan du tillsätter din jäst.
OBS vet inte om det fungerar eftersom jag inte gjort det själv. Men rent teoretiskt borde det gå hyfsat....
Härliga tider, strålande tider 
Re: Förkultur med socker
Köp spraymalt.
Läs på baksidan eller på wikin hur man gör en starter
Använd aldrig socker i förkulturen!
Läs på baksidan eller på wikin hur man gör en starter
Använd aldrig socker i förkulturen!
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten 
Re: Förkultur med socker
Jag håller med. Socker är ju bara ren energi. Finns inget som kan hjälpa jästen.
Känns lite som att skicka jästen på arbetsläger i ryssland när man igentligen har tänkt sig
att ge dem en helg på ett spa.
Känns lite som att skicka jästen på arbetsläger i ryssland när man igentligen har tänkt sig
att ge dem en helg på ett spa.