Beräkningprogram

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
larsgberggren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Beräkningprogram

Inlägg av larsgberggren »

Hej!
Jag har satt ihop ett program med diverse bryggberäkningar att installeras på mobiltelefonen. Den intresserade kan hämta programmet på http://www.longbrew.se/wap/brew.wml Senast som idén kring ett eget bryggberäkningsprogram dryftades på detta forum, så blev det relativt unisona svaret att det redan finns en uppsjö av kompetenta program som gör jobbet - så det är bortkastad möda att göra ett till. Ändå har jag gjort det - varför?
Själv använder jag primärt ett gammalt Windows3-program (SUDS 4) till mina bryggberäknignar. Däremot så har jag saknat ett litet hjälpprogram på mobiltelefonen som jag kan ha med mig överallt. Så efter två års pillande (5 dagars effektivt programmerande) så är jag klar med version 1. Feedback på programmet är mer än välkommet. Vad saknas? Vad är konstigt? Vilka buggar hittade du? Observera att de flesta JamaME-program uppför sig mycket varierande på olika terminaler. Skicka feedback till brewware<alfaslang>longbrew.se.
En liten utility som jag skulle vilja implementera är en humletimer som piper till när det är dags för nästa humlegiva. Problemet är att jag inte kunnat klura ut hur jag kan sätta mobilens inbyggda timers. Den har normalt sju stycken, varav två är bokade för interna events. De är åtkomliga via SIM toolkit, men om någon har tips på hur jag kommer åt dessa timers från java så blir jag väldigt glad. Jag är nämligen inte intresserad av att implementera en humletimer som är beroende av att programmet ligger i förgrunden hela bryggningen.

/LG
jonas.s
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jonas.s »

Måste säga att det var ett riktigt trevligt initiativ, inte alltid man har alla siffror i huvudet eller ens har en dator/papper+penna i närheten för sina beräkningar. Vad jag skulle vilja ha är tex teoretiskt öschle för olika maltsorter om det går att ordna på något sätt och på det kunna i princip sätta ihop ett antingen bra eller hyffsat löst recept direkt i mobilen.

Kolsyresättningen skulle nog må bra av att man kan beräkna vilket tryck/temperatur man skall använda, det är nog lätt att slänga in.

Testat på SE W810i utan några problem
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

japp, en ganska kul grej!

Har testat på en Nokia E61i. Den läsar inte wap men riktig html, så jag fick skriva in hela sökvägen till .jad filen, men bortsett ifrån det funkar det
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Beräkningprogran

Inlägg av Fredrik Almgren »

larsgberggren skrev: En liten utility som jag skulle vilja implementera är en humletimer som piper till när det är dags för nästa humlegiva. Problemet är att jag inte kunnat klura ut hur jag kan sätta mobilens inbyggda timers.
Det där känner jag igen. Jag tror idén kommer upp varannan gång vi
brygger. Dock tror jag ingen av oss har gett sig på problemet ännu.

Jag antar dock att jag är utestängd från möjligheten att prova programmet
pga mitt telefonval...
My hope is hops
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

I förra tråden var jag ju en av dom som snabbt svarade att det redan finns många program. Dessa program är bra när man planera ett recept, men när man står i köket har man kanske inte lyst att springa upp till datorn för en lite beräkning... att kunna göre detta med mobilen känns ganska smidigt faktisk.

I går kväll saknade jag t.x. en priming/carbonation calculator. Skulle vara smidigt att ha en sån på mobilen i stället för att knäppa på datorn för att få veta at 30 gram socker blir lagom.

Det skulle även vara skönt att snabbt kunna beräkna Mash-In och Mash-Out temp. på mobilen när man mäskar i kylboxen så man kan "hoppa" till näste mäsksteg.

Sen skulle det vara kul att slutligen kunna beräkna effektivitet efter mäskning fast det är kanske inte helt enkelt efter som olika sorters malt har olika teoretisk utbyte.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

jrm skrev:det är kanske inte helt enkelt efter som olika sorters malt har olika teoretisk utbyte.
Det går väl att tänka sig att programmet har utbytessiffror per maltsort iofs.
My hope is hops
Användarens profilbild
larsgberggren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av larsgberggren »

Min nästa tanke att utöka programmet med är just en beräkning för kolsyresättning som jrm föreslår, framför allt för primning men även trycksättning. Det är som en förberedelse till det som jag la in listan över rekommendation per öltyp.
Om det inte var så fjuttig skärm på min telefon så skulle jag också lägga in öltypsdefinitionerna - men jag kanske hittar på något bra sätt att dela upp informationen.
Det kommer mer - frågan är när. Förhoppningsvis så släpper jag en julklapp:-)

Gränssnittet är ju rätt så fult, vilket ni som testat har upptäckt. Det beror på att jag valde att strunta i de layoutmöjligheter som finns i MIDP2.0 för att kunna vara kompatibel med "alla" telefoner med java.

Fredrik, är det så enkelt att du har en riktig JavaSE istf JavaME på din iPhone? Då räcker det säkert inte heller att accessa http://longbrew.se/wap/BrewWare.jad direkt.

/LG
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

larsgberggren skrev:Fredrik, är det så enkelt att du har en riktig JavaSE istf JavaME på din iPhone?
Jag tror att den är 100% java-free.
My hope is hops
Användarens profilbild
Lundholm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Re: Beräkningprogram

Inlägg av Lundholm »

Kan rapportera att det fungerar utmärkt på en Xperia. Och att gränsnittet är precis så man vill ha det på en mobilskärm. Vackert.
Användarens profilbild
Oskar
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Oskar »

Till Iphone finns ett program som heter brewmath som du kan testa Fredrik. Från samma kille som gjort det mycket bra mac programmet BeerAlchemy.

http://www.kentplacesoftware.com/products/BrewMath.html
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Jahapp, då har jag betalat 38:- för det progremmet till telefonen. Nu gäller det att lyckas prova det också.
My hope is hops
Skriv svar