Rengöring av ölslang
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Rengöring av ölslang
Jag har funderat på hur man enklast gör ren ölslangen.
Oavsett om man har ett enkelt system med bara fatkoppling, kort slang och kran eller ett längre system med sytråd, kylning etc, så bör ju alltihop sköljas ur. Och helst varje gång man använt den.
Jag har efter en del grubblande kommit fram till två sätt. Den billiga men jobbiga är att ta isär slangen från fatkopplingen och kranen och skölja ur allt var för sig. Men ett enklare sätt vore att skaffa en fatventil likadan som sitter på corneliusfatet och montera på vattenkranen så kan man flytta slangen med kul- eller bajonettkoppling från ölfatet till rinnande vatten och skölja ur allt genom att bara spola och öppna ölkranen i andra ändan.
Hur gör ni andra?
Oavsett om man har ett enkelt system med bara fatkoppling, kort slang och kran eller ett längre system med sytråd, kylning etc, så bör ju alltihop sköljas ur. Och helst varje gång man använt den.
Jag har efter en del grubblande kommit fram till två sätt. Den billiga men jobbiga är att ta isär slangen från fatkopplingen och kranen och skölja ur allt var för sig. Men ett enklare sätt vore att skaffa en fatventil likadan som sitter på corneliusfatet och montera på vattenkranen så kan man flytta slangen med kul- eller bajonettkoppling från ölfatet till rinnande vatten och skölja ur allt genom att bara spola och öppna ölkranen i andra ändan.
Hur gör ni andra?
tio Pepe
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
---------------
Det här grubblar jag också på. Jag har köpt en fatkoppling med gängor på och på slangen har jag fäst en koppling som kan skruvas på fatkopplingen(finns på humlegården). Detta fungerar dock bara på själva slangens rengöring, själva fatkopplingen går ju inte att rengöra utan att trycka på innerpiggen vilket är ganska jobbigt. Att ha en lös kul/bajonettkoppling verkar ju vara en smidig lösning, det får jag prova nån gång.
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Frågan är om man kan använda någon standard tryckluftskoppling: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=53583012
Eller måste man köpa corneliusgrejer: http://www.humle.se/cgi-bin/web_store/w ... uctid=8915
Eller måste man köpa corneliusgrejer: http://www.humle.se/cgi-bin/web_store/w ... uctid=8915
tio Pepe
---------------
---------------
- assistredo
- Maltrostare

Jag har kopplat ihop corneliusfatkopplingar till slang och via diverse kopplingsdelar kopplat samman olika slangdimensioner till trädgårdskopplingar typ Gardena.
Sedan passar jag på att spola igenom Corneliusfaten samtidigt med denna anordning genom att koppla vattenkranen till Corneliusfatet och därifrån strömmar det till ölkranen i den ordinarie ölledningen som är kopplad till fatet och sedan ut ur den öppna ölkranen.
Det går således från vattenkranen till fatet genom en grå kolsyrekoppling in i gasventilen och ut ur fatet den ordinarie vägen via vätskeventilen. På så sätt blir även den svarta vätskekopplingen och ölkranen genomspolad med visst tryck.
Sedan passar jag på att spola igenom Corneliusfaten samtidigt med denna anordning genom att koppla vattenkranen till Corneliusfatet och därifrån strömmar det till ölkranen i den ordinarie ölledningen som är kopplad till fatet och sedan ut ur den öppna ölkranen.
Det går således från vattenkranen till fatet genom en grå kolsyrekoppling in i gasventilen och ut ur fatet den ordinarie vägen via vätskeventilen. På så sätt blir även den svarta vätskekopplingen och ölkranen genomspolad med visst tryck.
Björn Petersson
Enkel lösning: fyll ett av dina fat med vatten och lägg på kolsyretryck. Då är det busenkelt att spola ur hela ölslangsystemet från koppling till tappkran genom att koppla på det på vattenfatet.
Kan tyckas vara lyxigt att binda upp ett fat bara för rengöring, men så behöver det inte alls vara. Själv har jag i många år varit självförsörjande på kolsyrat vatten. Man sparar både pengar och miljö på att göra sitt eget bordsvatten istället för att köpa hem bryggerikolsyresatt vatten.
Kan tyckas vara lyxigt att binda upp ett fat bara för rengöring, men så behöver det inte alls vara. Själv har jag i många år varit självförsörjande på kolsyrat vatten. Man sparar både pengar och miljö på att göra sitt eget bordsvatten istället för att köpa hem bryggerikolsyresatt vatten.
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Den enkla lösningen hade jag redan tänkt på. Men jag har bara tre fat och alla är fulla med öl. Och de står i sommarstugan.Svante skrev:Enkel lösning: fyll ett av dina fat med vatten och lägg på kolsyretryck. Då är det busenkelt att spola ur hela ölslangsystemet från koppling till tappkran genom att koppla på det på vattenfatet.
tio Pepe
---------------
---------------
Det går att modifiera en gardena skarvkoppling så att man kan koppla ihop t.ex. trädgårds slangen med ölkopplingen direkt och spola koppling, slang och kran. Läs mer här:
http://shbf.eu/bryggaren/viewtopic.php?t=4700
http://shbf.eu/bryggaren/viewtopic.php?t=4700
- Thomas Fransson
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Får för mig att jag sett ngn pumpflaska a la trädgårdsbesprutningsflaska
som man kan använda till detta.
Kanske inte just denna, men av samma typ som denna.

Annars kan det kanske vara värt att skaffa ett 9liters
just till detta ändamålet. Känner man att man vill rengöra
sina slangar ofta så kanske det kan vara värt det för att slippa
spill och tokiga hemmapatent med 25 meter trädgårdsslang liggande i köket.
Kanske inte just denna, men av samma typ som denna.

Annars kan det kanske vara värt att skaffa ett 9liters
just till detta ändamålet. Känner man att man vill rengöra
sina slangar ofta så kanske det kan vara värt det för att slippa
spill och tokiga hemmapatent med 25 meter trädgårdsslang liggande i köket.
Re: Rengöring av ölslang
I hembryggaren nr4/2006 beskriver Bosse B. hur han gjorde en sådan rengörnings spruta,Får för mig att jag sett ngn pumpflaska a la trädgårdsbesprutningsflaska
med hjälp av en gardenakoppling och en stump trädgårdsslang =o).
Att ha 25m trädgårdsslang liggande i köket verkar opraktisk. Jag brukar hänga undan min när den inte används.
Re: Rengöring av ölslang
Jag kopplar loss corneliuskopplingen från slangen och stoppar ner allt i vattenkokaren.
Låter det koka upp och drar ut ena änden och drar igång häverten och kör vattnet genom slangen.
Efter det stoppar jag ner slangen och kokar allt en gång till.
Sen är det dags att provsmaka ölen.
Efter jag använt slangen så sköljer jag ur den genom att spola i munstycket direkt från kranen.
"ventilpinnen" eller vad den heter som sitter i corneliuskopplingen trycker jag in med fingret för att öppna och flöda.
Har glömt öl i slangen många gånger, men det funkar bra att skölja ur och koka.
Däremotså kan en kvarglömd julöl sätta rejäl smak av kryddnejlika och ingefära i slangen om den får ligga ett tag.
Om jag är rädd för infektion på själva anslutningen på fatet så ställer jag det i duschen och häller kokande vatten från vattenkokaren över in och ut anslutningarna.
Fast gardenalösningen verkar ju kanon om man inte har möjlighet att koka alltihopa om man har en snygg ölstolpe som inte tål kokning.
Låter det koka upp och drar ut ena änden och drar igång häverten och kör vattnet genom slangen.
Efter det stoppar jag ner slangen och kokar allt en gång till.
Sen är det dags att provsmaka ölen.
Efter jag använt slangen så sköljer jag ur den genom att spola i munstycket direkt från kranen.
"ventilpinnen" eller vad den heter som sitter i corneliuskopplingen trycker jag in med fingret för att öppna och flöda.
Har glömt öl i slangen många gånger, men det funkar bra att skölja ur och koka.
Däremotså kan en kvarglömd julöl sätta rejäl smak av kryddnejlika och ingefära i slangen om den får ligga ett tag.
Om jag är rädd för infektion på själva anslutningen på fatet så ställer jag det i duschen och häller kokande vatten från vattenkokaren över in och ut anslutningarna.
Fast gardenalösningen verkar ju kanon om man inte har möjlighet att koka alltihopa om man har en snygg ölstolpe som inte tål kokning.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten